Ajoneuvot | Uutinen | 31.1.2016

Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally

Rallitähdet osallistuivat Business Rally -ajotapahtumaan, jolla kerätään varoja liikenneturvallisuustyöhön.

Jaa artikkeli

Viereisessä pöydässä hymyilevä mies juttelee rennon oloisesti. Olemuksesta ei näe minkäänlaista hermostuneisuutta, vaikka pian seitsemänkymmentä ihmistä odottavat häneltä näyttävää ajosuoritusta. Ehkä neljä rallin maailmanmestaruutta saa ottamaan rauhallisesti.

BMW_Businessrally-1

Tommi Mäkistä vastapäätä istuu toinen ennakkosuosikki, kaksi rallin maailmanmestaruutta voittanut Markus Grönholm.

Legendat ovat paikalla BMW Suomen ja AKK:n järjestämässä Business Rallyssä, jolla kerätään varoja Turvassa Tiellä -liikenneturvallisuuskampanjaan. Ideana on kiertää jäärata mahdollisimman nopeasti BMW M135iA xDrivellä, eli 1-sarjan 326 hevosvoimaisella nelivetohirmulla. Jokainen saa kaksi yritystä.  Virheisiin ei ole varaa, mikäli aikoo haastaa mestarit.

BMW_Businessrally-2

Tulos vai ulos?

Lähtönumeroni on 23. Nelivetoinen BMW singahtaa lähtöviivalta reippaasti, kiitos jääratakäyttöön muokattujen Hakkapeliitta 8 -nastarenkaiden. Nastat on vaihdettu kolme millimetriä pitkiin, joten renkaat pureutuvat kovaan jäähän erinomaisesti.

BMW_Businessrally-3

Erinomaisesti, muttei riittävästi. Ensimmäisen mutkan myöhäinen jarrutus on paha virhearvio edellisten ajajien liukastamalla radalla. BMW lähestyy ulkokurvin penkkaa huolestuttavaa vauhtia. Tilanteen pelastavalle sankariteolle olisi tarvetta, mutta nyt on vähän myöhäistä. Käsijarrulla voisi kääntää auton poikittain, mutta silloin riskinä olisi penkkaan juuttuminen.

BMW_Businessrally-7

Haaveet hyvästä suorituksesta kariutuvat, kun munuaismaski työntyy penkan pehmeään lumeen. Peruutusvaihdetta kytkiessä päätän jatkossa osallistua moisiin kilpailuihin salanimellä. Onneksi BMW irtoaa hangesta omin voimin, ja pääsen ajamaan kierroksen loppuun.

Sivulasista katsellen

Nelivetoinen M135i on varsinainen nautinto jääradalla. Suuren kuutosmoottorin painosta huolimatta keula tottelee nöyrästi ohjausta, ja tarvittaessa auton saa yliohjaamaan kaasulla tilanteessa kuin tilanteessa. BMW:n takavetoperinteet näkyvät.

BMW_Businessrally-5

Takavetopainotteisuus näkyy myös mutkista poistuessa. Kaasun kanssa saa olla tarkkana, ellei halua viedä bemaria näytöstyyliin täysin kahva edellä. Se on kuitenkin hauskin tapa edetä, ja kun peli on jo kerran menetetty niin….

Mestarin tunnistaa kaukaa

Oman farssin jälkeen on parempi antaa ammattilaisten ajaa. Mäkisen ja Grönholmin lisäksi paikalla on kaksi nuorta lupausta, hallitseva rallin SM3-luokan mestari Jari Huttunen ja Jani Luhtaniemi.

BMW_Businessrally-21

Maailmanmestarien elkeet huomaa nopeasti. Mäkinen aloittaa leikkimielisen kilpailun siirtämällä lähtöviivalle pysäköityä BMW:tä puoli metriä vasemmalle, jotta renkaat siirtyvät kiillottuneilta urilta pitävälle pinnalle.

Tommi Mäkinen ja optimoidut ajolinjat.

Tommi Mäkinen ja optimoidut ajolinjat.

Mäkisen ohjastamana M135i kiertää mutkat millintarkasti sisäkurvia nuollen – tai tarvittaessa rallityylin ronskisti sisäkurvia leikaten. Kierroksen jälkeen järjestäjät saavat kaivaa litroittain lunta pois etupuskurin aukoista, jotta välijäähdytin saisi raitista ilmaa.

Grönholm seuraa Mäkisen ajoa.

Grönholm seuraa Mäkisen ajoa.

Mäkisen hienosta suorituksesta huolimatta Marcus Grönholm ajaa vielä sekuntia nopeammin. Grönholmin ajoa leimaa eleetön tasaisuus. Mestarien väliin kiilaa vielä Jari Huttunen hienolla ajolla, joka jää vain 0,4 sekuntia Grönholmista.

Tommi Mäkinen kannustaa (toinen vasemmalta) Marcus Grönholmin ajoa.

Tommi Mäkinen kannustaa (toinen vasemmalta) Marcus Grönholmin ajoa.

Toisen ajokerran alkaessa rata on kulunut liukkaaksi, joten aikaparannuksia ei juuri synny. Selityksiä sen sijaan riittää. Kuultiinpa erään japanilaisyritykselle ralliautoa rakentavan naureskellen perustelevan suoritustaan saksalaisauton ongelmilla. Pojat pysyvät poikina, vaikka maailmanmestaruuksia olisi useampikin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW