10.6.2017

Jaguar-pomo: Vaikka ala muuttuu nopeasti, V8 säilyy

Jaguar V8 Ian Callum

Autonomia, sähköistyminen ja kaupunkisuunnittelu muuttavat autoalaa Ian Callumin mukaan nopeasti, mutta kasikoneilla on paikka tulevaisuudessakin.

Jaguarin päämuotoilija Ian Callum kävi hiljattain luennoimassa uuden kansallisen liikennesuunnittelukeskuksen (National Transport Design Centre) avajaisissa Coventryn yliopistossa. Muiden autoalalla toimivien tavoin hän uskoo muutoksen tulevan nopeasti, erityisesti 1900-luvun loppupuoliskoon nähden. Miehen visioissa riittää kuitenkin tilaa myös vaihtoehdoille.

– Olemme pisteessä, jossa koko kuljetusalan tulevaisuus on muuttumassa. Kun liityin alalle [koneinsinöörinä] kaikki mitä me teimme oli vain pieniä parannuksia siihen, mitä teimme jo entuudestaan. Mutta nyt on todella käänteentekeviä ajatuksia. Seuraavat 20-30 vuotta tulevat olemaan niin jännittäviä. Se mitä me tiedämme on, että kaikki tulee muuttumaan. Yliopistona meidän täytyy tutkia, millaisia ne vaihtoehdot voisivat olla.

– On paljon enemmän kilpailua kuin silloin, kun aloitimme. Kiinassa olevan suunnittelukyvykkyyden määrä täytyy ottaa vakavasti. Mikä pitää meidät etunenässä suunnitteluopetuksessa on hyvä tutkimustyö. Meidän arvovaltamme opettamiseen tulee tutkimuksestamme, Callum linjaa.

Jaguar V8 Ian Callum

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Öljykriisin keskellä autoalalle

Callum muistelee myös opintojensa alkua 1970-luvulla, jolloin hän aloitti Coventryn yliopistossa muotoiluopiskelijana.
– Vuonna 1972 kukaan ei halunnut autoja, öljykriisistä johtuen. Ihmiset olivat hylänneet ne. Se oli vaikeaa aikaa aloittaa autojen suunnittelu. Poliitikot olivat päättäneet, että autoilla on vain lyhyt tulevaisuus ja me kaikki käyttäisimme julkista liikennettä. Vaikutuksille alttiille 18-vuotiaalle se oli aika masentavaa, skotti muistelee.

– Ero on nykyisin se, että muutokset ovat jotain, mihin voimme vaikuttaa enemmän. On pakko asettaa tavoitteet itse. Täytyy olla itse visionääri ja ennustaa mitä tulee tapahtumaan 5, 10, 15, 20 vuoden aikana.

Autonomian suhteen tilanne on selvä, joten kysymys on enää koska se tulee?
– Autonomia on itsestäänselvyyttä. JLR:llä olemme edelläkävijöinä sen suhteen. Autonomia, kaupungistuminen, miten ostat ja käytät autoja, ja sähköistyminen, ne ovat kaikki isoja asioita.

– Milloin autonomian käännekohta sitten on? Mielestäni se on ennemmin kuin monet ajattelevat. Se on väistämätöntä. Suuri osa siitä muutoksesta tulee autoteollisuudesta. Varsinainen muutos tulee sitten, kun paikalliset ja kansalliset viranomaiset selvittävät infrastruktuurin.

– Haasteena on se, että miten tehdään saumaton matka uudella teknologialla, samalla kun pidetään kiinni asioista, joita Jaguar-omistajat pitävät tärkeinä? Minkä tahansa matkan osa saattaa tapahtua kauniissa limusiinissa, osa junassa, osa kuskittomassa kapselissa. Meidän täytyy selvittää Jaguarin rooli tässä kaikessa.

Jaguar XE SV Project 8: 300 kappaleen erikoiserä kissamerkin pikkusedania 600 hevosvoiman 5-litraisella V8:lla.

Uusi jättää tilaa myös vanhalle

– Uskon, että vielä on paikka V8:lle. Koska niitä tulee olemaan niin vähän, niiden käyttämä polttoaine on vain tippa meressä. Ajan esimerkiksi vain 200–300 mailia (n. 320–480 km) vuosittain V8-hotrodillani (1932 Ford Hi-Boy Coupé), Jaguar-suunnittelija summaa.

Lähde: Car Kuvat: Jaguar

Luetuimmat