Ajoneuvot | Autonäyttely | 30.11.2017

Hyvästi kantit ja pokkaukset: uusi Mercedes-Benz CLS luottaa pehmeisiin pintoihin

Kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS luottaa S-sarjan kuusisylinterisiin rivimoottoreihin.

Jaa artikkeli

Kun alkuperäinen Mercedes-Benz CLS esiteltiin vuonna 2004, tarkoitti coupé-sana vielä viistolla kattolinjalla ja kahdella tai kolmella ovella varustettua autoa. Coupé-sanan sisältämä kauneuslataus on sittemmin kasvanut niin houkuttelevaksi, että termi on salakavalasti levinnyt neli- ja viisiovisiin, joskus jopa katumaastureihin asti.

Mercedes-Benz CLS

Niinpä Los Angelesin autonäyttelyssä esitellyn kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS:nkin nimessä esiintyy termi Coupé. Nimeä radikaalimpaa on kuitenkin muotoilu: CLS:n keulaa koristavat Mercees-Benziksi poikkeuksellisen aggressiiviset ajovalot. Kyljet ovat pelkistetyt, vain yksi keulasta perään kohoava pokkaus katkaisee tasaista peltipintaa. Perä on ensivaikutelmalta auton heikoin kohta: muodoissa on haettu pehmeyttä ehkä liiankin paljon. Takavalot ovat kuin pyöreään pintaan liimatut tarrat, ja vieläpä muodoltaan hyvin passatmaiset.

Mercedes-Benz CLS

Lopullinen arvio saa odottaa myöhempää hetkeä, autonäyttelyn ahdas ja räikeästi valaistu tila ei tee oikeutta pehmeille muodoille.

Konepellin alla rivikuutosia

Mercedes-Benz CLS:n sisätilat ovat sisarmalli E-sarjan coupésta tutut. Kojelautaa hallitsevat tyylikkään puhtaat pinnat ja turbiinimaiset ilmasuuttimet. E-sarjasta poiketen CLS on toki varustettu myös takaovilla.

Mercedes-Benz tarjoaa autoa alkuun kolmella S-sarjasta tutulla kuusisylinterisellä rivimoottorilla: kaksi dieseliä CLS 350d (286 hv) ja CLS 400d (340 hv) ja yksi bensiinimoottori CLS 450 ISG (367 hv + 22 hv sähkömoottori). Kaikki mallit on varustettu 4Matic-nelivedolla.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Mercedes-Benz