4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace meni metsään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusmaasturi Jaguar F-Pace on valmis haastamaan Porsche Macanin ja Audi Q5:n. Hyvää: komea muotoilu, avarat sisätilat, ajettavuus. Huonoa: pintakova jousitus, viimeistely. Porsche. Lyhyt ja ytimekäs vastaus paljastaa Jaguar F-Pace:n tärkeimmän kilpailijan. Ei ihme, muuttihan Porsche Cayennellään maasturimarkkinat kultakaivokseksi yli vuosikymmen sitten. Niille markkinoille Jaguar saapuu myöhään, mutta ehdottoman näyttävästi. Uusi Jaguar F-Pace asettuu Porsche Macanin ja Audi Q5:n kokoluokkaan. Maasturimallisto laajenee myöhemmin kahdella versiolla. Jaguarin linjat ovat kohonneet maastomuottiin mainittua Porschea sulavammin. Valot, kyljen ilmanottoaukko ja korostettu hartialinja ovat suoraa lainaa XE- ja XF-henkilöautoista, mutta mittasuhteet ovat uudet. Erityisen haastavaa on ollut keulan muotoilu. Lyhyen etuylityksen vuoksi ajovalot, maski ja etupyörä ovat tiiviissä, mutta sopuisassa paketissa. Mittasuhteet ovat moitteettomat ja kokonaisuus näyttävä jokaisesta kuvakulmasta. Muodoissa on kaikki tarvittava, eikä yhtään liikaa. Lyhyt etuylitys mahdollistaa 67 milliä Macania pidemmän akselivälin. Takaistuimella keskimittainen istuu väljästi ja mukavasti. Silti Jaguar ylpeilee peräti 650 litran tavaratilalla – Macan nielee 500 litraa. Erinomaiset tilat ovat päivittäisessä käytössä suuri vahvuus, mutta mielikuvien rakentamiseen tarvitaan ajonautintoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tinkimätöntä ajettavuutta Jaguarin edustajat vertailevat F-Pacen alustan numeroarvoja Macaniin, joka ilmestyessään kohotti maasturiluokan ajettavuusodotukset aivan uudelle tasolle. Eikä ajettavuutta käy kieltäminen. Jaguar ei turhia kallistele, vaan tarjoaa nopeita ja tarkkoja suunnanvaihtoja. Serpentiineissä ja parkkipaikoilla miellyttää pieni kääntösäde. Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hallittuina suurissakin heitoissa, vaikka V6-dieselillä omamassa kohoaa yli 1 884 kiloon. Korista yli 80 prosenttia on alumiinia, mutta poikkeuksellisen kevyestä ajoneuvosta ei ole kyse. F-Pace on oikeasti hauska ajaa lujaa. Äärirajoilla etuakseli luovuttaa ensin, mutta kevyellä nostolla pito palautuu. Kaasulla käytös on takavetomaista. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia. Yksi suuri ero F-Pacen ja Macanin välillä kuitenkin on. Saksalaisauton lisävarustelista tarjoaa sähkösäätöisen iskunvaimennuksen lisäksi ilmajousituksen. Sen ansiosta Macan on yhtä aikaa nopea ja hauska, mutta myös erittäin mukava – tosin vakiovarusteinkin Jaguaria kalliimpi. Jaguar luottaa teräsjousiin ja perinteisiin kallistuksenvaimentimiin, mutta sähkösäätöinen iskunvaimennus on saatavilla. Merkin edustajat perustelevat teräsjousituksen tarjoavan kuljettajalle välittömämmän tuntuman. Sitä F-Pace todella tarjoaa, mutta kaupanpäälle on tullut hienoinen kovuus. Itävallan alppiteillä koeajoauton 20-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöinen iskunvaimennus tarjoavat jopa pintakovaa kyytiä. Terävät töyssyt tuntuvat tärähdyksinä korirakenteissa asti. Ajettavuuden ja mukavuuden lopulliset arviot saavat odottaa koeajoa Suomessa. Ennen lehden menoa painoon tarjoutui mahdollisuus kokeilla Suomessa Portfolio-varusteltua F-Pacea tavallisella iskunvaimennuksella ja 22-tuumaisilla vanteilla. Auto käyttäytyi Itävallassa ajettua sivistyneemmin. Jaguarin malleissa on aiemminkin esiintynyt eroja jousitusvaihtoehtojen ja vannekokojen toimivuudessa, eikä F-Pace näytä tekevän poikkeusta. Kelpo kuutoskone Kolmilitrainen V6-dieselmoottori on mainio kumppani F-Paceen. Väkevän väännön ansiosta auto etenee pintakaasulla eleettömästi, mutta reipas kiihtyvyys on vain kaasujalan asennosta kiinni. Kuutosdieselin äänimaailma on muhkea, mutta osakaasulla ohjaamoon välittyy hentoa raksutusta, ajoittain myös värinää. Suosituimmaksi moottoriksi Suomessa muodostunee 180-hevosvoimainen kaksilitrainen diesel. Takavetoisena ja manuaalivaihteisena lähtöhinta on 55 746 euroa, automaatin ja nelivedon kera tasan 60 000 euroa. Jaguarin navigaatio- ja viihdejärjestelmiin on saatu odotettu harppaus. Lisävarusteena saa 10,2-tuumaisen kosketusnäytön ja digitaalisen mittariston. Tarvittaessa karttanäkymän voi tuoda suoraan kuljettajan näkökenttään. Ulkoasu on selkeä, mutta Audin tai Mercedes-Benzin vastaavia järjestelmiä vanhahtavampi. Työtä vielä jäljellä Kaikesta huolimatta F-Pace jättää ristiriitaisen alkuvaikutelman. Upean ulkonäön ja ajettavuuden innostama mieli antaisi anteeksi sisätilojen sieluttomuuden, mutta viimeistely ja alustan mahdollinen pintakovuus herättävät unelmoimasta: Jaguarin katumaasturi kaipaa hiomista. F-Typen kaltaisessa urheiluautossa pikkupuutteet hyväksyy, mutta Porsche Macanin haastaakseen Jaguarilta vaaditaan sadan prosentin suoritusta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 3.0d Prestige Hinta alkaen 89 155 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4730 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe