Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 4.11.2017

Huutokauppahelmi: Apple-pomo Steve Jobsin ikoninen BMW Z8

Erikoisen johtajan erikoinen auto etsii uutta kotia joulukuun alkupäivinä.

Jaa artikkeli

Steve Jobs oli eräs tietotekniikkamaailman superstaroista, jonka voimakas johtotyyli ihastutti ja vihastutti. Applen perustajiin kuulunut Jobs tunnettiin mikromanageroivana visionäärinä, joka luotti ensisijaisesti omaan makuunsa niin hyvässä kuin pahassa. Huikea ura päättyi Jobsin menehtymiseen lokakuussa 2011 pitkän syöpätaistelun seurauksena.

Steve Jobsin BMW Z8

Saksalaisten autojen fani

Apple-pomo tunnettiin varsinkin Mercedes-Benz SL-malliston fanina. Hänen erikoisuutensa oli hyödyntää Kalifornian lainsäädännössä olevaa aukkoa, jonka mukaan auto saattoi olla käytössä peräti puoli vuotta ilman rekisterilaattaa. Jobsin SL bongattiinkin usein ilman rekisterilaattaa, tyypillisesti pysäköitynä Applen päämajan invalidipaikalle pomon oikeudella.

Steve Jobsin BMW Z8

Jobs ei kuitenkaan seurannut pelkkää johtotähteä valinnoissaan. Tunnetusti Applen päämajan aulassa nähtiin 1980-luvulla muun muassa Jobsin BMW R60/2 moottoripyörä vuodelta 1966 muistutuksena hyvästä designista.

Myöhemmin myös baijerilaismerkin upea lippulaivaroadster Z8 päätyi kertaalleen Jobsin omistukseen. Tarinan mukaan Oraclen pääjohtaja ja Jobsin hyvä ystävä Larry Ellison yllytti Apple-johtajan ostamaan BMW Z8:n vuonna 2000. Ei olekaan vaikea nähdä miten kuvankaunis BMW on vedonnut hyvin pelkistettyjen linjojen Jobsiin. Poikkeuksen tosin muodostaa auton mukana saapunut Motorolan matkapuhelin, jota Jobs vihasi.

Steve Jobsin BMW Z8

Nyt huutokaupattava Jobsin entinen BMW Z8 jatkoi matkaa seuraavalle omistajalle 2003. Tuon jälkeen autolla oli vielä kolmas omistaja vuodesta 2004 vuoteen 2006, jolloin toinen omistaja sai ostettua auton itselleen takaisin. 17 vuodessa autolla on ajettu 15 200 mailia (vajaa 24 500 km), joten yhdessä säännöllisten huoltojen kanssa auton voidaan olettaa olevan erinomaisessa kunnossa.

Väriyhdistelmänä on Z8:lle klassinen Titanium ja musta nahka, joka sopikin hyvin Jobsin minimalistiseen tyyliin. Auto valmistettiin aprillipäivänä 2000 ja se oli 85. Yhdysvaltoihin tuotettu Z8. Tavallisesta poiketen auto oli myös rekisteröitynä Jobsin nimissä tämän kotiosoitteeseen, Apple-visionäärin suojellessa usein identiteettiään. Auton mukana tulee myös sen kovakatto, molemmat avaimet, navigaatio-cd sekä edellä mainittu Motorolan matkapuhelin.

Steve Jobsin BMW Z8

Fiskerin mestariteos

BMW Z8 päätyi tuotantoon sen jälkeen, kun Z07-konseptiauto saavutti suuren suosion Tokion kansainvälisessä autonäyttelyssä 1999. Chris Banglen johtama muotoilutiimi visioi, miltä ikoninen BMW 507 saattaisi näyttää uuden vuosituhannen aikana. Auton ulkomuodosta vastasi myöhemmin muun muassa Karmasta tunnettu Henrik Fisker, ja komean sisustan kynäili Scott Lempert.

Steve Jobsin BMW Z8

Veistostellisten muotojen alta löytyi niin ikään suorituskykyä, sillä suurin osa voimalinjasta oltiin lainattu niin ikään ikonisesta E39 M5:stä. Niinpä tarjolla oli 4,0-litraisen S62-moottorin 400 hevosvoimaa ja V8-koneen mureat mörinät. 6-vaihteinen manuaali annosteli taka-akselille saapuvaa voimaa. 0–100 km/h luvattiin 4,7 sekuntiin, joskin ainakin Motor Trendin mittauksissa auto alitti luvatun ajan.

Z8:n edistyksellinen alumiinirakenne oli BMW:lle vaativa, minkä lisäksi autossa nähtiin ainutlaatuisia ratkaisuja muun muassa sisustan ja valojen suhteen. Klassikkopotentiaalin hoksannut valmistaja lupasi myös, että autoon saa varaosia 50 vuoden ajan.

Steve Jobsin BMW Z8

Tunnetuin valkokangasrooli BMW Z8:lle siunautui James Bond -seikkailussa Kun maailma ei riitä, joskin elokuvan käsikirjoitus ei antanut ikoniselle roadsterille sen ansaitsemaa ruutuaikaa.

Vain yksi Jobsin Z8

RM Sotheby’sin Icons-huutokaupassa Z8:n odotetaan pyydystävän noin 300–400 000 dollarin hinnan. Kohteella ei kuitenkaan ole pohjahintaa. Steve Jobsin BMW Z8:n kohtaloa voi seurata suositun kättelytapahtuman ohessa 6. joulukuuta.

Steve Jobsin BMW Z8

Lähde: RM Sotheby’s, BMW Kuvat: Karissa Hosek / RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW