Ajoneuvot | Uutinen | 8.6.2018

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Odotetusti Fiat Chrysler Automobilesin lähivuodet rakentuvat muiden kuin konsernin nimessä mainittujen merkkien varaan.

Jaa artikkeli

Fiat Chrysler Automobiles esitteli odotetusti uuden viisivuotissuunnitelmansa viime viikolla. Ensimmäistä kertaa Chryslerin liittymisen jälkeen konsernin rahatalous on hyvällä tolalla ja nyt katse on tulevaan. Uusien teknologioiden lisäksi luvassa on muutos siinä, mitkä merkit konsernin värikkäästä valikoimasta pääsevät aurinkoon tulevina vuosina.

Sähkö keksittiin Italiassa

Voimalinjojen osalta FCA:n merkittävin muutos on vaiheittainen luopuminen dieselistä vuoteen 2021 mennessä. Kiristyvien sääntöjen ja määräysten lisäksi myös kuluttajien asenne koetaan haastavaksi. Samalla dieselin merkitys on FCA:n mukaan vähentynyt. Pääjohtaja Sergio Marchionnen mukaan kyseessä on järjestelmällinen muutos koko autoalalla.

Monien muiden valmistajien tavoin dieselin jättämää aukkoa voimalinjavalikoimassa paikataan sähköistämisellä. Verkkaisesti sähköautoihin panostanut konserni investoi sähköistämiseen seuraavan neljän vuoden aikana yhdeksän miljardia euroa. Täyssähköautojen lisäksi myös hybridit ovat FCA:lle tärkeä avain kun konsernin merkit pyrkivät selviytymään kiristyvistä päästörajoista.

Sähköautokehityksen lisäksi FCA investoi 45 miljardia euroa sähköistämisen, verkottumisen ja autonomisuuden pääomakohteisiin.

Uudet kärkihyökkääjät

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Fiat Chryslerin merkkivalikoimassa puhaltavat muutoksen tuulet, sillä entiset suuruudet Dodge, Chrysler ja Fiat ovat epäselvässä asemassa tulevalla viisivuotiskaudella. Konsernin edustajan mukaan merkkejä ei olla lopettamassa, mutta niille ei toisaalta esitelty uutta tuotesuunnitelmaa.

FCA:n uusi tuloskunto on pitkälti Jeepin, Alfa Romeon ja Maseratin ansiota, joten ei ihme, että konserni satsaa luottopelajiin jatkossakin. Myös Yhdysvalloissa nähtävä Ram kuuluu onnistujiin, joiden osalta konsernilla on selkeät suunnitelmat.

Samalla vallankahvassa vielä vuoden verran heiluva pääjohtaja Marchionne katkaisi siivet huhuilta, että Ferrarin tavoin Alfa Romeo tai Maserati voitaisiin irroittaa FCA:sta. Sijoittajien mukaan kyseessä lienee kuitenkin lähinnä ajan kysymys.

Alfa Romeo

Alfa Romeon lähivuosiin kuuluu monenlaista. Ensimmäisen katumaasturinsa vast’ikään julkistanut merkki laajentaa valikoimaa Stelviota suuremmalla ja pienemmällä katumaasturilla. Kiinan markkinoita varten luvassa on myös pitkän akselivälin malleja esimerkiksi Giuliasta.

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Uutuuksista alfamaisimmat ovat kuitenkin uusi GTV, jonka kerrotaan olevan nelipaikkainen neliveto. Moottoripuolelta löytyy 600 hevosvoimaa ja E-Boostiksi nimetty sähköhybriditoiminto. Tavoitteena on tuoda GTV takaisin autona, joka asuu inspiroivan huippumallin ja saavutettavuuden välimaastossa.

Malliston kirkkaimmaksi tähdeksi palaa Alfa Romeo 8C, jonka uusi versio on hiilikuiturakenteinen keskimoottorirakenne. Voimalinjan osalta luvassa on tuplaturbo sekä sähköistetty etukaseli, joista saadaan yli 700 hevosvoiman yhteisteho. Kiihtyvyydeksi on luvattu 0–100 km/h alle 3 sekunnin.

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Maserati

Edustuksellinen kolmikärkimerkki kasvattaa tuotevalikoimaa keskikokoisella katumaasturilla, joka asettuu mallistossa Levanten alapuolelle. Sähköistäminen on iso asia Maseratille ja myös uusien 800 voltin kolmimoottoristen sähkövoimalinjojen osalta merkin kumppanina toimii ikoninen Ferrari. Dieselin väistyminen FCA:n valikoimasta koskettaa luonnollisesti myös Maseratia.

Uuden Quattroporten lisäksi luvassa on myös coupéna ja cabriona saatava Alfieri, joka tavoittelee suosiota sporttisemmassa autoluokassa erilaisilla voimalinjoilla. Luvassa on ainakin lataushybridi ja täyssähkömalli. Täyssähkömallin luvataan olevan vain 175 kilogrammaa polttomoottoriversiota painavampi ja parhaimmillaan 0–100 km/h taittuu ”noin kahdessa sekunnissa”.

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Jeep

Tällä hetkellä koko konsernin hymypoikapatsas menisi Jeepille, sillä maastokelpoisuuden synonyymiksi kohonnut merkki on päässyt vauhtiin ympäri maailman. Vuodelle 2022 FCA arvioi, että joka kahdestoista myyty katumaasturi tai maasturi on Jeep.

Muiden merkkien tavoin Jeep luopuu dieseleistä mallistossaan. Vastapainoksi vuoteen 2022 mennessä merkiltä nähdää 10 lataushybridimallia ja neljä täyssähkömallia. Tutun Trailhawk-varustelun lisäksi Jeepiltä nähtiin hiljattain hillitön Trackhawk-ratamalli. Uutuutena saapuu kuitenkin aavikko- ja hiekkaleikkeihin tarkoitettu Deserthawk. Nimeä paljastamatta luvassa on lisäksi kaupunkielämään suunnattu nelivetovarustelu, joka keskittyy verkottautumiseen ja taloudellisuuteen.

Jeep, Maserati ja Alfa Romeo FCA:n kärkinä tulevina vuosina

Malleista mainittakoon, että Renegade ja Cherokee uudistuvat ja Compass saa faceliftin. Sympaattinen amerikkalaismerkki hakee luonnollisesti jatkoa hurjille kasvulukemille levittäytymällä uusiin segmentteihin. Luvassa on esimerkiksi täysin uusi avolava, erikoinen pikkuinen B-segmentin Jeep, kolmen istuinrivin versioita ja Wagoneerin/Grand Wagoneerin paluu.

Lähde: Automotive News, Fiat Chrysler Kuvat: Fiat Chrysler

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Alfa Romeo