Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato - RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 18.5.2019

Huutokauppahelmet – Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato on kaunis kilpa-auto, jonka ratissa myös Sir Sterling Moss viihtyi. Ymmärrettävästi kyseessä on harvojen herkku.

Jatkamme Villa Erban huutokauppatapahtuman myyntilistauksen parissa. Tällä kertaa silmiimme osui Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato kauniine pehmeine linjoineen. Huutokauppahelmet on pyörinyt saman tapahtuman ympärillä viimeiset pari viikkoa.

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato side - RM Sotheby's

Viime viikolla poimimme niin ikään Zagaton korittaman modernin Aston Martin Vanquishin ja toissa viikolla palstatilaa parkui Porsche 550 A Spyder. Tällä kertaa liikutaan Porschen kanssa samassa hintaluokassa eli kolmen miljoonan euron paikkeilla. Como-järven rannalla hinnat ovat hurjia ja autot hienoja.

Maserati A6G/2000 on automalli, jota useat tunnetut nimet ovat korittaneet ja siten vaihtoehtoja löytyy valtavasti. Hankaluus on näiden ostaminen, sillä tietyllä korilla varustettuja autoja on usein valmistettu vain muutama yksilö. Näistä saattaa olla jäljellä vain yksi tai kaksi eikä omistaja ole aina halukas myymään tai pikkurahan puutteessa.

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato rear - RM Sotheby's

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato – RM Sotheby’s

Huutokaupattavana on toinen Maseratin tehtailta ikinä valmistunut Maserati A6G/2000. Tämä on tunnistettavissa auton runkonumerosta 2102, sillä järjestyksessään ensimmäinen oli 2101. Tarkemmin autosta tuli lopulta Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato ja ensimmäinen tehtaalta valmistunut muotoiltiin Zagatolla Spyderiksi.

Näin ollen myynnissä on ensimmäinen Maserati A6G/2000 Zagato Berlinetta ja yksi vain kahdestakymmenestä Zagaton korittamasta A6G/2000 -mallista. Historiatietojen perusteella auto olisi valmistunut maaliskuussa 1955 ja sitä on myös saatettu käyttää tehtaan toimesta testityöhön. Tuntomerkit ovat selvät.

Mustaksi verhoiltuihin istuimiin on paritettu punainen ulkoväri. Keulamaskia koristaa kromilla koristeltu atrain Maseratin merkkinä, mutta tavanomaisesta poikkeavalla tavalla. Auton tunnistaa alkupään yksilöksi myös yksiosaisista puskureista auton molemmissa päissä.

Tällä yksilöllä on myös runsaasti kilpahistoriaa. Sillä on kilpailtu muun muassa Monzassa ja Sestrieren rallissa jo vuonna 1956. Maserati myös käytti autoa testaamiseen ainakin Mille Migliaa varten ja testikuljettajiin lukeutui muun muassa legendaarinen pari Sir Sterling Moss ja Denis Jenkinson.

Jenkinson kehui autoa vuolaasti Motorsport-lehden kesäkuun numerossa vuonna 1956. Hän piti kuusisylinterisen moottorin sulavuudesta, kevyestä ohjauksesta ja miellyttävästä vaihteensiirrosta. Jenkinson sanoi tämän Maseratin olleen nopeampi kuin heidän Mercedes-Benz 300 SL edellisenä vuonna.

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato engine - RM Sotheby's

Herrojen kurituksen jäljiltä autoon asennettiin uusi moottori, vaihteisto ja taka-akseli varotoimenpiteinä tulevaa koitosta varten. Runkonumeron 2102 Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato osallistui Mille Migliaan kilpanumerolla 318 sijoittuen luokassaan sijalle 25.

Tämän jälkeen autoon tehtiin muutamia muutoksia ja se maalattiin uudelleen ennen kuin tehdas myi auton pois ensimmäiselle yksityisomistajalle vuonna 1959. Tämä Berlinetta Zagato päätyi Yhdysvaltoihin joskus 1960-luvun aikana. Sieltä se matkasi Japanin kautta takaisin Eurooppaan, jossa sille suoritettiin kattava entisöinti.

Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagato front - RM Sotheby's

Auton kyvykkyys ja kauneus luo mielenkiintoisen paketin yhdessä kilpahistorian kanssa. Harvinaisuus ei yhtään auta laskemaan hintaa, jonka onkin arvioitu päätyvän kolmen miljoonan euron yläpuolelle. Toivottavasti tätä yksilöä nähdään tulevaisuudessakin Mille Migliassa.

Allekirjoittaneen suosikki A6G –sarjasta on kuitenkin Fruan muotoilema Berlinetta, joten sinällään upea Zagato Berlinetta saa jäädä jonkun muun ostettavaksi. Palaamme varmaankin asiaan, mikäli Maserati A6G/2000 Frua Berlinetta sattuisi ilmestymään myyntiin, mutta sitä odotellessa on tyytyminen Zagaton näkemykseen.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Stephan Bauer/RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat