7.5.2019

Jaguar SS100 3 1/2 Litre 1937 – Haamunopeuden rikkoja

Classic Motorshow_Jaguar SS100

Klassisemmin muotoilua urheiluautoa saa hakea, ja tuskin löytää hakemallakaan. Valmistajaakin mallissa häiritsi vain SS-nimi, ja merkin nimi muutettiinkin toisen maailmansodan jälkeen virallisesti Jaguariksi.  

Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä nähty SS100 3 1/2 Litre on yksi varhaisimmista säilyneistä 3 1/2 Litre -malleista.

Vuonna 1935 markkinoille tuli SS Carsin ensimmäinen urheiluauto SS90. Mallimerkinnän numero 90 viittasi huippunopeuteen maileina tunnissa.

Vuonna 1937 Autocar -lehti mitttasi 2,5-litraiselle SS90:lle tuulilasi madallettuna 95 mailin (153 km/h) huippunopeuden. SS90-malleja valmistui vain noin 25 kappaletta.

Classic Motorshow_Jaguar SS100

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sadan mailin nopeusraja rikki

Vuonna 1935 esitellyn SS Jaguar Saloonin OHV-sylinterikannen ansiosta kuusisylinterisen rivimoottorin huipputeho nousi jo yli 100 hevosvoiman ja myös urheilumalli sai sen myötä uuden nimen Jaguar SS100.

Vuoden 1938 malliin tehty 3,5 litran moottori takasi 125 hevosvoimalla 160 kilometrin huippunopeuden, mikä oli aikansa huimimpia saavutuksia. Avoimet lokasuojat alkoivat niissänopeuksissa jo väristä. Muotoilultaan autosta tuli todellinen klassikko.

Classic Motorshow_Jaguar SS100

Etulokasuojien pitkälle taakse jatkuva loiva linja kääntyy ovien jälkeen suoraan takalokasuojaksi, mikä antaa tyylikkään sopusuhtaisen vaikutelman sivuprofiilista. Kuljettaja ja matkustaja istuvat tuon ajan tyylin mukaisesti huomattavan takana, lähes taka-akselin päällä.

Kabiinissa nelipuolaisen ratin taakse on asennettu isokokoinen kierroslukumittari, jossa punaraja alkaa 4500 kierroksen kohdalta. Muuten mittarit ja katkaisimet on sijoitettu tasaisesti ympäri kojelautaa, osa selkästi kartanlukijan puolelle.

Classic Motorshow_Jaguar SS100

Ei mikään myyntimenestys

Nimi SS Cars tuli Swallow Sidecar Companysta, vuonna 1922 perustetusta moottoripyörien sivuvaunuja valmistavasta yrityksestä. Ensimmäiset autot SS valmisti vuonna 1926. Maaliskuussa 1945 yhtiökokous päätti virallisesti nimen vaihtamisen SS:stä Jaguariksi, sillä SS-lyhenne saattoi ikävästi tuoda natsimielleyhtymiä.

Classic Motorshow_Jaguar SS100

2-paikkainen SS100 oli akselväliltään kahdeksan jalkaa ja kahdeksan tuumaa, eli noin 2640 millimetriä. Vaihteisto oli nelipykäläinen, joista kolme suurinta oli synkronoitu. Auto painoi vain vähän yli 1150 kiloa. Jarrut tulivat Girlingiltä. Tehokkaammalle 3,5-litraiselle mallille mitattiin nollasta kuuteenkymmeneen mailiin (97 km/h) kiihtyvyydeksi 10,4 sekuntia.

Vuoden 1938 Jaguar SS100 3 1/2 hinnaksi ilmoitettiin 445 puntaa. Valmistusmäärä oli runsaat 300 kappaletta.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat