30.3.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia Stratos HF Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lancia Stratos on kolme maailmanmestaruutta saavuttanut ralli-ikoni. Se on itse asiassa ensimmäinen nimenomaisesti rallia varten suunniteltu ja valmistettu auto. Lancia Stratos HF on 70-luvun ralli-ikoni. Se muutti koko moottoriurheilun olemalla ensimmäinen ralliautoksi alusta asti suunniteltu työkalu aikana, jolloin vielä ajettiin muokatuilla tuotantoautoilla. Tämä ajanjakso oli vain hieman ennen B-ryhmän aikakautta. Lancia kehitti Stratoksen yhteistyössä Bertonen kanssa. Muodoista vastasi Marcello Gandini, joka on tunnettu myös esimerkiksi Lamborghini Miuran piirtämisestä. Lancia Stratos esiteltiin Torinon autonäyttelyssä 1971. Stratos rakennettiin teräsmonokokin ympärille ja esimerkiksi ovet ovat lasikuitua. Bertone valmisti korit Grugliascon tehtaalla, josta ne toimitettiin Lancian tehtaalle Borgo San Paoloon, Torinoon loppukokoonpanoa varten. Moottori on peräisin Ferrari 246 Dinosta eli kyseessä on 2,4-litrainen V6, joka asennettiin poikittain auton keskelle kuljettajan ja kartanlukijan taakse. Ilmeisesti Enzo Ferrari lupautui toimittamaan moottorin vain pitkin hampain pelätessään Lancian luomuksen jättävän Dinon varjoonsa. Jälkikäteen voitaneen todeta juuri näin käyneen. Lancia sitoutui rakentamaan tätä katuautoksi naamioitua rallitykkiä Group 4 luokituksen mukaiset 500 yksilöä. Koomisesti luokitus ei teknisessä mielessä vaatinut 500 auton tuotantoa, vaan riittävästi koreja ja komponentteja niiden valmistamista varten. Tämä tuli suorittaa 24 kuukauden ajanjakson sisällä. Arvioiden mukaan Lancia valmisti kaiken kaikkiaan 492 Stratosta. Tuo hieman vajaa 500 Stratosta ei kuitenkaan valmistunut lähellekään mainitun ajanjakson sisällä. Tuotanto alkoi heinäkuussa 1972, mutta vuoden 1974 loppuun mennessä oli saatu valmiiksi ainoastaan 183 yksilöä. FIA kuitenkin päätti lokakuussa 1974 luokitusvaatimusten täyttyneen ja (ällöttävän kliseisesti) loppu on historiaa. Lancia Stratos saavutti rallin maailmanmestaruuden kolmena vuonna peräkkäin. Rallidebyyttinsä Stratos suoritti prototyyppinä jo marraskuussa 1972 Korsikan rallissa ja seuraavan vuoden puolella sillä voitettiin jo sekä Espanjassa että Ranskassa. Mestaruudet tulivat vuosien 1974-1976 välillä. Sen kompakti koko, poikkeuksellinen ketteryys ja tehokas V6-moottori teki siitä pitelemättömän kulkineen sopivissa käsissä. Pitää muistaa, että Stratos saavutti yksityistallien käytössä voittoja vielä 1980-luvun puolellakin. Tämä on melkoinen suoritus rallissa lähes kymmenen vuotta mallin julkaisun jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lancia Stratos HF Stradale – RM Sotheby’s Tämän viikon Huutokauppahelmi on 323. Ilmeisesti 492:sta koskaan valmistetusta Lancia Stratoksesta. Autolla on ollut kolme omistajaa ja mittarilukema näyttää edelleen maltillisesti alle 12 000 kilometriä. Entisöimätön yksilö on upeassa kunnossa ja myynti-ilmoituksen arvion perusteella jopa eräs kaikkein hienoimmista Stratos -yksilöistä. Alkuperäiset paperit, työkalusarja ja tunkki on tallella ja auto on ilmeisesti toimitettu jo tehtaalta ilman katolle sijoitettavaa ilmanohjainta. Samoin sekä maalipinta että sisätilat ovat oletettavasti alkuperäisiä. Erityisesti istuimet ovat poikkeuksellisen hienossa kunnossa, sillä tavallisesti aika on tässä vaiheessa jo jättänyt jälkensä Alcantaraan. Tämän auton runkonumero vastaisi Lancian arkistojen perusteella Bertonen koria numero 397 ja samalta pohjalta myös muut tiedot täsmäävät. Ulkoväriksi on merkitty ”Azzurro”, matoiksi ”Sereno”, istuimiin musta Alcantara sekä kuppi-istuinten runkoon, kojelautaan ja ovipahveihin musta väri. Mallimerkinnän ”Stradale” tarkoittaa kadulle tarkoitettua luokitusmallia, jonka massa oli noin 980 kilogrammaa eli sata kiloa kilpaversioita enemmän. Tämä kyseinen kori on lähtenyt Bertonen tehtaalta 21. lokakuuta vuonna 1974 ja Lancia sai auton kokoonpanon valmiiksi noin 12 viikkoa myöhemmin 9. tammikuuta 1975. Auto myytiin Palermoon ja sai rekisteritunnuksen PA 421048. Auto säilyi ensimmäisellä omistajallaan peräti 30 vuotta ennen kun se myytiin eteenpäin maaliskuussa 2005. Noin 10 vuotta myöhemmin auto päätyi nykyiselle omistajalleen, joka huutokauppaa auton nyt Essenissä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku