Hyundai Santa Fe

2.2 CRDi autom.

Santa Fe on hiljainen ja miellyttävä matkakumppani. Hintaluokassaan Santa Fe puhuttelee laatuvaikutelmallaan. Hyvää: hiljainen melutaso, laatuvaikutelma. Huonoa: pienet takasivuikkunat.

Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Uusi Santa Fe on edeltäjäänsä henkilöautomaisempi ja ylellisempi

Koeajoimme aiemmin Santa Fe:n Düsseldorfissa, mutta halusimme vielä kokeilla kuinka katumaasturi etenee Suomen teillä.

Maantiellä Santa Fe on omimmillaan. Melutaso pysyy moottoritienopeuksissakin hiljaisena 17-tuumaisilla pyörillä. Dieselmoottori on kaikissa malleissa 2,2 litrainen neloskone, joka kuljettaa suurta koria sulavasti.

Auto ei juuri kallistele

Edeltäjäänsä matalampi kori tekee ajettavuudesta entistä henkilöautomaisemman mutkateillä, sillä auto ei kaupunkimaasturiksi juuri kallistele.
Matalemman korin ja takaa ylös nousevan kylkilinjan myötä myös sivuikkunat ovat entistä pienemmät, joten näkyvyydestä sivuille on jouduttu tinkimään.

Santa Fe:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Koeajoauto oli viisipaikkainen Style -varusteltu malli, johon kuului muun muassa ksenon- ja kääntymisvalot, LED-takavalot, nahkaverhoilu ja kromisomisteita. Auton materiaalit tuntuvat laadukkailta, mutta hiilikuidun, mustan ja vaalean yhdistelmä kojelaudassa on hivenen rauhaton, mikä häiritsee muuten ylellistä tunnelmaa.

Loppuvuodesta esitellään Grand Santa Fe, joka on kaikilta mitoiltaan Santa Fe -emoaan kookkaampi. Grand-mallin akseliväli on 10 senttiä ja kori 21, 5 senttiä pidempi.

Grand Santa Fe:n saa kuusi- tai seitsenpaikkaisena. Kuusipaikkaisena jokaisella takamatkustajalla on oma istuimensa.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Hyundai