
Ajoneuvot | Uutinen | 18.8.2018
Jaguar Land Roverin lähivuodet: lisää malleja ja uusi pohjarakenne
Odotettu uusi Defender, lisää malleja ja uusi pohjarakenne. Epävarmuuksista huolimatta Jaguar Land Rover tähyää tulevaan uusin asein.
Jaguar Land Roverin lähivuosiin kuuluu sekä malliston kasvattaminen että sen vaiheittainen hivuttaminen uudelle MLA-pohjarakenteelle. Valmistajalle yhtenäisrakenne olisi tervetullut uudistus, sillä nykyisellään kaksi automerkkiä jakavat yhteensä kuusi erilaista pohjalevyä.
MLA, Modular Longitudinal Platform, tulee asteittain vastaamaan suurimmasta osasta Jaguarin ja Land Roverin malleja. Modulaarinen pitkittäisarkkitehtuuri nähdään yhtiön mukaan vuodesta 2020 alkaen. Vuosiluku on vahva vihje sille, että ensimmäinen rakenteelle perustuva auto on kuumeisesti odotettu uusi Land Rover Defender. Klassikkomaasturin valmistus loppui 2016, mutta Land Rover on muistuttanut nimen palaavan uuden mallin myötä myötä. Uutta Defenderiä odotetaan vuosien 2020-2021 taitteessa. Defenderistä saatetaan kasvattaa myös kokonainen tuoteperhe Jeepin hengessä.
Valmistajan mukaan MLA-pohjaiset ajoneuvot tulevat tarjolle kevythybrideinä, lataushybrideinä sekä täyssähköautoina. Muutos ei kuitenkaan tapahdu kerralla, vaan ennen MLA-ajoneuvoja nähdään vielä pienempiin automalleihin päivitetty PTA (Premium Transverse Architecture), jota piristetään lataushybridein ja kevythybridein tulevia päästörajoja ajatellen. Ensimmäisenä PTA-autona tullaan näkemään uuden sukupolven Range Rover Evoque, joka saapunee ensi vuonna.
Samalla JLR kertoi, että sen valmistamien automallien määrä kohoaa 13:sta 16:een vuosien 2021 ja 2024 välillä. Spekulaatioissa on Land Roverin uusi hinnat alkaen -malli sekä automaisempi crossover nimeltä Road Rover. Ilmeisimmin valmistaja ei koe tällä hetkellä Range Rover SV Coupéta suurempia tarpeita lähteä mukaan Bentley Bentaygan ja Rolls-Royce Cullinanin lippulaivaluksussegmenttiin.
Valmistusteknisesti Jaguar Land Roverilla valmistaudutaan syyskuussa tapahtuvaan Slovakian tehtaan avaamiseen. Tehdas aloittaa työskentelyn Land Rover Discoveryn parissa, mutta sisäpiiritietojen mukaan myös Defender saattaa liittyä tuotevalikoimaan. Konserni kertoi ensimmäisestä tappiollisesta kvartaalituloksesta kolmeen vuoteen, sillä Brexit-epävarmuus ja Euroopan hiipuva dieselkysyntä näkyvät brittimerkkien tuloksessa.
Lähde: Automotive News Kuvat: Jaguar Land Rover
Lue myös:
- Jaguar Land Rover varoittaa: huono Brexit voi tarkoittaa lähtöä maasta
- Autonomisesti maastossa: Jaguar Land Rover panostaa Cortexiin
- Jaguar Land Rover vähentää 1000 työntekijää dieseljännitteiden takia
- Ensimmäinen comeback: Land Rover Defender palaa V8-erikoismallina
- Seitsemänkymmenen vuoden patinaa kunnioittaen: Land Rover entisöi alkuperäisen näyttelyauton
- Työtä pelkäämätön Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna
- Puoli miljoonaa Defenderistä – erikoisyksilö huutokaupattiin Lontoossa
- Se oli siinä: viimeinen Land Rover Defender valmistui
- Koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi
- Koeajo: konseptiautolla mökille – Range Rover Velar D240 SE
- Range Roverin uutukainen – mutta mikä on Velar?
- Jaguar harkitsee: lisää urheiluautoja katumaastureiden vastapainoksi
- 62 vuoden tuotantopaussi: Jaguar D-type takaisin valmistukseen
- Jaguarin päämuotoilija Ian Callum Moottorille: ”Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen!”
Lisäkuvat
Valmistajalta: Jaguar
-
Koeajo: Jaguar I-Pace -sähköauto on brittimerkin mielenkiintoisin, ja nyt myös onnistunein Koeajo
-
Jaguarilla Jäämerelle: lumikissa ja harmaa taivas Jaguarilla Jäämerelle
-
Jaguar Land Rover varoittaa: huono Brexit voi tarkoittaa lähtöä maasta Uutinen
-
Koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi Koeajo
-
Autonomisesti maastossa: Jaguar Land Rover panostaa Cortexiin Uutinen
-
Maistiainen: huippuodotettu Jaguar I-Pace valokuvien voimin Koeajo
-
Koeajo: Jaguar F-Type 400 Sport AWD – nautiskelijan urheiluauto Koeajo
-
62 vuoden tuotantopaussi: Jaguar D-type takaisin valmistukseen Esittely
-
Jaguar Land Rover vähentää 1000 työntekijää dieseljännitteiden takia Uutinen
-
Todella upeeta: Jaguar F-Pace ja Maserati Levante yli 500 hevosen kerhoon New York Auto Show 2018
-
Maistiainen: pikatyypit sähköisestä tulevaisuudesta – Jaguar I-Pace Autonäyttely
-
Jaguar paljasti odotetun sähköauton: I-Pace kymppitonnin Teslaa edullisempi! Autonäyttely
-
Koeajo: käytännön kissapeto – Jaguar XF Sportbrake Koeajo
-
Koeajo: Jaguar E-Pace S – Nuorin, pienin ja kypsin Jaguar Koeajo
-
Suurimman kissapedon väkevin karjaisu: Jaguar XJR575 Esittely
-
Maistiainen: Jaguar E-Pace – pentu vai peto? Koeajo
-
Jaguarin päämuotoilija Ian Callum Moottorille: ”Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen!” Uutinen
-
Koeajo: Jaguar XE 20t Aut R-Sport – piilotettujen kykyjen sedan Koeajo
-
Koeajo: Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertible– nelosmoottori riittää iloon Koeajo
-
Jaguar XE SV Project 8 laittoi ennätyskirjat uusiksi: huima kierros Nürburgring Nordschleifella Uutinen
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
Maistiainen: kissamainen tilaihme – Jaguar XF Sportbrake Esittely
-
Uusi sähköinen kilpasarja Jaguarilta: I-Pacet lämmittävät Formula E -sarjaa vuonna 2018 Autonäyttely
-
Jaguar E-Pace – uutuusmaasturi on halvin tie Jaguarin rattiin Autonäyttely
-
Pikkumaasturista myyntitykiksi – Jaguar E-Pace Esittely
-
Maailman vuoden auton veli: Jaguar E-Pace esitellään heinäkuussa Uutinen
-
Kuormakissan paluu: Jaguar XF Sportbrake Uutinen
-
Jaguar-pomo: Vaikka ala muuttuu nopeasti, V8 säilyy Uutinen
-
Nelisylinterinen kissapeto: Jaguar F-Type ei kuitenkaan kesyynny Uutinen
-
Kevyt meikki kaunottarelle – Jaguar F-Type saa faceliftin Uutinen
-
Koeajo: peruspremiumia – Jaguar F-Pace 20d Koeajo
-
Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD Koeajo
-
Jaguar hyökkää sähköautokilpailuun: I-Pace Uutinen
-
Jaguar F-Type SVR – 575 elämää äänekkäämpää hevosvoimaa Koeajo
-
Jaguar XF farkuksi jälleen ensi vuonna Uutinen
-
Maistiainen: Jaguar F-Type SVR on 575 hevosvoiman piristys Koeajo
-
Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio – kissa kerää kehuja Koeajo
-
Jaguar F-Pace meni metsään Koeajo
-
Koko mallisto nyt nelivetoisena: lisäpitoa Jaguar XE:hen ja XF:ään Koeajo
-
Maistiainen: Jaguar F-Pace ja ristiriitaiset kokemukset Koeajo
-
Jaguar XF – liikaakin sukunäköä? Koeajo
-
Kissa laskeutuu aina jaloilleen: Jaguar palaa rivikutosiin? Uutinen
-
Räyhäkkä aristokraatti – Jaguar XE S Koeajo
-
Jaguarin näyttävä katumaasturi F-Pace maksaa 55 746 euroa Uutinen
-
Koeajossa: urheilullinen sekä mukava Jaguar XF Koeajo
-
Tulossa: F-Pace vie Jaguarin maastoon Uutinen
-
Koeajossa: tyylikäs Jaguar XE Koeajo
-
Maistiainen: Jaguar XF vierailulla Helsingissä Uutinen
-
Koeajossa: muotovalio Jaguar F-Type Koeajo
-
Maistiainen: Kissapeto keveni reilusti Koeajo
-
Jaguar F-Type Koeajo
-
Jaguar XJ Koeajo
-
Jaguar F-type S Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu