21.1.2018

Jari Huttunen MM-rallikauteen Hyundain tehdaskuskina: ”Iso juttuhan tämä tietenkin on”

Jari Huttunen Antti Linnaketo

23-vuotias suomalainen valittiin WRC2-luokan auton rattiin 15 juniorikuskin joukosta. Kausi 2018 kattaa vähintään seitsemän osakilpailua.

Rallin Tulevaisuuden tähti ja Suomen mestari SM3-luokassa vuonna 2015, ADAC Opel Rallye Cup -asfalttirallisarjan mestari vuonna 2016 (kuusi osakilpailuvoittoa seitsemästä), Neste Rallin WRC2-luokan voitto sekä rallin EM-sarjan hopeamitali Junior U27-luokassa vuonna 2017…

Jari Huttunen on ehtinyt saavuttaa paljon, varsinkin kun ottaa huomioon, että mies on ehtinyt startata urallaan vasta vaivaiseen 37 ralliin. Kokemusta on toki kertynyt muista moottoriurheilulajeista – Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan ennen siirtymistään rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013.

Nyt Marcus Grönholmin manageroima kiuruvetinen astuu jälleen uuteen haasteeseen, kun vuorossa on kausi 2018 Hyundain tehdastiimin palveluksessa.

Jari Huttunen Antti Linnaketo
Vasemmalla Antti Linnaketo, oikealla Jari Huttunen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suoraa päätä Neste Ralliin

Taustalla oli Hyundai Motorsportin viime vuonna järjestämä nuorten kuskien kykyjenetsintäkilpailu, johon valittiin 15 kuljettajalupausta eri maista. Huttunen selvitti itsensä kaksivaiheisen kisan voittajaksi, ja sai palkinnokseen tehdaspestin.

Asiat ovat vuoden aikana muuttuneet osaltasi aika paljon?

– No joo, ei sitä olisi itsekään uskonut mitä tulee tapahtumaan. Kun Marcus soitti viime keväänä ja kysyi, haluatko ajaa nelivetoautolla, vastasin tietysti heti että haluan. Sitä en oikeastaan tajunnut, että ajetaan heti Neste Rallia R5-autolla! Sen jälkeen onkin ollut aika lennokasta, Huttunen naurahtaa.

Koska Hyundain tehdastiimi otti yhteyttä ensimmäisen kerran?

– Sieltä soitettiin Neste Rallin aikaan, ja kutsuttiin valintatilaisuuteen. Ensin mentiin Saksaan haastatteluihin, ja sen jälkeen Ranskaan ajamaan testejä. Parin–kolmen viikon kuluttua sitten kerrottiin, kenet olivat valinneet.

Jari Huttunen Antti Linnaketo

Harjoittelua pikkuluokassa

Kauden 2018 tarkkaa ohjelmaa, siis sitä mihin ralleihin Huttunen yhdessä kartanlukijansa Antti Linnakedon kanssa osallistuu, ei ole vielä virallisesti ilmoitettu.

– Seitsemän rallia on minimi mitä ajetaan. Kausi alkaa Ruotsista, ja sitten on vuorossa Meksiko. Sen jälkeen varmaan aletaan pikkuhiljaa julkistaa, mitä on luvassa seuraavaksi.

Huttusen ja Hyundain välinen sopimus kattaa vain tämän kauden. Jos kaikki menee putkeen, merkitseekö seuraava vuosi jo ”isojen poikien” luokkaan siirtymistä?

– En usko, että vielä 2019 WRC:hen mentäisiin vaikka sujuisi miten. Toisaalta tämän vuoden pitää mennä aika hyvin, että saa jatkoa sopimukseen.

Sitä ennen Huttunen pitää ehdottoman hyvänä asiana, että saa harjoitella MM-ralleja juuri pienemmässä luokassa.

– Eihän minulla ole MM-rallikokemusta kuin Suomesta, Saksasta ja Walesista, ja viimeksi mainitustakin vain neljän pätkän verran. Sillä ei vielä kauhean pitkälle pötkitä. Sama pätee kokemukseen nelivetoisesta autosta.

Nöyränä MM-koitokseen

Vaikka steppi uralla on iso, Huttunen ei ainakaan vielä myönnä ottavansa turhia paineita.

– Iso juttuhan tämä tietenkin on, ja moni varmaan odottaa meiltä kaikenlaista, mutta pitää tosiaan muistaa, ettei kokemusta ole juuri yhtään ja kun kaikki nuo rallitkin ovat vielä uusia, tässä on vielä paljon opeteltavaa.

Onko tiimi jo esittänyt toiveita, että ajatte enemminkin maaliin kuin ryhdytte hakemaan parhaita mahdollisia sijoituksia?

– Eivät he ole suoraan mitään sanoneet, mutta kyllä se viesti on ollut, että ajakaa rauhassa maaliin, ja edetään sitten pienillä stepeillä ylöspäin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Hyundai Motorsport

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat