1.5.2016 Ajoneuvot Japanilainen Prius on vihreämpi – Toyotan ekoväri pitää auton viileämpänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maapallon pelastamisen lisäksi Thermo-Tect Lime Green on erinomainen tekosyy taistella harmaasävyjä vastaan. Thermo-Tect Lime Green on eräs Toyota Priuksen neljännen sukupolven värivaihtoehdoista, joskin sitä myydään vain Japanissa. Harmaaseen ja valkoiseen rakastunut kansakunta saattaa helposti epäillä, että syy on itse värissä: shokkivihreä ei ole jokaisen mieleen ja mitä naapuritkin oikein ajattelisivat? Limenvihreän kauneus on kuitenkin, maalille epätyypillisesti, väriä syvemmällä. Autovalmistajien taistellessa energiankulutusta vastaan pienetkin asiat merkitsevät paljon. Kuumana kesäpäivänä pysäköity auto lämpenee voimakkaasti, jolloin ilmastointi joutuu työskentelemään enemmän matkustamon viilentämiseksi, ja sama kierre alkaa jälleen matkan päätyttyä. Arviot ilmastoinnin vaikutuksesta kulutukseen vaihtelevat, mutta yleisimmät luvut liikkuvat 5 ja 25 prosentin välimaastossa. Vanha viisaus eri värien valoa ja lämpöä heijastavista ominaisuuksista pätee tässäkin asiassa. Suomen suosituin autoväri, hopeanharmaa, heijastaa kunnioitettavat 50–55 prosenttia auringonvalosta takaisin kiitos maalissa käytetyn kiilteen. Trendikäs valkoinen väri heijastaa puolestaan noin 70 prosenttia auringonvalosta takaisin. Eikö se muodosta jo merkittävän eron verrattuna mustaan autoon? Toki, mutta Toyotan limenvihreän erikoisuus on siinä, että kehitystyön ansiosta maalipinta heijastaa auringon lämpöä pois jopa normaalia valkoista väriä paremmin. Toyotan mukaan niksinä on ollut maalipinnoissa yleisen hiilimustan korvaaminen titaanioksidilla. Vaikeinta työssä on ollut se, että titaanioksidihiukkasten suurentamisen myötä maali ei yleensä halua tarttua pohjaväriin. Myös maalipinnan kestävyys on yleinen ongelma, mutta nähtävästi Toyotalla ollaan edistytty asiassa ainakin vihreän värin kanssa. Mercedes-Benzin vastaava tutkimustyö kohdistuu tällä hetkellä mielikuvituksellisesti mustaan väriin. Toyota Japanin kotisivu Priukselle Wired-teknologiablogin siteeraamissa tutkimuksissa lämpöheijasteväreille luvataan yllättävän suuriakin vaikutuksia. Applied Energyssä vuonna 2011 julkaistussa tutkimuksessa hopeinen eristeväri tarvitsi tavalliseen mustaan verrattuna 13 prosenttia vähemmän viilennystä käyttämistä saman sisälämpötilan saavuttamiseksi. Toisessa tutkimuksessa arvioitiin, että jos kaikki Japanin henkilöautot varustettaisiin eristävällä maalilla, säästyisi vuodessa peräti 210 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Yhdysvaltain energiaministeriön tutkimuksessa selvitettiin puolestaan eristevärin ja joidenkin autovalmistajien tarjoamien eristeikkunoiden yhteisvaikutusta. Molemmilla teknologioilla varustettu testiauto tarvitsi noin 30 prosenttia vähemmän jäähdytystä. Vain Japanissa myytävä 6W7-värisävy maksaa Priuksen hankkijalle noin 340 euroa, eikä Toyota anna lukuja paljonko viileämpi väri säästää polttoainekuluissa, mutta mukavampi viileämpi auto on varmasti. Yhtiön mukaan värin lämpöeristeominaisuuksien ero verrattuna tavalliseen automaaliin on noin 5°C ajoneuvon pinnasta mitattuna. Vaikuttaa siis siltä, että vihreämpi Prius on todellakin vihreämpi. Lähde: Wired, Toyota, kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku