Ajoneuvot | 26.5.2018

Jaguar harkitsee: lisää urheiluautoja katumaastureiden vastapainoksi

Katumaastureista huolimatta jaguarilaisten sydämet sykkivät urheiluautoille, joten uuden F-Typen lisäksi saatetaan nähdä myös uusi XK.

Jaa artikkeli

Jaguar on ollut viime vuosina hyvässä nosteessa, kiitos yhtiön rohkean laajentumisen katumaasturisegmenttiin. F-Pace vastasi viime vuonna jo kahdesta viidesosasta Jaguarin myyntiä. Lisäksi mallistoon kuuluu E-Pace ja lähiaikoina saapuva sähkömaasturi I-Pace.

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Jaguarilla uneksittaisi urheiluautoista. Vaikka isompi XK poistui mallistosta 2014, on pienempi 2012 esitelty F-Type ollut yhtiölle onnistuminen myyntimäärien lisäksi imagollisesti. Vaikka myyntimäärät eivät ole olleet järisyttäviä muuhun mallistoon verrattuna, on F-Type kestänyt aikaa hienosti ja malli on jopa kasvattanut myyntiään Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Imagollisesti F-Typellä on ollut iso rooli muistuttaa markkinoita Jaguarin urheiluautoperimästä aikana, jolloin se laajensi mallistoaan katumaastureihin. Samalla se on houkutellut uusia asiakkaita merkin pariin.

– F-Type on ollut iso menestys. Rakastamme urheiluautoja – ja käytän monikkoa aika tarkoituksellisesti. Nähtäväksi jää tapahtuuko se koriversiona vai jotenkin muuten, mutta sanotaan toistaiseksi, että urheiluautot ovat tärkeitä meille, kertoi JLR:n tuotestrategiasta vastaava Hanno Kirner brittiläiselle Autocar-lehdelle.

Jaguar harkitsee: lisää urheiluautoja katumaastureiden vastapainoksi

Kuvassa kutistettua XK:ta muistuttava F-Type SVR.

Myös Jaguarin pääsuunnittelija Ian Callum on usein puhunut halustaan kehittää urheiluautojen tuoteperhe. Viime vuonna muotoilijavelho kertoi Autocarille, että haluna olisi kehittää F-Typen lisäksi todellinen 2+2-paikkainen, joka voisi olla uudelleensuunniteltu XK. Kyseessä lienee kuitenkin uusi projekti, joten siitä tuskin kuullaan ennen vuotta 2021.

Oman lukunsa mallistosuunnitelmiin tekee JLR:n strategia pohjarakenteen suhteen. F-Type perustuu vielä kattavasti modifioituun versioon vanhan XK:n pohjalevystä ja kaunis F-Type on itsekin uusintaiässä ensi vuoden paikkeilla. Kirner haluaisi JLR:n uudelta pohjalevyrakenteelta myös joustavuutta erilaisiin voimalinjoihin. Ei ole kuitenkaan täysin selvää, päteekö tämä myös urheiluautoihin, sillä niiden perusrakenteet eivät välttämättä taipuisi lataushybridin tarpeisiin.

– Uskon ehdottomasti, että sähköinen urheiluauto tulee jonain päivänä, mutta uskon myös, että tulossa saattaa olla erilainen vaihe akun ja moottorin yhdistämisessä. Jaguarilla voin sanoa vain, että jatkamme urheiluautoihin panostamista, Kirner linjasi.

Uuden F-Typen ja mahdollisen uuden XK:n uskotaan luottavan JLR:n Ingenium-moottoriperheeseen. Luvassa olisi siis 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen moottori, josta saadaan 300 hevosvoimaa. Kutoskoneissa uusi musta olisivat JLR:n rivikutoset, jotka korvaisivat nykyisen F-Typen Ford-peräiset V6:t.

Lähde: Autocar Kuvat: Jaguar, Lauri Ahtiainen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar