3.6.2017

Janne Ahonen ja 9 000 hevosvoimaa irti Malmilla!

Janne Ahonen

Mäkikotka Janne Ahonen herätti Top Fuel dragsterinsa talviunilta Malmi Customs & Street Outlaws 2017 -tapahtumassa Helsingissä.

Malmin lentokentän kiitorata on silmämääräisesti arvioituna pitkä kuin nälkävuosi, mutta kiihdytysajoon se on auttamattomasti liian lyhyt, ainakin jos kalusto on EM-tasoa kuten Janne Ahosella. Talviuniltaan herätelty Top Fuel -luokan dragster on sen verran raaka peli, että lentokenttä riittää sille pitkään kuminpolttoon, mutta kisastarttia ei voi edes harkita.

Janne Ahonen

Mäkihyppääjämestarin kesälaji on kiihdytysajo. Malmin lentokentälle Ahonen on tuonut oman kilpa-autonsa, jonka kyvyistä on luvassa maistiainen FHRA:n Malmi Customs & Street Outlaws 2017 -tapahtumaa seuraamaan saapuneen yleisön iloksi.

Janne Ahonen

– Kunnon lähtöä ei voi ottaa, mutta otetaan yksi kunnon burnis ja kellotetaan se, varikolla päivän näytösajoa suunnitteleva Janne Ahonen päättää.

Dragsterille sopivat radat ovat Suomessa vähissä. Kelvollisen varttimailin ajamista varten olisi suunnattava Alastarolle.

– Motoparkissakin on kokeiltu, mutta rata on tälle kalustolle sielläkin lyhyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettävissä 9 000 hevosvoimaa

TF 1111 -nimeä totteleva ajoneuvo tankataan nitrometaanilla, joka tunnetaan muun muassa räjäydysaineena. Nitrolla saavutetaan merkittävästi suurempi teho kuin tutummilla polttoaineilla.

Janne Ahonen

Yhtä kisastarttia varten autoon tankataan 70 litraa polttoainetta. Se riittää kolmen sekunnin mittaiseen burnikseen, eli lämmittelyksi laskettavaan kuminpolttoon ja yhteen kunnon lähtöön. Yhteensä ajoaikaa kertyy noin seitsemän sekuntia, eli polttoainetta palaa noin kymmenen litraa sekunnissa.

– Varikolle tultaessa tankki on tyhjä, Ahonen kertoo.

Hevosvoimia on 9 000 ja loppunopeus on parhaimmillaan yli 500 kilometriä tunnissa. Jarrutukseen tarvitaan auton takaosasta laukaistavan varjon apua.

Janne Ahonen

30 000 euron kiihdytyksiä

– Auto on hankittu vuonna 2012, mutta se päivittyy vuosi vuodelta. Nykyään se on hyvin erilainen kuin se millä aloitimme.

Omaa nimeään kantavaa kilpatallia luotsaava mäkimies kilpailee drag racingin EM-sarjassa. Tälle kaudelle on varmistunut startti Alastaron EM-osakilpailussa, mutta muista kilpailuista Ahonen ei vielä lupaa mitään varmaa omalta osaltaan. Selvää on, että koko EM-sarjaa ei missään tapauksessa ajeta, mutta Ahonen Racing Teamin kalustoa nähdään myös drag racingin SM-sarjassa.

Yhden kilpailuviikonlopun kustannukset ovat Top Fuel -luokan dragsterilla Ahosen mukaan noin 30 000 euroa, joten tallipäällikön lompakossa on oltava tuhti tukku euroja.

– Käytössä on kolme moottoria, sillä jokaisen kisavedon jälkeen moottori vaihdetaan, puretaan, huolletaan ja kootaan uudelleen, Ahonen kertoo.

Janne Ahonen

Malmin varikkopilttuussa käy vilske huoltotiimin valmistautuessa starttiin. Auto työnnetään ulos teltasta lihasvoimin ja Ahonen ahtautuu ohjaamoon. Auto hinataan lähtöalueelle, jossa vitsailu loppuu viimeistään kuljettajan vetäessä kypärän päähänsä. Kone käynnistetään vasta juuri ennen lähtöä.

Janne Ahonen

Seuraavien sekuntien aikana tapahtuu paljon. Moottori murahtaa ja Ahonen ampaisee liikkeelle renkaista nousevan savupilven saattelemana.

Janne Ahonen

Auto kerää vauhtia, eikä se ohitusta voi olla huomaamatta. Sen tuntee. Seuraavassa hetkessä auto on jo kadonnut kiitotien toiseen päähän, jarruvarjo hulmahtaa auki ja näytös on ohi.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat