Isompi, tyylikkäämpi ja älykkäämpi: uusi kuudennen sukupolven Volkswagen Polo
Uusi Volkswagen Polo on juuri sellainen kuin odotat: tilavampi ja tyylikkäämpi, mutta yhä selkeästi Volkswagen.
Tuttu ja turvallinen Volkswagen Polo kokee kuudennessa sukupolvessa melkoisen venähdyksen. Uuden Seat Ibizan kanssa perusrakenteensa jakava Polo on 81 millimetriä edeltäjäänsä pidempi, mutta akselivälissä kasvua on tapahtunut huimat 94 milliä.
Kasvu tarkoittaa näkyvää muutosta auton mittasuhteisiin. 44 millimetriä kutistunut etuylitys yhdessä 31 milliä pidemmän peräylityksen kanssa jämäköittävät uutuuden ulkoasua.
Polon keula noudattaa Passatissa esiteltyä uutta ilmettä, jossa etuvalot ja maski muodostavat selkeän kokonaisuuden. Ilme on kypsän vakava, mutta ei turhan aggressiivinen pikkuautolle. Ilmettä korostavat lediajovalojen tuimat umpioiden reunoja kiertävät päiväajovalot. Auton kylkeä koristaa etulokasuokasta alkava kaksiosainen pokkaus, joka hoitaa kylkipokkauksen ja hartialinjan roolia.
Perästä auton tunnistaa heti Poloksi, vaikka takavalot varmasti herättävät viittauksia BMW:n 1-sarjaan – jonka valot toki muistuttavat huomattavasti väistyvää Poloa.
Virtuaalimittaristoa ja jalankulkijatunnistusta
Volkswagen tarjoaa Poloon paljon suuremmista malleista tuttua teknologiaa. Kojelautaan on saatavissa 6,5–8 -tuumaisia kosketusnäyttöjä, ja mittaristonkin voi vaihtaa näyttöpohjaiseksi virtuaalimittaristoksi. Sisäilme on yllättävänkin ibizamainen: Polo jakaa Seatista tutun kojelaudan levyisen paneelin, mutta ilme on suurempien näyttöjen ja hivenen laadukkaampien materiaalien ansiosta hieman arvokkaampi.
Sukupolvenvaihdos laajentaa Polon aktiivista turvavarustelua. Kuudenteen sukupolveen tarjotaan esimerkiksi jalankulkijat tunnistava hätäjarrutus vakiovarusteena. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kerrotaan toimivan 210 kilometriin tunnissa asti.
Perusmallina Polo kulkee 75 hevosvoiman turvin. Uutuuden konepellin alle saa lisärahalla joukon uutuusmoottoreita, kuten uuden 1.5 TSI Evo -bensiinimoottorin. Volkswagen myös välähti tulevan Polo GTI:n kulkevan kaksilitraisen TSI-turbomoottorin 200 hevosvoiman turvin.