Ajoneuvot | Uutinen | 10.7.2018

Japanilaislegenda italialaisittain kynäiltynä: Nissan GT-R50 on Italdesignin tapa viettää viisikymppisiä

Jos viritetty Nismo GT-R erikoisella ulkokuorella kuulostaa lupaavalta, kannattaa lompakkoa kaivaa syvältä – piensarjatuotanto mahdollinen.

Jaa artikkeli

Nissan GT-R nousi Euroopassa ja Yhdysvalloissa legendaksi 1990-luvun japanilaisautohuumassa. Nelivetoinen, nelipyöräohjattu ja RB26DETT-rivikuutosen vauhdittama hirviö, mallitunnukseltaan R32, ehkä tiivisti kaiken oleellisen Nissan Skyline -malliston lippulaivassa. GT-R:n taru alkoi kuitenkin paljon aikaisemmin – ensimmäinen GT-R-logoa kantanut auto esiteltiin Tokion autonäyttelyssä jo vuonna 1968.

Samana vuonna italialainen muotoilijanero Giorgetto Giugiaro perusti maineikkaan Italdesign Giugiaro -muotoilutalon.

GT-R50

Italiassa ja Japanissa on ilmeisesti tutkittu kahvitauot Wikipediaa, sillä joku hoksasi kahden automaailman hyvin erilaisen legendan viettävän viisikymppisiä samaan aikaan. Siispä juhlan kunniaksi kehitettiin Italdesignin näkemys nykyisestä Nissan GT-R:stä.

Hieman nurinkurisesti GT-R50:ksi nimetyn auton muotokielestä vastaavat Nissanin Lontoon ja San Diegon designstudiot. Italdesignin harteille taas jää kehitystyö ja auton valmistus.

GT-R50

Teknisesti auto perustuu kevyesti viritettyyn Nismo GT-R:ään. Huippulukemiksi kerrotaan 720 hevosvoimaa ja 780 newtonmetriä vääntöä. Muutosten kerrotaan juontavan GT3-kilpa-auton kehitystyön opeista.

Tuotantoon?

GT-R50 on toistaiseksi vain yksittäinen juhlakalu, mutta Nissan ja Italdesign tunnustelevat mahdollisia markkinoita piensarjalle. Jos ajatus omasta erikoismallista kiinnostaa, kannattaa laittaa talous kuntoon, sillä mahdollisen tuotantoyksilön hinnan arvioidaan asettuvan noin 900 000 euroon. Mikäli piensarjatuotanto toteutuu, arvioidaan tuotantomäärän jäävän enimmillään 50 autoon.

GT-R50

Mikäli hintalappu ei menoa haittaa, voi kiinnostuksensa erikoisuuteen ilmaista täällä.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Nissan