16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai ix35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Neliveto, automaattivaihteisto, varustelu, mukavuus. Huonoa: Likaantuva peruutuskamera, näkyvyys taakse, takaistuinten reisituki. Hyundai ix35:n ohjaus on kehittynyt hyvään suuntaan. Tsekissä valmistettavan etelä-korealaisen parhaimpaan Premium-varusteluun kuuluu kolmiportainen ohjaustuntuman säätö, jonka Sport-asento alkaa tuntua melkein eurooppalaiselta. Kaksi löysempää säätöä ovat turhia, koska ohjauspyörä ei pysäköidessäkään muutu liian raskaaksi kääntää. Suoralla tiellä moottoritienopeudella kaipaa parempaa suuntavakavuutta. Koeajetussa Style-varustetussa nelivetomallissa ei säätömahdollisuutta ollut, mutta myös tämän varustetason ohjausta on parannettu uudella ohjelmistolla. Tuntuma koheni alentamalla rengaspaineet suosituksen mukaiselle 2,3 barin tasolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jouhevaa yhteistyötä Kasvojenkohotuksena katumaasturiin tuli myös uuden kahden litran bensiinimoottori. Se on toiminnoiltaan nykyaikaisempi kuin vuonna 2010 esitellyssä ix35:ssä käytössä ollut moottori, mutta erojen havaitsemiseksi moottoreilla pitäisi ajaa peräjälkeen. Kuusiportaisen automaatin ja bensiinimoottorin yhteistyö sujuu ongelmitta. Automaatti vaihtaa ahkerasti pienemmälle esimerkiksi ohitukseen lähdettäessä ja ylämäessä. Sen vaikutusta kulutukseen emme kyenneet arvioimaan, mutta mukavuutta ajoon se toi reilusti. Vertailun vuoksi koeajettu käsivalintainen vaihteisto 1,6-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä ei ansainnut välityksiensä vuoksi varauksetonta kiitosta, mutta ajoi kyllä asiansa. Moni on mieltynyt tämän kokoluokan autossa automattivaihteistoon. Raapii neljästä kulmasta Nelivetojärjestelmä sisältää sähköhydraulisen nelivedon kytkimen. Normaalisti auto vetää vain eturenkailla, mutta ottaa nopeasti avuksi takarenkaat, kun luisto tätä vähänkin vaatii. Etuveto kuluttaa nelivetoa vähemmän polttoainetta, ja siksi on edullista, että automatiikka huolehtii säädöistä. Tarpeen vaatiessa kuljettajan on mahdollista lukita neliveto jatkuvatoimiseksi alle 40 kilometrin tuntinopeudessa, jolloin esimerkiksi nuoskalumisen ylämäen nousu helpottuu. Varustelu on monipuolinen, mutta kyllä 39 000 eurolla pitääkin saada mukavuutta. Alamäkihidastin, mäkilähtöavustin, perävaunun vakautusjärjestelmä sekä peruutuskamera ovat oivallisia apulaisia. Peruustuskamera tosin tuhraantuu jatkuvasti, ja sen oppii puhdistamaan ennen liikkeellelähtöä, koska sitä tarvitsee kehnon peruutusnäkyvyyden vuoksi. Edessä on hyvät tilat, mutta takaistuimiin toivoisi lisää reisitukea. Takaistuimissa on myös istuinlämmitin. Takaistuimen selkänojat eivät kaadu tasaiseksi alustaksi, mikä rajoittaa tavaratilan käyttöä. Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Hyundai IX35 4WD 2.0 GDI 6AT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 999 € Moottori bensiinirivimoottori 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, neliveto Teho 122 kW (166 hv), 6200 r/min Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Vääntö 205 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km 11,2 (kaup.) / 6,6 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 465 l Omamassa: 1665 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?