1.12.2017

Ikoni uudistuu: Jeep Wrangler

Jeep Wrangler LA Autoshow

Jeep Wranglerin tuttu kuori kätkee ajanmukaistettua tekniikkaa.

Täysin uusi Jeep Wrangler säilyy niin uskollisina perinteilleen, ettei perehtymättä tahdo edes huomata sukupolvenvaihdosta: keulassa tutut pyöreät valot ja Jeepin maski, perässä kantikkaat takavalot. Väliin mahtuu kolmesta viiteen ovea, ja kattovaihtoehtoja on kaikkea kangaskatoista useampiin kovakattoihin.

Wranglerin moottorivalikoiman uutuus on 2-litrainen turboahdettu 270-hevosvoimainen nelosmoottori, jonka parina on kahdeksanvaihteinen automaatti. Tarjolla on myös 3,6-litrainen Pentastar-V6, jonka 285-hevosvoimaa kanavoidaan kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanvaihteisen automaatin läpi. Myöhemmin mallisto laajenee vielä 3-litraisella VM Motorin dieselillä (260 hv).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelivetovaihtoehtoja

Jeep tarjoaa Wrangleriin useaa nelivetojärjestelmää. Ensimmäistä kertaa Wranglerin historiassa auton saa jatkuvatoimisella Selec-Trac -nelivedolla, joka on varustettu alennusvaihteistolla (2.72:1). Selec-Trac on saatavilla Wranglerin Sahara-varustetasoon.

Jeep Wrangler LA Autoshow

Sport ja Sahara mallien perusvaihtoehto on on Command-Trac 4x4, joka luottaa pitävällä pinnalla takavetoon ja tarjoaa kytkettävän nelivedon haastavampaa etenemistä varten. Myös tämä järjestelmä on varustettu 2,72:1-alennusvaihteistolla.

Rubicon-painoksessa neliveto noudattaa nimeä Rock-Trac 4x4. Alennusvaihteiston välityssuhde on 4:1 ja Dana 44 -akselit edessä ja takana ovat varustettu lukittavin tasauspyörästöin. Rubiconin maastokykyjä tuetaan vielä 33-tuumaisin renkain.

Jeep Wrangler LA Autoshow

Maastokyvyt kunnossa

Jeep kertoo kaikkien Wranglerien kantavan valmistajan Trail Rated -tunnusta osoituksena mallin maastokyvyistä. Tulokulmaksi valmistaja kertoo 44 astetta, ramppikulmaksi 27,8 astetta ja jättökulmaksi 37 astetta. Maavaraa riittää 27,7 senttimetriä ja kahluusyvyyttä 76 senttiä.

Perinteisestä ulkonäöstä huolimatta Wranglerin suunnittelussa on huomioitu aikakauden tarpeet. Sahara- ja Rubicon-malleihin tarjotaan led-ajovaloja, ja tietoviihdejärjestelmä hallitsee muun muassa älypuhelinpeilauksen. Tuulilasin kulman kerrotaan olevan aerodynaamisesti hiottu, mutta tarpeen vaatiessa lasin voi kaataa alas.

Jeep Wrangler LA Autoshow
Tämä erikoisversio toiminee paljon paremmin lämpimässä Californiassa kuin kylmässä Suomessa.

Valmistaja painottaakin avoimuutta: Wrangleriin on esimerkiksi saatavilla sähköinen Sky One-Touch -katto ja erilaisia oviratkaisuja, jotka tekevät autosta hyvinkin ilmavan. Los Angelesin autonäyttelyssä esillä oli jopa versio, jonka ovien virkaa toimittivat teräsputket. Ovien vaihdon tai irrotuksen kerrotaan olevan aiempaa helpompaa: alkuperäisiin alumiinisiin oviin on nyt merkitty saranaan käyvän torx-avaimen koko – auton muokkaaminen omaan käyttöön sopivaksi onkin yksi Wranglerin peruspilareita.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: valmistaja ja Lauri Ahtiainen

Luetuimmat