12.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type SVR – 575 elämää äänekkäämpää hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Type SVR on sielukas, nopea ja helposti lähestyttävä. Hyvää: Sielukkuus, mukavuus, suorituskyky, moottori. Huonoa: Kalliiden muutosten pieni vaikutus. Ääntä ei unohda. 575 hevosvoiman sivutuotteena syntyy kiehtova yhdistelmä terävää pauketta, hurjaa rähinää ja metallista V8:n karjuntaa. Jaguar F-Type SVR:n elämöinti kuuluu avaruudessa asti. Viisilitraisen remmiahdetun moottorin sävelet pääsevät ilmakehään pakoputkistosta, joka on valmistettu titaanista ja äärilämpötiloja kestävästä Inconelista. Jaguar kertoo saavuttaneensa erikoismateriaaleilla 16 kilon painonsäästön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki uusiksi Kalliit ratkaisut ovat Jaguar F-Type SVR:n juttu. Taustalla on monimutkainen kirjainsotku: tavallisesta F-Type R -mallista kehitettävä SVR syntyy Jaguar Land Roverin erikoisosasto Special Vehicle Operationsin eli SVO:n toimesta. SVO:n huomassa F-Type saa aerodynaamisemman etupuskurin, ilman ulostuloaukoin varustetut lokasuojat, suuremman takasiiven ja diffuusorin, uusitut taka-akselin olkatuet sekä uudet kallistuksenvaimentimet ja iskunvaimentimet. Moottori viritetään 575 hevosvoimaan. Käytännössä auton ilmanvastusta on laskettu, nostetta vähennetty ja ajokäytöstä terävöitetty. Koeajoautoa on vielä kevennetty hiilikuitukeraamisilla jarruilla, hiilikuitukatolla ja hiilikuitusomisteilla. Varusteet säästävät 50 kiloa ja keventävät lompakkoa 19 950 euroa. Alussa koittaa hämmennys Kaiken vaivan jälkeen koittaa hämmennys. Jaguar F-Type on urheiluautoksi mukava. Se ei suinkaan ole moite, mutta raju ulkonäkö ja pitkä muutoslista antoivat odottaa ratapäiväherkuksi karaistua kilpuria. Pian näyttävän Jaguarin luonne aukeaa. Koska kevytrakennetekniikasta huolimatta auto painaa yli 1 700 kiloa, olisi lähtökohta ollut epäedullinen hampaat irvessä ajettavalle ratapäiväraketille. Sellaisen sijaan Jaguar on kehittänyt herrasmiesmäisen gran turismon, joka keskittyy kierrosaikojen kymmenysten sijaan kuljettajan viihdyttämiseen. Auto keskittyy tavallisemmista F-Typeistä tuttuihin vahvuuksiin, mutta toteuttaa ne entistä upeammin. Rauhallisessa ajossa sydäntä lämmittää klassisen pitkä konepelti ja V8:n murahtelu kadunkulmissa. Kun vauhtia nostaa, Jaguar kerää ryhtiä. Ohjaustunto on yhä keskinkertainen, mutta SVR-käsittelyn myötä F-Typen käytös on helpommin lähestyttävää. Luonne on yliohjaavampi, mutta herkku ei karkaa lapasesta tilanteen tasalla olevan nelivedon ansiosta. Vakiona kestohymy Se on hieno saavutus autolta, joka alittaa tehtaan kiihtyvyyslupauksen roimasti: mittauksissa Jaguar hyökkäsi sataseen vain 3,3 sekunnissa! Lopputulokselle ei voi kuin nauraa – auto kutittaa suoraan oikeaan hermoon. Kokonaisuudessa on kuitenkin pieni mutta. SVR-paranneltu F-Type maksaa neljännesmiljoonan, ja koeajovarustein hintalapussa komeilee jo 302 037 euroa. Se on hurja hinta, sillä lopulta SVR-käsittelyn kalliiden muutosten vaikutus jää varsin maltilliseksi. Jo puolet halvempi F-Type V6S tarjoaa saman elämyksen vain lievästi laimeampana. Jos budjetti kuitenkin kestää, lienee valinta itsestään selvä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type SVR Hinta alkaen 253 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 302 037 € Moottori Bensiinimoottori, 5 000 cm² V8, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 423 kW (575 hv), 6500 r/min Vääntö 700 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 700 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 322 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 269 g/km Mitat pituus 4475 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1311 mm, akseliväli 2622 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?