6.4.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Lancia 037 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallijumalat ovat nyt juttusarjallemme suosiollisia, sillä vajaan viikon päästä myyntivuorossa on Lancia 037 Rally Stradale. Viime viikolla saimme nauttia Stratoksen loistosta lompakko otsalla. Tällä viikolla ostahaluja herättelee samassa yhteydessä huutokaupattava vuoden 1982 Lancia 037 Rally Stradale. Se oli Lancian rallisankarien aikajanalla Stratoksesta seuraava, joten sopii hyvin edellisen jutun jatkoksi. Mainittakoon samalla sen verran aiemmista Huutokauppahelmet –juttusarjan autoista, että Fort Lauderdalen huutokaupassa tarjolla ollut Rolls-Royce Silver Cloud Drophead Coupe on edelleen myynnissä. Ehkä riittävän moni ei lukenut juttuamme tai sitten lukijakuntamme ei vastaa ostajakuntaa. Aiemmin mainitulla Stratoksella voitettiin vuoden 1979 jälkeen vain yksi ainoa ralli, joten Lancia kaipasi jotakin uutta. FIA muutti rallin luokkajakoa vuodelle 1982, jolloin oli hyvä aika iskeä. Numerot korvattiin kirjaimilla ja uudeksi kuninkuusluokaksi luotiin B-ryhmä, jonka jokainen rallin historiaan hurahtanut tuntee tarkasti. B-ryhmän luokitus vaati 200 valmistettua tuotantoautoa. Määrä ei ole suuri, mutta valmistajille tuli todella kova kiire luoda uusien sääntöjen mukainen ralliauto sääntöjen julkistuksen jälkeen. Tästä syystä Lancia päätyi hyödyntämään jo olemassa olevan Beta Montecarlo Turbon ratkaisuja. Uuden ralliauton runkorakenne perustui ohjaamon peltirakenteiden osalta Montecarloon, mutta alkuperäisen ohjaamon edessä ja takana olevat peltirakenteet oli korvattu turvakaarikehikkoon integroiduilla putkirungoilla. Takaosan rakenne mahdollisti moottorin pitkittäisasennuksen. Kaasunvasteen optimoimiseksi kaksilitrainen nelisylinterinen moottori varustettiin turbon sijaan mekaanisella Volumex-ahtimella. Katuversiossa oli hieman yli 200 hevosvoimaa ja rallikäytössä yllettiin jopa seuraavalle sataluvulle. Auton massa huiteli versiosta riippuen tuhannen kilogramman molemmin puolin. Tämä uusi auto julkistettiin yleisölle vuonna 1982 kaikessa yksinkertaisuudessaan nimellä Rally. Tehtaan projektinumerona oli toiminut 037, jolla auto opittiinkin myöhemmin tuntemaan. Se sai luokituksensa kuukauden sisällä julkistamisesta, johon mennessä 207 yksilöä oli todettu tehdyksi. Rallipoluilla uutuuden ensimmäinen vuosi kului kehityksen parissa. Seuraavalla kaudella Markku Alén, Attilo Bettega ja Walter Röhrl keräsivät pisteitä tallille. Alén ja Röhrl onnistuivat voittamaan Monte Carlossa, Korsikalla, Akropoliksessa, Uudessa-Seelannissa ja Sanremossa takavetoisella Lancialla. Audi Quattroa käskyttänyt Hannu Mikkola juhli kauden päätteeksi kuljettajien mestaruutta, mutta Lancia 037 saavutti italialaisvalmistajalle sen viidennen merkkimestaruuden jos mukaan lasketaan WRC-sarjaa edeltäneen IMC:n tulokset. Tämä vuoden 1983 saavutus oli viimeinen kaksivetoisella autolla voitettu kuninkuusluokan mestaruuspokaali. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lancia 037 Rally Stradale – RM Sotheby’s Huutokaupattavana oleva Lancia 037 on varsin erityinen yksilö mittarilukemansa johdosta. Kyseisellä autolla on ajettu vain 3500 kilometriä, joten se lienee yksi vähiten ajettuja nollakolmeseiskoja tänä päivänä. Sillä on ollut kolme omistajaa historiansa aikana. Kuten auton mukana kulkeviin papereihin on dokumentoitu, tämä kori numero 0022 rekisteröitiin Palermoon 24. toukokuuta 1984 Fransesco Pio Bignardin nimiin. Bignardin suku on tunnettu rallipiireissä, mutta kyseinen yksilö ei koskaan päätynyt kilpakäyttöön vaan säilyi katuautona. Katuautona jota kilometrien perusteella lähinnä säilöttiin. Autoi säilyi samassa omistuksessa yli 20 vuotta aina vuoteen 2005, jolloin se myytiin Bolognaan. Sitä ei kuitenkaan koskaan edes rekisteröity, vaan auto sijoitettiin suuremman kokoelman sekaan. Kymmenen vuotta myöhemmin auto myytiin Saksaan, josta se nyt huutokaupataan. Hinta-arvio on 350 000 – 400 000 euroa. Täysin entisöimätön ja poikkeuksellisen vähän ajettu B-Ryhmän alkuaikojen takavetoinen luokitusmalli on lähes ainutlaatuinen tarjous. Näin ollen hinta-arvio tuskin säikäyttää todellisia ostajaehdokkaita - huutokaupan loppusumma on hyväksyttävä, sillä toista samanlaista tuskin ilmaantuu tarjolle. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Peter Singhof/RM Sotheby's. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – toista et löydä: Maserati Sciàdipersia on ainutlaatuinen 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?