Iskutilavuudet kasvavat taas – VW: Moottoritrendeissä täyskäännös

Paljon puhuttu downsizing on väistymässä moottoritrendien muotimaailmassa.

Ajoneuvot | Uutinen | 4.2.2017

Viime vuosien moottoritrendi, downsizing, on saapumassa tiensä päähän. Moottoreiden iskutilavuuksia on pienennetty ja sylinterilukuja vähennetty muun muassa ahtamisen avittamana, mutta lopputulos on usein jättänyt toivomisen varaa kulutus- ja päästölukemien osalta. Nyt realistien kerhoon liittyy myös Volkswagen.

Brittiläisen Car Throttle -autosivuston haastattelussa Volkswagenin tuotekehityspäällikkö Herbert Diess kommentoi, että downsizing on väistyvä muoti-ilmiö. Syykin on saksalaisen yksinkertainen.
– Päästöt tapaavat nousta moottoreiden pienentyessä, Diess kuittasi Golfin 7.8-sukupolven lehdistötapahtumassa.
Käytännön osoituksena trendin kääntymisestä on Golfin tapauksessa uusi 1,5-litrainen TSI ’Evo’ -moottori, joka korvaa aiemman 1,4-litraisen TSI:n.

Diessin kommentti ei ole sinänsä yllätys moottorikehitystä seuranneille, mutta kyseessä on silti eräs ensimmäisistä autoalan suurista toimijoista, jotka myöntävät asian. Pienet, ahdetut moottorit pärjäävät epärealistisessa NEDC-testisyklissä upeasti, mutta käytännössä niiden kulutus- ja päästölukemat ovat arkiajossa entistäkin kauempana ilmoitetuista.

Jäähyväiset downsizingille

Diess jatkoi kommentoimalla, että vaikka iskutilavuudet kasvavat lähivuosina, Volkswagen jatkaa 1,0-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorinsa kanssa toistaiseksi.
– Tarjoamme kolmisylinteristä 1,0-litraista, sillä se on erittäin pätevä moottori, mutta emme näe enää sen alapuolelle sijoittuvia moottoreita, Diess kiteytti saksalaismerkin linjaa.

Lokakuussa uutistoimisto Reuters raportoi useiden autovalmistajien kasvattavan pienimpien moottoreidensa kokoja. Luvassa on myös kehittyneempää sähkö- ja hybriditekniikan hyödyntämistä päästökamppailun painopisteen siirtyessä hiilivety- ja pienhiukkaspäästöistä kohti hiilidioksidirajoja.

Lähde: Car Throttle Kuvituskuva: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen