13.7.2017 Ajoneuvot Hyundai i30 N ja Fastback – Nopee ja melkein coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaismerkki jatkaa i30-mallistoon panostamista uusien malliversioiden voimin. Hyundai i30 -mallisto laajenee nyt odotetusti Fastback-viistoperällä ja urheilulliseen ajettavuuteen keskittyvällä N-versiolla. Fastback on kahdesta uutuudesta se valmiiksi tutumpi tuttavuus, mutta i30 N:n on tarkoitus toimia suorituskykyisten N-mallien kantaisänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu tyylikoululainen Hyundai i30 Fastback lupailee olevansa luokkansa ensimmäinen viisiovinen coupé. Olemusta on tehty matalammaksi pienentämällä Hyundain uutta Cascading Grille -keulailmettä, minkä lisäksi olemukseen vaikuttaa 25 millimetriä madallettu katto. Lisäksi alustaa on madallettu 5 mm 5-oviseen malliin verrattuna. Mittasuhteita on muutettu myös venyttämällä Fastbackia 115 mm pidemmäksi, asettuen mallistossa hatchbackin ja farmarimallin väliin. Käytännössä Hyundai i30:n tutut tilat ovat entisellään. Madallus tuntuu takapenkin pääntilassa muutamalla sentillä, mutta esimerkiksi polvitila on säilynyt entisellään. Tavaratilaa on kunnioitettavat 450 litraa, tilan ollessa yllättävän syvä ja laakea. Muutosten myötä Hyundai i30 Fastbackin kori on jäykistynyt 15 prosentilla, minkä valmistaja lupailee takaavan erinomaiset ajo-ominaisuudet. Moottoreina i30 Fastbackissa nähdään alkuvaiheessa T-GDI-bensiiniturbot 1,0- ja 1,4-litraisena. Pienemmän 3-sylinterisen moottorin teho on 120 hevosvoimaa ja sen parina on aina 6-vaihteinen manuaali. Tehokkaampi 1,4-litrainen valjastaa 140 hevosvoimaansa joko samaisen manuaalin tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Myöhemmin tulossa on 110- ja 136-hevosvoimaiset versiot 1,6-litraisesta turbodieselistä, jotka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena. Reipas rasavilli Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai i30 N on korealaismerkin pelinavaus suoranaisten urheilumallien maailmaan. N niin kuin merkin kehityskeskus Korean NamYangissa, N niin kuin Nürburgring Saksassa. N-malli hakeekin henkistä sukulaisuutta i30 TCR -kilpurista, joka nähtiin muun muassa Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa. Sporttityyliä on haettu levikkeillä ja aggressiivisemmilla puskureilla, joilla on myös aerodynaaminen vaikutus auton vakauteen. Moottorina nähdään sopivan räkäiseltä kuulostava 2,0-litrainen bensiiniturbo, josta saadaan malliversiosta riippuen 250 tai 275 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä. Performance-versiossa huippuväännön alue on 1 450–4 700 r/min, kun perusmallissa se on 1 450 – 4000 r/min. Voima välitetään etuakselille ja tehokkaamman Performance-version yhteydessä apuna toimii tasauspyörästön elektroninen luistonrajoitin. Vaihteistona on 6-vaihteinen manuaali. Hyundai korosti, että suoranaisten kierrosaikojen sijaan mallissa on tavoiteltu hauskaa ajettavuutta, virneen ollessa tärkein tekijä ajokokemuksessa. Viisi erilaista ajotilaa säätävät moottorin, alustan, vaihteiston ja pakoputkiston toimintaa fiiliksen mukaan. Tavoitteena on ollut luoda mutkien rasavilli, joka kuitenkin käyttäytyy rauhallisesti kaupungin arkiliikenteessä. Hyundain mukaan auto soveltuu myös muutaman kierroksen ratahauskailuun. 0–100 km/h taittuu perusmallilta 6,4 sekunnissa ja pirteämmältä versiolta 6,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?