18.2.2019

Jaguar Land Rover vaihtaa rivikuutosiin: ensimmäisenä Range Rover Sport HST

jaguar rivikuutonen Range Rover Sport HST

Kolmilitrainen suora kuutosmoottori on varustettu sähköisellä kompressoriahtimella ja kevythybriditekniikalla.

Ensin Mercedes-Benz alkoi siirtymään V6:sta perinteiseen rivikuutoseen, ja nyt myös Jaguar Land Rover tekee saman. Ja miksi ei tekisi, onhan silkinpehmeillä rivikuutosilla kunniapaikka Jaguarin historiassa.

Ensimmäisenä uuden rivikuutosen saa silti Range Rover Sport. Kolmilitrainen moottori perustuu 2-litraisten nelosten tavoin Ingenium-moottoriperheeseen. Kolmilitrainen turbokuutonen tarjoaa 400 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä vääntöä.

jaguar rivikuutonen Range Rover Sport HST

Paketti on ladattu täyteen tekniikkaa: 48-voltin kevythybridijärjestelmä mahdollistaa Mercedes-Benzin rivikuutosesta tutun sähköisen kompressoriahtimen käyttämisen. Sähköahdin sähäköittää moottorin reagointia kaasuun, koska ahtopaine voidaan sähkömoottorilla nostaa lähes viiveettä ylös, joka taas auttaa herättämään varsinaista  twin scroll -turboahdinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Range Rover Sport HST

Ensimmäisenä uutuusmoottori asennetaan Range Rover Sport HST -malliin. Rivikuutonen siivittää raskaan maasturin nollasta sataan 6,2 sekunnissa. Uutuusmoottorilla mallin kulutukseksi luvataan korkealta kuulostava 9,3 litraa sadalla kilometrillä, mutta lukeman kohdalla täytyy muistaa uuden WLTP-syklin vaikutus, joka korostuu entisestään bensiinimoottorisella korkealla katumaasturilla.

jaguar rivikuutonen Range Rover Sport HST

Jagaur Land Roverin kohdalla uutuusmoottoria on kaivattu. Vaikka merkin 3-litrainen mekaanisesti ahdettu V6 antoikin etenkin F-type -urheiluautolle upeat äänet, oli kyseessä varsin rumasti V8:sta pilkottu kuutoskone. Esimerkiksi sylinterikulma oli V8:lle tyypillinen 90-astetta, kun V6:n luontainen sylinterikulma on 60 astetta. V8-juuret näkyivät myös V6:n ylipainossa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Land Rover

Luetuimmat