20.6.2016

Italialainen bisnespuku päivittyi – uudistunut Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporten näkeminen tarkoittaa yleensä yhtä asiaa: joku on tekemässä bisnestä. Samalla voi toki myös näyttää hyvältä.

Maserati Quattroporte ei ehkä sinänsä ole ajoneuvona sen ihmeellisempi kuin sen lukuisat saksalaiskilpailijat, jotka ledivaloineen ja harmaasävyisine värikarttoineen tarjoavat bisnesmäisen pintansa alla urheilullista ajettavuutta. Fakta kuitenkin on, että italialainen puku istuu yllä paremmin.

Vuonna 2013 esitelty nykyinen Quattroporte ("neljä ovea") on saanut kevyen kasvojenkohotuksen vuosien kunniaksi. Monien italialaisautojen tapaan lähtökohdat ovat olleet sen verran hyvät, että faceliftaajien työmäärä on ollut sangen pieni. Uudet puskurit edessä ja takaa ovat saaneet mattamustat ilmanohjaimet.

Maserati Quattroporte

Keulan haimaisuutta (kala, ei sisäelin) on korostettu pystysuorin kromielementein. Keulalle on myös lisätty Maseratin Levante-katumaasturin tavoin sähköisesti säätyvä ilmasäleikkö. Kaikkiaan pienet muutokset ovat parantaneet auton aerodynaamisuutta valmistajan mukaan 10 prosentilla.

Sisällä muutokset ovat astetta suurempia. Kojelauta ja keskitunneli ovat saaneet uuden ilmeen osana yksinkertaistamista, kiitos kehittyneemmän viihdejärjestelmän. Uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttöjärjestelmä tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa. Samalla järjestelmä on mahdollistanut ohjaamon toimintojen keskittämisen ja turhien nappuloiden siivoamisen.

Maserati Quattroporte

Quattroporte on myös oppinut uusia turvatemppuja. Tarjolle tulevat kaikki tämän hetken keskeisimmät ominaisuudet, eli aktiivinen vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla, etutörmäysvaroitus automaattisella hätäjarrutuksella sekä lisävarusteena saatava kamerajärjestelmä auton ympäristön tarkkailemiseksi. Myös ilmanlaatusensori on uusittu, joten Quattroporten pitäisi huolehtia matkustajien hengitysilman laadusta aiempaa paremmin tarkkailemalla auton ulkopuolisen ilman törkyisyyttä.

Varustepakettien suhteen Quattroporte tuntuu lainaavan erityisesti BMW:n mallikirjasta. Tarjolle tulevat luksukseen keskittyneet GranLusso- ja urheilullisuuteen panostavat GranSport-varustepaketit.

Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte mukavuuteen keskittyvällä GranLusso-varustepaketilla

GranLusso muovaa Quattroporten ulkonäköä hienovaraisempien helmojen sekä 20-tuumaisten Mercurio-vanteiden voimin. Sisällä puolestaan uskotaan muotitalo Ermenegildo Zegnan Edition-verhoiluun, joka koostuu patentoidusta silkkikankaasta käytettynä liberaalisti ympäri matkustamoa. Kojelauta ja ratti puolestaan saavat huokoisen Radica-puupaneloinnin.

Maserati Quattroporte

GranSport korostaa QP:n urheilullisuutta räyhäkkäämmillä ilmanottoaukoilla ja 21-tuumaisilla Titano-vanteilla. Istuimet vaihtuvat uusiin urheilumalleihin ja urheiluohjauspyörästä löytyvät alumiiniset vaihdeläpyskät. GranSportin yhteydessä on saatavissa myös aavistuksen mauttomalta kuulostava hiilikuitupaketti, joka muuntaa osan auton kosmeettisista osista, yllättäen, hiilikuituisiksi.

Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte räyhäisämmällä GranSport-varustepaketilla

Teknisesti Quattroporte ei ole kokenut uudistumistarpeita. Dieselinä mallistosta löytyy kolmilitrainen V6 turbo, jonka 275 hevosvoimaa riittää 6,4 sekunnin kiihdytysarvoon kun tavoitellaan 100 kilometrin tuntinopeutta. Muut vaihtoehdot ovat kolmilitrainen Ferrarin valmistama V6 tuplaturbo (410 hevosvoimaa, 4,9 sekuntia Q4-nelivedolla) ja niin ikään Ferrarin valmistama 3,8-litrainen tuplaturbo V8, jonka 530 hevosvoimaa pudottavat kiihdytykseen kuluvan ajan 4,7 sekuntiin.

Ripaus saksalaista järkeä löytyy kaikkien versioiden vaihteistosta, sillä vaihtaminen on jätetty ZF:n erittäin suositun kahdeksanvaihteisen automaatin huoleksi.

Mikäli italialainen vaihtoehto saksalaisten hallitsemaan segmenttiin alkoi kiinnostaa, on Maserati Quattroporten facelift saatavilla välittömästi. Suomessa Quattroporten hinnat ovat liikkuneet malliversiosta riippuen jossain 138 000 ja 274 000 euron välillä, joten bisneksiä kannattaa olla myös hoidettavaksi.

Lähde ja kuvat: Maserati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat