17.6.2018 Ajoneuvot Iso kasi BMW:lle – uudet luksuscoupét 840d ja M850i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes 20 vuoden tauon jälkeen 8-sarjan iso edustuscoupé palaa BMW:n mallistoon. Tavaramerkkien, konseptien ja naamiokuvien jälkeen vuorossa on valmis tuote. BMW M850i ja sen sisarmalli 840d paljastettiin Le Mansin 24 tunnin kilpailun yhteydessä, sillä malliin perustuva M8 GTE -kilpuri nähtiin ikonisessa autokilpailussa. Pitkänhuiskea coupé kilpailee muun muassa Mercedes-Benzin S-sarjan coupén kanssa. Pituutta autolla on tosin Mercedestä maltillisempi 4,84 metriä. Leveyttä on 1,90 metriä. Matalat mittasuhteet johtuvat 1,34 metrin korkeudesta ja muotoa hallitsee osaltaan 2 822 mm pitkä akseliväli. BMW itse mainitsee jyhkeän ilmeen perusteiksi pitkän akselivälin, taka-akselin levän raidevälin ja kulmikkaasti "tuplakuplaisen" katon. Voimakkaat muodot näkyvät myös ikkunalinjassa ja takaikkunan kallistuksessa. Muotojen tarkoitus on ollut korostaa auton urheilullisuutta ja ylellisyyttä. Viirumaiset etuvalot ovat kuulemma BMW:n ohuimmat led-ajovalot tähän mennessä ja niiden kaukovalot voi lisävarusteisena päivittää lasertekniikkaa hyödyntäviksi. BMW on pyrkinyt säästämään 8-sarjan painoa käyttämällä hiilikuitua, alumiinia ja magnesiumia auton korirakenteessa. Tarjolla on myös erityinen painoa karsiva hiilikuitupaketti ja ensimmäistä kertaa M-malliston ulkopuolella lisävarusteena on saatavilla hiilikuitukatto. Sisätiloissa BMW on tavoitellut saumatonta muotoa ovista kojelautaan. Keskikonsolista on raivattu tilaa siirtämällä monet toiminnot osaksi iDrive-järjestelmää. Vaihdevalitsimen ympärillä olevat ajotilanäppäimet ovat saaneet haptisen palautteen ja halutessa keskikonsolin tärkeimmät hallintalaitteet saa lasisina, vaihdevalitsimen heijastellessa vienosti lukua '8'. BMW:n uusi Live Cockpit Professional -ohjaamoratkaisu on vakiovaruste ja se tuo 10,25-tuumaisen iDrive-näytön pariksi 12,3-tuumaisen digitaalimittariston. Nahkaverhoillut lämmitetyt urheiluistuimet ovat vakiovaruste, mutta M850i:n mukana istuimiin tulee lisää sähkösäätöjä. Lisävarustelistalta löytyy istuimien jäähdytys. Ylellisissä verhoilumateriaaleissa on riittävästi valinnanvaraa ja tarkempaa makua osoittaville käytettävissä on myös BMW Individualin lähes loputon valikoima. Takaistuimet kaatuvat 50/50-suhteessa ja niiden pääntuet muotoiltu sisäänrakennetusti istuimiin. Tavaratilaa on 420 litraa, takaluukku toimii luonnollisesti sähköllä. Malliston alkupäässä nähdään 3,0-litraiseen kuusisylinteriseen dieseliin perustuva 840d, jonka strategiset arvot ovat 320 hevosvoimaa, 680 newtonmetriä ja 4,9 sekuntia 0–100 km/h. Pitkille matkoille soveltuva iso dieselcoupé saa turvakseen myös taka-akselia suosivan xDrive-nelivedon ja kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston. Nelipyöräohjaus on niin ikään vakiovaruste. Oletuksena dieselversion vannekoko on 18 tuumaa, mutta se on kasvatettavissa asteittain 19- ja 20-tuumaiseksi. Tarjolla on myös päivitetty M Sport -jarrupaketti. Toisessa päässä mallikirjoa on kuvissa esiintyvä BMW M850i, jonka kahden turboahtimen 4,4-litrainen V8 tuo mukanaan 530 hevosvoimaa, 750 newtonmetriä ja uudistetun kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston. Takavetoa suosiva xDrive-neliveto on varustettu M-varustelun kunniaksi sähköisesti ohjatulla takatasauspyörästön lukolla. Lisävarustelistalta löytyy vielä aktiivinen kallistuksenvakaus. Kiireisemmällä moottorivaihtoehdolla 8-sarja kiihtyy 0–100 km/h 3,7 sekunnissa. M850i:ssä on myös ainutlaatuiset etu- ja takaspoilerit sekä koko joukko matkustamon M-varusteita ohjauspyörästä alkaen. BMW:n mukaan 8-sarjan pyöräntuennassa ja alustassa on kiinnitetty huomiota jämäkkään ajettavuuteen suuremmillakin nopeuksilla. Vakiovarusteena on jäykkä M-jousitus yhdessä säädettävän iskunvaimennuksen kanssa. Apuna työssä on myös ajovakaudenhallinta DSC, joka tarkkailee nelivetojärjestelmän, nelipyöräohjauksen, jarrutuksen, ohjauspyörän ja mahdollisen lukittavan tasauspyörästön tilaa. Käytössä on myös koko joukko BMW:n ajoavustimia, kuten ruuhka-avustin, yönäkötoiminto sekä tuulilasin heijastusnäyttö. Uusimpiin toimintoihin kuuluu umpikujatilanteisiin suunniteltu peruutusavustin, jonka avulla ajoneuvo kiemurtelee juuri etuperin saavutun 50 metrin matkan takaperin. Uusi BMW 8-sarja saapuu markkinoille marraskuussa 2018. Lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Katumaasturi-ikonin neljäs veto: uusi BMW X5 Katto auki, täältä tulee hybridi: BMW i8 Roadster päivittää myös coupén Huutokauppahelmi: Apple-pomo Steve Jobsin ikoninen BMW Z8 Älä säädä näyttöäsi – väripommi BMW i8 MemphisStyle Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku