1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ison karhun syleilyssä – Škoda Kodiaq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on odotettu tulokas mallistoon. Katumaasturissa yhdistyvät huljakat tilat fiksuihin yksityiskohtiin. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, käytännölliset yksityiskohdat, näkyvyys ulos. Huonoa: kolmas istuinrivi vain lapsille, lyhyt takuu, vain polttomoottoreita. Uusi Škoda Kodiaq on kiinnostava ja kookas tuttavuus. Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi. Kodiaq on eurooppalaisittain iso katumaasturi, vaikka rapakon takana 4,70-metristä pidetään vasta keskikokoisena. Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena. Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu'utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin. Muutoin jalka- tai pääntila eivät lopu kesken. Vaikka etuistuimet siirtää aivan taakse, on keskimmäisessä rivissä reilusti tilaa jaloille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jättimäinen kontti Näkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmariautot jäävät toiseksi. Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras. Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita autoon mahdu, sillä tavaratila kutistuu 270 litraan. Perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua. Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi. Toiveissa tuhti varustelu Koeajamme viisipaikkaista dieselmalliston huippuversiota, jonka kaksilitraisesta moottorista otetaan irti 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta maahantuojan mukaan suomalaiset Škoda-ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason. Uusi vaihteisto Maahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa moottorin jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty. Uusi kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomentin. Kodiaqissa vääntävin moottori on koeajettu 190 hevosvoiman turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella. Kaksoiskytkinvaihteistot ovat saaneet vuosien saatossa maineeseensa monta kuprua. Toivoa sopii, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa vaihteistoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tanakka ajettava Kodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla renkailla epätasainen tie tuntui hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jää silti ehdottomasti plussan puolelle. Škoda on jo vuosia liputtanut yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta, joita on Kodiaqissakin runsaasti. Ison auton kanssa pysäköintipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa esiin ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta – myös vierusautot. Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla. Hintoja odotellessa Tarkkoja hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta maalis–huhtikuussa Suomessa esiteltävä auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen manuaalivaihteinen malli 1,4-litraisella ja 125-hevosvoimaisella bensiiniturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla. Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Škoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?