31.1.2016 Ajoneuvot Jääradalla Tommi Mäkisen ja Marcus Grönholmin kanssa – BMW Business Rally Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallitähdet osallistuivat Business Rally -ajotapahtumaan, jolla kerätään varoja liikenneturvallisuustyöhön. Viereisessä pöydässä hymyilevä mies juttelee rennon oloisesti. Olemuksesta ei näe minkäänlaista hermostuneisuutta, vaikka pian seitsemänkymmentä ihmistä odottavat häneltä näyttävää ajosuoritusta. Ehkä neljä rallin maailmanmestaruutta saa ottamaan rauhallisesti. Tommi Mäkistä vastapäätä istuu toinen ennakkosuosikki, kaksi rallin maailmanmestaruutta voittanut Markus Grönholm. Legendat ovat paikalla BMW Suomen ja AKK:n järjestämässä Business Rallyssä, jolla kerätään varoja Turvassa Tiellä -liikenneturvallisuuskampanjaan. Ideana on kiertää jäärata mahdollisimman nopeasti BMW M135iA xDrivellä, eli 1-sarjan 326 hevosvoimaisella nelivetohirmulla. Jokainen saa kaksi yritystä. Virheisiin ei ole varaa, mikäli aikoo haastaa mestarit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulos vai ulos? Lähtönumeroni on 23. Nelivetoinen BMW singahtaa lähtöviivalta reippaasti, kiitos jääratakäyttöön muokattujen Hakkapeliitta 8 -nastarenkaiden. Nastat on vaihdettu kolme millimetriä pitkiin, joten renkaat pureutuvat kovaan jäähän erinomaisesti. Erinomaisesti, muttei riittävästi. Ensimmäisen mutkan myöhäinen jarrutus on paha virhearvio edellisten ajajien liukastamalla radalla. BMW lähestyy ulkokurvin penkkaa huolestuttavaa vauhtia. Tilanteen pelastavalle sankariteolle olisi tarvetta, mutta nyt on vähän myöhäistä. Käsijarrulla voisi kääntää auton poikittain, mutta silloin riskinä olisi penkkaan juuttuminen. Haaveet hyvästä suorituksesta kariutuvat, kun munuaismaski työntyy penkan pehmeään lumeen. Peruutusvaihdetta kytkiessä päätän jatkossa osallistua moisiin kilpailuihin salanimellä. Onneksi BMW irtoaa hangesta omin voimin, ja pääsen ajamaan kierroksen loppuun. Sivulasista katsellen Nelivetoinen M135i on varsinainen nautinto jääradalla. Suuren kuutosmoottorin painosta huolimatta keula tottelee nöyrästi ohjausta, ja tarvittaessa auton saa yliohjaamaan kaasulla tilanteessa kuin tilanteessa. BMW:n takavetoperinteet näkyvät. Takavetopainotteisuus näkyy myös mutkista poistuessa. Kaasun kanssa saa olla tarkkana, ellei halua viedä bemaria näytöstyyliin täysin kahva edellä. Se on kuitenkin hauskin tapa edetä, ja kun peli on jo kerran menetetty niin…. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mestarin tunnistaa kaukaa Oman farssin jälkeen on parempi antaa ammattilaisten ajaa. Mäkisen ja Grönholmin lisäksi paikalla on kaksi nuorta lupausta, hallitseva rallin SM3-luokan mestari Jari Huttunen ja Jani Luhtaniemi. Maailmanmestarien elkeet huomaa nopeasti. Mäkinen aloittaa leikkimielisen kilpailun siirtämällä lähtöviivalle pysäköityä BMW:tä puoli metriä vasemmalle, jotta renkaat siirtyvät kiillottuneilta urilta pitävälle pinnalle. Tommi Mäkinen ja optimoidut ajolinjat. Mäkisen ohjastamana M135i kiertää mutkat millintarkasti sisäkurvia nuollen – tai tarvittaessa rallityylin ronskisti sisäkurvia leikaten. Kierroksen jälkeen järjestäjät saavat kaivaa litroittain lunta pois etupuskurin aukoista, jotta välijäähdytin saisi raitista ilmaa. Grönholm seuraa Mäkisen ajoa. Mäkisen hienosta suorituksesta huolimatta Marcus Grönholm ajaa vielä sekuntia nopeammin. Grönholmin ajoa leimaa eleetön tasaisuus. Mestarien väliin kiilaa vielä Jari Huttunen hienolla ajolla, joka jää vain 0,4 sekuntia Grönholmista. Tommi Mäkinen kannustaa (toinen vasemmalta) Marcus Grönholmin ajoa. Toisen ajokerran alkaessa rata on kulunut liukkaaksi, joten aikaparannuksia ei juuri synny. Selityksiä sen sijaan riittää. Kuultiinpa erään japanilaisyritykselle ralliautoa rakentavan naureskellen perustelevan suoritustaan saksalaisauton ongelmilla. Pojat pysyvät poikina, vaikka maailmanmestaruuksia olisi useampikin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?