15.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio – kissa kerää kehuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace toimii joka paikassa, ainakin malliston huippuversiona. Hyvää: moottori, ajettavuus, ajoasento. Huonoa: kaasupolkimen äkkinäisyys. Kuten ensikoeajossa totesimme, Jaguar F-Pace on katumaasturiksi – ja nyky-Jaguariksi – tasapainoisen ja vauhdikkaan näköinen. Merkin sedaneista tuttuja möhkälemäisiä takavaloja ei ole käytetty, vaan maasturiin on valittu suipot, urheiluauto F-Typesta lainatut lamput. Myös lyhyt etuylitys tuo olemukseen mukavasti menevyyttä. Jaguarin taivuttaminen katumaasturiksi ei tosin olisi ehkä onnistunut ilman merkin ilmeen täydellistä remonttia. Mutta nyt, kun kaikkien kissapetojen tunnuspiirteenä on valtava neliömäinen maski, on kuin se olisi tarkoitettu juuri tätä mallia varten. Asiat ovat hyvin puntarissa myös F-Pacen sisällä. Ajoasento ja istuin ovat erinomaiset, ja tilaa riittää myös takapenkillä aina 190-senttiselle matkustajalle. Tavaratila ei ole hirveän syvä mutta pitkä ja selkeän muotoinen, miltei vailla kynnyksiä ja monipuolinen muunneltava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etevä ajettava Ratin takana F-Pacesta oppii tykkäämään vielä enemmän. Koeajoauton V6-dieselin 700 newtonmetriä ovat saumattomasti käytössä pehmeän automaattivaihteiston kautta. Kuusi pyttyä myös kuulostavat hyvältä – ääntä saa hieman tullakin, jos se miellyttää korvia. Vain liikkeellelähdöissä auto liikahtaa eteenpäin turhan hyökkäävästi. Lieneekö tällä haettu vertauskuvaa logon loikkaavasta kissapedosta? F-Pacen jousitusmukavuudesta on annettu vaihtelevia arvioita, mutta ainakin tämä yksilö suodatti tienpinnan terävät epätasaisuudet kohtuullisen hyvin, ja isoissa heitoissa meno oli jopa mukavaa. Kierrejouset ja 22-tuumaiset renkaat eivät aina tee täryjyrää. Muutenkin leveiden läskien haitat on onnistuttu minimoimaan: tienpinnan karkeudella ei ole sanottavaa vaikutusta melutasoon, eikä ohjaus vetele urissa. F-Pace on kaiken aikaa tanakan tuntuinen, mutta reagoi tarvittaessa ohjauspyörän liikkeisiin terävästi. Korin huojahdukset tulevat esiin vasta pahoissa epätasaisuuksissa, mikä on korkeassa autossa täysin luonnollinen ilmiö. Taajama-ajossa auto tuntuu kokoistaan näppärämmältä: osittain tämä juontaa juurensa juuri tunnokkuudesta ja tavasta tehdä kaikki kuljettajan haluamin liikkein. Pienin varauksin Oikeastaan on aika hassua, että Jaguar uskalsi tehdä oman katumaasturinsa vasta nyt: osaamista näyttäisi riittävän tällä sektorilla vähintään yhtä paljon kuin henkilöautopuolellakin. Lopullisen mielipiteen muodostamiseksi täytyy kuitenkin vielä kokeilla kaksilitraisella nelosdieselillä varustettua perusversiota. Samalla saadaan vastaus siihen, kuinka paljon joutuu tinkimään, kun hinnasta putoaa pois noin 20 000 euroa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio Hinta alkaen 55 746 € Koeajetun auton hinta varusteineen 94 861 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 4000 r/min Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Vääntö 700 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 241 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2874 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku