30.5.2016

Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio

Smart Fortwo Cabrio

Smart Fortwo Cabrio tekee pienestä koostaan huolimatta edelleen suuren vaikutuksen. Hyvää: ketteryys ja pieni kääntösäde, kattomekanismi. Huonoa: vaatimaton suorityskyky, tavaratila, hinta.

Smart Fortwo Cabrio saa suupielet venymään ylöspäin – olemuksessa on jotain liikuttavaa ja sympaattista. Uuden Smartin muotokieli on tutuilla linjoilla. Ulkomuoto on tosin maltillisempi verrattuna aikaisempiin malleihin, ja keula on jopa tavanomaisen näköinen.

Smart Fortwo Cabrio

Merkille tuttua rohkeutta löytyy sisätiloista. Mustavalkoinen verhoilu on pirteä ja nuorekas. Säätimet ja mittaristo henkivät villiä ja vapaata muotokieltä. Yleisilme on yksinkertaisen selkeä.

Smart Cabrio on varustettu alaslaskettavalla kangaskatolla. Sen voi laskea sähkömoottoreiden avustamana kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen asento rullaa kangaskaton takalasiin asti. Seuraava vaihe laskee myös takalasin. Lasku vie aikaa vain 12 sekuntia. Katon voi laskea tai nostaa auton liikkuessa, mikä on kätevä ominaisuus.

Lyhyestä korista johtuen ohjaamo on kiitettävän vedoton myös katto alhaalla, sillä ilmavirran pyörteilylle ei jää tilaa niskan takana. Jos haluaa täyden avoautotunnelman, katon sivukaaret pitää irrottaa pikakiinnityksistä ja pakata takaluukun lokeroon. Sivulasit alhaalla vetoakin alkaa jo muodostumaan.

Smart Fortwo Cabrio

Avo-Smart on maantiellä miellyttävän hiljainen. Varsinkin katto ummessa melu pysyy vaimeana. Kori on todella vääntöjäykkä: valmistajan mukaan uusi malli on 15 % edeltäjäänsä jäykempi. Smart ei nitise eikä vapise mopoautomaisesta koostaan huolimatta.

Kolmisylinterinen turbokone sijaitsee takana tavaratilan alla. Moottorin ääni kantautuu korviin vasta voimakkaasti kiihdytettäessä.

Kierroksia tosin tarvitaankin, jos haluaa maiseman vaihtuvan ripeästi. 71 hevosvoiman huipputeho ei ole kovin ylevä lukema, ja tehottomuus kostautuu myös polttoaineen kulutuksessa. Koeajon keskikulutus oli 5,2 l/100 km.

Smart Fortwo Cabrio

Vaatimaton ohituskiihtyvyys edellyttää suunnitelmallisuutta: rekan ohitus kannattaa ajoittaa pitkälle suoralle. Myös muuten hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto empii pienen tovin ennen vaihtamista pienemmälle pykälälle.

Tehokkaampi moottoriversio on 91-hevosvoimainen. Lisäpuhdille on tarvetta, joten tämä kannattaa ottaa huomioon valintaa tehtäessä. 0–100 km/h sujuu tehokkaammalla moottorilla peräti neljä sekuntia nopeammin.

Smart Fortwo Cabrio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupunkiauto

Kaupunkiolosuhteissa Smart on elementissään, ja sinnehän auto on suunniteltukin. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja lyhyydestään huolimatta kori nyökkii yllättävän vähän.

Smartin kääntöympyrä on ällistyttävän pieni. Tämän helpompaa autoa pysäköidä ei ole. Heti selän takana sijaitsevat takakulmat on helppo arvioida.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Smart Fortwo Cabrio Passion 52 kW A

Hinta alkaen

23 155 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

52 kW (71 hv), 6000 r/min

Vääntö

91 Nm (2850 r/min)

Vääntö

91 Nm (2850 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

15,5 s

Huippunopeus

151 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Mitat

pituus 2690 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat