18.6.2017

Jalkapalloilijoiden autovalinnat – Millä ajetaan ja miten maksetaan?

Jalkapalloilijoiden autovalinnat

Brittiläisen Carspring kasaamassa listassa arvioidaan jalkapallotähtiä heidän autovalintojensa suhteen ja kauanko heidän palkoillaan kestää tienata kyseinen menopeli.

Liigasta riippumatta huipputason jalkapalloilu on työtä, johon liittyy samalla oletus tietynlaisesta elämäntyylistä. Suurien kausikorvausten vastineeksi pelaajien odotetaan saapuvan paikalle erilaisilla super- ja ökyautoilla. Nyt brittiläinen autoblogi Carspring on yhdistänyt rakkautensa autoihin ja jalkapalloiluun laskemalla, kauanko pelaajat joutuvat olemaan kentällä tienatakseen menonpelinsä verran katetta pankkitilille.

Laskelmat on suoritettu keräämällä tiedot pelaajien ajopeleistä sanomalehdistä ja nettijutuista ja sen jälkeen selvittämällä auton hinta kohdemaan autokaupassa. Näihin tietoihin pohjautuen on laskettu monessako minuutissa pelaajat saavat ajokkinsa maksettua, ainakin jos oletetaan, että treenit, matkustukset ja edustukset hoituvat ilmaiseksi työn ohessa.

Mielenkiintoisimpiin huomioihin kuuluu myös, että hyökkääjistä kolmannes ja keskikenttäpelaajista lähes puolet valitsee ajokiksi urheiluauton. Puolustajien makuun ovat puolestaan Grand Tourerit ja katumaasturit, maalivahtien suosiessa vielä pikkuautoja ja avolavoja näiden lisäksi.

Jalkapalloilijoiden autovalinnat Nissan Micra
Vaikka Jesús Navas on nähty muun muassa Porsche Panamerassa, pääsi hän tälle listalle edellisen sukupolven Nissan Micrallaan.

Listalla vähimmällä urakoinnilla selviää Jesús Navas, jonka autoksi listattiin miehen lukuisista kulkupeleistä Nissan Micra. Näppärän kauppakassin ostohinnan tienaamiseen menee Manchester Cityn pelaajalta 11 minuuttia ja 17 sekuntia peliaikaa, eli 0,13 matsia. Vähällä selviää myös Kiinassa pelaava Shanghai Shenhuan Carlos Tevez, jonka Porsche Panamera Turbo S:n tienaamiseen meni vain 18 sekuntia Navasia kauemmin!

Jalkapalloilijoiden autovalinnat Range Rover Sport
Range Rover Sport on eräs yleisimmistä valinnoista.

Listan toisesta ääripäästä löytyy Burnleyn Tom Heaton, joka uskoo monien muiden jalkapalloilijoiden tavoin Range Rover Sporttiin. Heatonille luksusmaasturi on 14,86 pelin arvoinen, eli pelikellon täytyy tikittää 22 tuntia 17 minuuttia ja 49 sekuntia.

Viimeisellä sijalla on niin ikään Burnleyn George Boyd, jonka ajoneuvon maksaminen vaati peräti 30,45 matsia eli 45 tuntia, 40 minuuttia ja 23 sekuntia. Osaltaan tähän vaikuttaa tosin miehen viehtymys klassiseen Mercedes-Benz 300 SL -lokinsiipiautoon. Juttukaveriksi Boydille kelvannee Chelsean John Terry, joka lunasti Ferrari 275 GTB:n itselleen 14:36:55 pelaamisella tai 9,74 ottelulla.

Muita mainitsemisen arvoisia suorituksia:

PelaajaJoukkueAutoMinuutit
Benedikt HöwedesSchalke 05VW Beetle Cabrio15:52
Andre SchürrleBorussia DortmundJeep Wrangler Sahara18:37
Gianluigi BuffonJuventus TurinFiat 50019:48
Thiago SilvaPSGNissan GT-R22:19
Pedro Eliezer Rodriguez LedesmaChelseaPeugeot 208 GTi23:41
Mesut ÖzilArsenalFerrari 4581:23:52
Dani AlvesJuventus TurinFerrari FF3:42:59
Wayne RooneyManchester UnitedAston Martin Vanquish S50:36
Moussa SissokoTottenhamAudi RS547:05

Palkkaneuvotteluihin kannattaisi puolestaan lähteä Kemar Lawrencen (New York Red Bulls) ja Willard Katsanden (Kaizer Chiefs), joiden Nissan 370Z:t vaativat listaan nähden reilusti töitä. Lawrencen auto kustansi hänelle 11 tunnin ja 53 minuutin pelaamisen, Katsanden joutuessa töihin 16 tunnin ja 58 sekunnin edestä. Tässä joukossa huonon diilin on tehnyt myös Katsanden joukkuetoveri Kgotso Moleko, jonka BMW 135i Cabriolet edellytti 20:05:58 edestä pelaamista, eli 13,4 ottelua.

Eräs suosituimmista liikkumisvälineistä listalla on Bentley Continental GT, kuvattuna tässä Speed-versiona.

Eräs klassisisista jalkapalloilijamobiileista, Bentley Continental GT, kertoo miten laaja-alaisesti pelaajien palkat vaihtelevat. AS Romassa pelaava Edin Džeko pelasi brittiluksuksen talliinsa vajaalla ottelulla 1:05:56 peliajalla. David Silva ja Blaise Matuidi eivät viihtyneet kentällä montaa minuuttia pidempään autokaupan laskua kuitatessaan ja suurin osa listan pelaajista sai hoidettua velvollisuutensa Bentleytä kohtaan alle kahden ottelun yhtäjaksoisella pelaamisella. Toista oli kuitenkin AFC Bournemouthin Adam Smithillä, jonka Conti GT maksoi miehelle peräti 10,22 ottelun tulot.

Jalkapalloilijoiden autovalinnat Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Ronaldo
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse – nipin napin riittävä Ronaldon egolle.

Ja mitä tulee jalkapallon tärkeimpään kysymykseen Ronaldo vai Messi: Lionel Messin Ferrari F430 Spider vaati argentiinalaiselta 31:22 pelaamisen, kun taas Cristiano Ronaldon imagon mukainen Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse -hyperauto vaati portugalilaisen kenttäpanoksen 3,50 ottelun ajalta, eli 5:15:20 verran.

Koko 256 pelaajan lista on katsottavissa Carspringin sivuilta täältä.

Lähde: Carspring Kuvat: Valmistajat, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat