4.4.2014

Koeajo: Jaguar XJ

Kuva Jari Saarentaus

Herraskaista kyytiä nelivetoisella voimanpesällä. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: näkyvyys taakse, jalkatilat takana keskellä, etuistuimen sivutuki, hinta.

Jaguarkin haluaa mukaan nelivetobuumiin, joka on käynnissä ainakin tarjonnan valossa läpi automerkkien. Kuivalla kelillä, normaalin pidon olosuhteissa Jaguar on takavetoinen. Ratkaisu sopii Jaguarin ja autoluokan luonteeseen.

Neliveto tulee talkoisiin mukaan tarvittaessa. Liikkeelle lähdettäessä voimaa jaetaan aina myös eteen 10 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Koeajon aikana ei tule esiin tilanteita, joissa Jaguar jäisi huohottamaan tai yskähtelemään. Voimaa on, ja sitä jakaa uusi kahdeksanvaihteinen ZF-automaattivaihteisto, joka toimii hienostuneen huomaamattomasti.

Vaihdekepin virkaa ajaa herkkätoiminen JaguarDrive Selector -pyörösäädin, joka nousee esiin auton käynnistyttyä. Urheilullisempaa tuntumaa saa käskyttämällä vaihteita ohjauspyörän vivuilla ja siirtymällä Drive-asetuksesta Sport-asetukseen.

Yli viisimetrisen ja yli kaksitonnisen edustusauton luvattu keskikulutus on melko kohtuullinen 9,9 litraa sadalla kilometrillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivatonta etenemistä…

Pitkä akseliväli, väkivahva moottori, erinomainen ohjaustunto, tarkka ohjaus, nelivetokyvyt, ilmajousitus ja onnistunut painonjakauma tekevät XJ:lla ajamisesta vaivatonta.

Matka-ajossa Jaguar yltää kiitettävälle tasolle. Kilometrien nielentä on äänieristettyä ja suoraviivaista.

...ja työlästä pyörittelyä

Luksusvaunun pitkällä akselivälillä on hintansa. Hidastetöyssyjen kohdilla saa ajaa varoen, jottei pohja raapaise etupyörien jo ehdittyä töyssyn tuolle puolen. Sama vaara uhkaa autohallien jyrkissä rampeissa.

Pysäköinti ei ole erityisen mukavaa, sillä iso kääntösäde nostattaa ahtaiden pylväiden välissä pysäkoivälle hien otsalle pelkästä edestakaisesta sahaamisesta. Käy selväksi, ettei XJ:n ulkomittojen hahmottaminen iskostu selkäytimeen viikossa.

Lähes vanhan miljoonan markan arvoiseen autoon saa peruutuskameran ohjauslinjoin, mutta se on hämmästyttävästi 650–700 euroa maksava lisävaruste.

Näkyvyys taakse on umpinaisen muotoilun ja matalan takaikkunan vuoksi surkea, eivätkä sivupeilit ole kovin kookkaat.

Takana istuvilla on hyvät tilat, muta keskipaikalle on turha ahtautua: korkea keskitunneli syö kaiken tilan jaloilta. Pääntilaa saisi olla enemmänkin.

Nykyälyä ja nostalgiaa

Alumiini ja magnesium keventävät ja jäykistävät koria. Sen huomaa ajossa: Jaguar ei nuljuile tai vetele kaarteissa tai kiihdytyksissä.

Ei yllätä, että tämän hintaluokan autossa on aimo nippu nykyaikaisia avustavia järjestelmiä ja aktiivisia turvavarusteita. Esimerkiksi hätäjarrutusavustin toimii tiiviissä yhteistyössä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa.

Sen toiminta perustuu etupuskurin mikroaalto-antureihin, jotka tarkkailevat edessä olevia autoja. Jos edellä ajava hidastaa, laantuu Jaguarinkin vauhti. Järjestelmä pitää yllä ennalta määritellyn etäisyyden edessä ajavaan.

'Kun tie jälleen urkenee vapaaksi, kiihdyttää XJ itsenäisesti kuljettajan toivomaan nopeuteen. Forward Alert -toiminto antaa äänimerkin liikenteen hidastuessa.

XJ:n digitaalinen mittaristo on näkymiltään räätälöitävissä. Jos 12,3-tuumainen mittaristo ja vaihteenvalitsin edustavat modernia tyyliä, tuovat kojelaudan muotoilu ja materiaalit mukaan klassista brittihenkeä. Pisteenä iin päälle on kromikehyksinen analoginen kello ylhäällä keskellä kojelautaa, pyöreiden ilmansuuttimien välissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nahkaa ja kaviaaria

Premium Luxury -varustukseen kuuluvat muun muassa sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuimen, ohjauspyörän ja sivupeilien säätömuisti, nahkaverhoilu, pähkinäpuulistat, matkustamon tunnelmavalaistus, avaimeton avaus -toiminto sekä sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku.

Lasikatto ulottuu etulasin yläreunasta takaistuinten etuosaan. Sävytetyn lasin pinnoite estää matkustamon liiallisen lämpenemisen ja sähköisesti sulkeutuvat tuplakaihtimet takaavat yksityisyyden.

Koeajoautossa on lisäherkkuja 16 500 eurolla: muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä, etuistuinten tuuletus ja jäähdytys sekä 14 kaiuttimen audiovermeet. Koeajoyksilön ulkoväri on caviar, ylellistä herkkua sekin.

Herkut nostavat auton hinnan 179 243 euroon. Tällaisia autoja myydään Suomessa vuosittain korkeintaan kymmeniä, mutta niissä jokaisessa on kate kohdillaan – niin valmistajan, maahantuojan kuin jälleenmyyjänkin näkökulmasta.

Ostajan saama kate mitataan muin yksiköin kuin euroin. Jaguar on toki vain kulkuväline, mutta väkevästi muutakin: omille perinteilleen uskollinen luomus ja sukunäkönsä säilyttänyt tyyli-ikoni. Jaguarilla ajaa itsevarma ihminen, joka ei pelkää leimautumista äveriääksi vallasväen edustajaksi.

Muotovalio Jaguar XJ jättää muistijäljen niskat notkauttaviin kanssa-autoilijoihin – ja koeajajan sydänalaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD Premium Luxury

Hinta alkaen

162 739 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

179 243 €

Ajoneuvovero

284 €/ v

Moottori

2 995 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

250 kW (340 hv), 6500 r/min

Vääntö

450 Nm (3500-5000 r/min)

Vääntö

450 Nm (3500-5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,4 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

14,4 (kaup.) / 7,8 (maant.) / NEDC-kulutus 9,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

234 g/km

Mitat

pituus 5127 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 3032 mm
Tavaratila: 520 l
Omamassa: 1940 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat