3.12.2017

Jaguar XE SV Project 8 laittoi ennätyskirjat uusiksi: huima kierros Nürburgring Nordschleifella

Jaguar XE SV Project 8

Special Vehicle Operationsin käsittelyssä Jaguarin pienimmästä sedanista muovautuu melkoinen tykki: Jaguar XE SV Project 8.

Onhan 600 hevosvoimaa aika paljon. Eikä Jaguar XE ole lopulta kovin suuri auto. Kun kaksi asiaa yhdistetään, syntyy Jaguar XE SV Project 8. Auton takana on Jaguar Land Roverin erikoisosasto Special Vehicle Operationsin eli SVO.

SVO vastaa konsernin tuotantomallien lippulaivoista – esimerkiksi F-Type SVR:stä ja Range Rover SVAutobiographystä, mutta suljettujen ovien takana tehdään paljon muutakin. Edellinen SVO:n omaluomus oli kuvissa taustalla näkyvä F-Type Project 7, jonka takaosan muodot tekivät kunniaa takavuosien Jaguar-kilpureille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman nopein sedan

Jaguar XE SV Project 8:n mekaanisesti ahdetun V8:n voimat viedään asvalttiin neljän pyörän läpi. Tuloksena on kiihtyvyys nollasta sataan 3,5 sekunnissa.

Vieläkin vaikuttavampia numeroita syntyy, kun rajusti levitetyn XE:n vie Saksaan Nürburgring Nordschleifen kilparadalle. Kilpa-ajaja Vincent Radermeckerin ohjastamana neliovinen sedan kiersi radan 7 minuuttiin 21,23 sekuntiin – huomattava parannus aiempaan sedanilla ajettuun ennätykseen.

Radermeckerin ajama auto oli varustettu vakioilla Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkailla. Autoyksilö oli Project 8:n kaksipaikkainen versio: etuistuimina ovat hiilikuiturunkoiset kuppipenkit nelipistevöin, takaistuimien paikalta löytyvät turvakaaret.

Jos Jaguar XE SV Project 8:ia mielii perhekäyttöön, on auto toki saatavissa myös nelipaikkaisena versiona. Project 8:n tuotantomäärä on rajoitettu 300 autoon.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video: Jaguar

Luetuimmat