21.1.2018 Ajoneuvot Jari Huttunen MM-rallikauteen Hyundain tehdaskuskina: ”Iso juttuhan tämä tietenkin on” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23-vuotias suomalainen valittiin WRC2-luokan auton rattiin 15 juniorikuskin joukosta. Kausi 2018 kattaa vähintään seitsemän osakilpailua. Rallin Tulevaisuuden tähti ja Suomen mestari SM3-luokassa vuonna 2015, ADAC Opel Rallye Cup -asfalttirallisarjan mestari vuonna 2016 (kuusi osakilpailuvoittoa seitsemästä), Neste Rallin WRC2-luokan voitto sekä rallin EM-sarjan hopeamitali Junior U27-luokassa vuonna 2017… Jari Huttunen on ehtinyt saavuttaa paljon, varsinkin kun ottaa huomioon, että mies on ehtinyt startata urallaan vasta vaivaiseen 37 ralliin. Kokemusta on toki kertynyt muista moottoriurheilulajeista – Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan ennen siirtymistään rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013. Nyt Marcus Grönholmin manageroima kiuruvetinen astuu jälleen uuteen haasteeseen, kun vuorossa on kausi 2018 Hyundain tehdastiimin palveluksessa. Vasemmalla Antti Linnaketo, oikealla Jari Huttunen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraa päätä Neste Ralliin Taustalla oli Hyundai Motorsportin viime vuonna järjestämä nuorten kuskien kykyjenetsintäkilpailu, johon valittiin 15 kuljettajalupausta eri maista. Huttunen selvitti itsensä kaksivaiheisen kisan voittajaksi, ja sai palkinnokseen tehdaspestin. Asiat ovat vuoden aikana muuttuneet osaltasi aika paljon? – No joo, ei sitä olisi itsekään uskonut mitä tulee tapahtumaan. Kun Marcus soitti viime keväänä ja kysyi, haluatko ajaa nelivetoautolla, vastasin tietysti heti että haluan. Sitä en oikeastaan tajunnut, että ajetaan heti Neste Rallia R5-autolla! Sen jälkeen onkin ollut aika lennokasta, Huttunen naurahtaa. Koska Hyundain tehdastiimi otti yhteyttä ensimmäisen kerran? – Sieltä soitettiin Neste Rallin aikaan, ja kutsuttiin valintatilaisuuteen. Ensin mentiin Saksaan haastatteluihin, ja sen jälkeen Ranskaan ajamaan testejä. Parin–kolmen viikon kuluttua sitten kerrottiin, kenet olivat valinneet. Harjoittelua pikkuluokassa Kauden 2018 tarkkaa ohjelmaa, siis sitä mihin ralleihin Huttunen yhdessä kartanlukijansa Antti Linnakedon kanssa osallistuu, ei ole vielä virallisesti ilmoitettu. – Seitsemän rallia on minimi mitä ajetaan. Kausi alkaa Ruotsista, ja sitten on vuorossa Meksiko. Sen jälkeen varmaan aletaan pikkuhiljaa julkistaa, mitä on luvassa seuraavaksi. Huttusen ja Hyundain välinen sopimus kattaa vain tämän kauden. Jos kaikki menee putkeen, merkitseekö seuraava vuosi jo ”isojen poikien” luokkaan siirtymistä? – En usko, että vielä 2019 WRC:hen mentäisiin vaikka sujuisi miten. Toisaalta tämän vuoden pitää mennä aika hyvin, että saa jatkoa sopimukseen. Sitä ennen Huttunen pitää ehdottoman hyvänä asiana, että saa harjoitella MM-ralleja juuri pienemmässä luokassa. – Eihän minulla ole MM-rallikokemusta kuin Suomesta, Saksasta ja Walesista, ja viimeksi mainitustakin vain neljän pätkän verran. Sillä ei vielä kauhean pitkälle pötkitä. Sama pätee kokemukseen nelivetoisesta autosta. Nöyränä MM-koitokseen Vaikka steppi uralla on iso, Huttunen ei ainakaan vielä myönnä ottavansa turhia paineita. – Iso juttuhan tämä tietenkin on, ja moni varmaan odottaa meiltä kaikenlaista, mutta pitää tosiaan muistaa, ettei kokemusta ole juuri yhtään ja kun kaikki nuo rallitkin ovat vielä uusia, tässä on vielä paljon opeteltavaa. Onko tiimi jo esittänyt toiveita, että ajatte enemminkin maaliin kuin ryhdytte hakemaan parhaita mahdollisia sijoituksia? – Eivät he ole suoraan mitään sanoneet, mutta kyllä se viesti on ollut, että ajakaa rauhassa maaliin, ja edetään sitten pienillä stepeillä ylöspäin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Hyundai Motorsport Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta