
Ajoneuvot | Koeajo | 22.2.2016
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT-aut. ISG Style
Vaivaton tapaus on nyt entistäkin vaivattomampi. Hyvää: sisätilat, ajoasento, sulava vaihteisto. Huonoa: suppea mallisto, automaatti-ilmastoinnin toiminta.
Hyundain ylemmän keskiluokan i40 uudistettiin vajaa vuosi sitten, mutta Suomessa sen myynti alkoi vasta nyt. Malli-ikää ehtikin kertyä jo yli neljä vuotta.
Hyundai i40:n uusien umpioiden ja sumuvalojen ohella merkille pantavaa on se, että ksenonpolttimot löytyvät nyt myös pitkistä valoista. Valitettavasti ksenonit eivät vieläkään ole vakiona yhdessäkään i40:n varustetasossa.
Mallisto on varsin suppea: tarjolla on vain 1,6-litrainen bensiinimoottori (135 hv) käsivaihteisena ja 1,7-litrainen diesel kahtena tehoversiona (116 hv manuaalina ja 141 hv automaattina). Varustetasot on sidottu voimapaketteihin niin, että esimerkiksi kallein taso on saatavana vain viimeksi mainittuna tehodiesel-automaattina.
Juuri tähän nyt koeajamaamme versioon liittyy i40:n suurin tekninen uutuus, sillä momentinmuunninautomaatti on korvattu seitsenpykäläisellä kaksoiskytkinvaihteistolla. Se toimii oikein huomaamattomasti, etenkin parkkipaikkavekslailussa, missä Volkswagen-konsernin vastaaville vaihteistoille ominainen viipyily puuttuu.
Moottori kuljettaa i40:stä muuten sivistyneesti ja ripeästi, mutta tyhjäkäynnillä dieselin värinät välittyvät ohjaamoon turhan selvinä. Kauneusvirheinä kirjasimme myös vakionopeudensäätimen nopeusnäytön puutteen sekä hitaasti ja töksähtelevästi toimivan vetoluistoneston. Kokonaiskuva on kuitenkin positiivinen.
Ajettavuus ja tilat entiset
Ohjaukseen kuin alustaankin on tehty hienosäätöä, mutta molempiin sitä saisi tehdä vielä hieman lisääkin, sillä ohjaus on varsin tunnoton ja jousitus pintakova. Onneksi meno on muuten vakaata ja eleetöntä. Kun ajomoodin vaihtaa sporttiseksi, ohjaus jäykistyy jonkin verran ja vaihteisto toimii ajoittain aktiivisemmin.
Sisällä muun muassa mittariston keskinäyttö on aiempaa monipuolisempi liikennemerkin tunnistusjärjestelmineen. Lisävarustelistalla ovat nyt tuuletetut nahkaistuimet. Olisimme toivoneet muutosta automaatti-ilmastoinnin ohjelmointiin: jatkuva puhallus jaloille saa tuulilasin huurtumaan, joten käsikäyttöön on turvauduttava usein.
I40:n ajoasento on hyvä, joskin pidemmät kuskit joutuvat totuttelemaan siihen, että istuin jää kaikissa säädöissään melko korkealle. Väljät takatilat sijoittuvat luokan kärkimaastoon. Tavaratilan puolelta voi puolestaan bongata takaluukun, joka aukeaa automaattisesti, kun seisahtuu lukitun auton taakse avain taskussa.
Koeajon aikana luukku avautui kertaalleen myös turhaan, kun kuski oli kulkemassa auton takaosan ohitse omalle ovelleen ja jäi hetkeksi odottamaan aukkoa vilkkaan kadun liikennevirrasta. Kaikkea sitä keksitäänkin, oli alkureaktio, mutta jälkikäteen ajateltuna järjestelmän hyödyt peittoavat kyllä haitat.
Lisäkuvat
Valmistajalta: Hyundai
-
Koeajo: isosti muttei isotellen – Hyundai Santa Fe Koeajo
-
Koeajo: piuhalta pitkälle – Hyundai Ioniq Plug-in Koeajo
-
Koeajo: Hyundai Kona Electric – ensimmäinen täyssähköinen pieni katumaasturi Koeajo
-
Koeajo: Kiireetöntä kyytiä kevytautolla – Hyundai i10 Koeajo
-
Koeajo: kevythybridin keveydellä – Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Koeajo
-
Koeajo: Tasaisuuden ylistys – Hyundai i20 Koeajo
-
Koeajo: Oiva paketti – Hyundai Tucson Koeajo
-
Tyyliä ja tuunausta: Hyundai i30 Fastback N ja N-osaston maailmanvalloitus Esittely
-
Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Koeajo
-
N niin kuin sähköinen: onko Hyundain seuraavissa sporteissa Ioniq? Uutinen
-
Hyundain N-perheen seuraava jäsen: tyylikäs i30 Fastback Uutinen
-
Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi Koeajo
-
Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Koeajo
-
Maistiainen: Vetyauto Hyundai Nexo hiipii Suomeenkin Koeajo
-
Maistiainen: Hyundai Tucson sai lisää voltteja Koeajo
-
Maistiainen: uudistunut Hyundai Santa Fe – siisti, suurempi ja simppeli Koeajo
-
Koeajo: Hyundai i20 – kasvojenkohennus kahdella kytkimellä Koeajo
-
Maistiainen: piste Hyundai i20:n päälle Koeajo
-
Päivän kuva: sähköautoilu lihottaa Päivän kuva
-
Koeajo: rouhea ja kiinnostava Nissan Qashqain haastaja – Hyundai Kona Koeajo
-
Koeajo: raikkaasti tavallinen – Hyundai Kona Koeajo
-
Koeajo: alinta keskiluokkaa – Hyundai i30 Fastback Koeajo
-
Neljäs matka New Mexicoon: Hyundai Santa Fe Geneve 2018
-
Sähköistä arkesi – Hyundai Kona Electric täydentää malliston Geneve 2018
-
Laatu-usko on vahvaa – Hyundai i30:n takuu pidentyy 7 vuoteen Uutinen
-
Lisää ännää – Hyundain sporttimallisto laajenee Veloster N:llä Uutinen
-
Vuosi sähköllä: hyötyjarruttamalla edeten Uutinen
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Vuosi sähköllä: Moottori aloittaa pitkän sähköautokoeajon Hyundai Ioniq Electricillä Uutinen
-
Koeajo: tätä on tammikuussa Suomeen rantautuva Hyundai Kona Koeajo
-
Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Koeajo
-
Koeajo: laadukkaan hintainen – Hyundai i30 5d 1.6 CRDi Koeajo
-
Maistiainen: Hyundai i30 N – malliston vahva esikoinen Esittely
-
Parivertailu: radikaali Honda Civic vastaan hillitty Hyundai i30 Koeajo
-
Koeajo: farmarivahvistus saapui Suomeen – Hyundai i30 Wagon Koeajo
-
Hyundai i30 N ja Fastback – Nopee ja melkein coupé Esittely
-
Hyundai Kona – harmaa tavis on nyt menneisyyttä Esittely
-
Tältä näyttää uusi Hyundai Kona – pikkumaasturissa rohkeat muodot Uutinen
-
Pimeässä kiiluu Kona – Hyundain kompakti katumaasturi esitellään kesäkuussa Uutinen
-
Koeajo: Hyundai i30 1.0 T-GDI – tasaisesti eurooppalaisemmaksi Koeajo
-
Maistiainen: Hyundai i30 kasvoi Korean Golfiksi Koeajo
-
Tiettävään tilantarpeeseen – Hyundai i30 Wagon Autonäyttely
-
Ralliauton kyydissä: Jesse Turunen ja Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 Uutinen
-
Eurofarkku korealaisittain: Hyundai paljasti i30 Wagonin kuvat Uutinen
-
Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style Koeajo
-
Koeajo: Maukkaasti höystetty – Hyundai i30 Koeajo
-
Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi Koeajo
-
Koeajo: Hyundai Santa Fe on kaikkein kallein korealainen Koeajo
-
Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 -ralliauto Suomeen Rallybaronille Uutinen
-
Ärhäkämpi sisar – Hyundai i20 Active Koeajo
-
Hyundai mukaan hybridikisaan koko kansan Ioniqilla: alkaen 27 990€! Uutinen
-
”Auto, joka sopii kaikille” – tällainen on uusi Hyundai i30 Uutinen
-
Hyundain uusi auto ”sopii jokaiselle” – ensimmäiset kuvat uudesta i30:stä Uutinen
-
Hyundai ennustaa 12 megatrendiä vuodelta 2030 Uutinen
-
Koeajossa Hyundai Ioniq Hybrid – kolmesti sähköinen Koeajo
-
Maistiainen: Hyundai Ioniq – sähköistä versiointia Uutinen
-
Paljon vääntöä pienestä – Hyundai i20 1.0 T-GDI Koeajo
-
Kolminkertaisesti sähköistetty Hyundai Ioniq Uutinen
-
Tällainen on Hyundain hybridi-Ioniq Uutinen
-
Koeajossa: hiomaton Hyundai Tucson Koeajo
-
Koeajossa: turboahdettu Hyundai i30 Koeajo
-
Koeajossa: pikkuautoluokan eturiviin pyrkivä Hyundai i20 Koeajo
-
Hyundai i20 Koeajo
-
Hyundai i10 Koeajo
-
Hyundai i20 Esittely
-
Hyundai ix35 Koeajo
-
Hyundai ix35 Koeajo
-
Hyundai Santa Fe Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu