27.4.2019

Huutokauppahelmet – Cord 812 Phaeton

Cord 812 Phaeton - RM Sotheby´s

Cord 812 Phaeton on monella tapaa hyvin erityinen amerikkalainen. Ostopäätökseen saattaa tosin riittää eräs aikansa kauneimmista ja merkittävimmistä muodoista autoilun saralla.

Cord 810 ja Cord 812 toivat autoteollisuuteen luukkulamput, joten ne tulee muistaa jo tästäkin hyvästä. Nämä luukkulamput toimivat mekaanisesti ja ne ovat avattavissa erikseen kojelaudan kulmiin sijoitetuista kammista. Voiman siirtämiseen käytettiin kaapelia ja syynä oli ilmeisesti yksinkertaisen mekaanisen järjestelmän ylivertainen luotettavuus sähköisiin ja pneumaattisiin järjestelmiin verrattuna.

Kuten viime viikolla mainitsimme vuoden 1909 Rolls-Royce 40/50 HP -jutun yhteydessä, edesmenneen Fred Guytonin autokokoelma huutokaupataan ilman hintavarausta 4.-5.5. St. Louisissa. Samaan kokoelmaan mahtuu myös kaksi mielenkiintoista Cordia. Kyse on Auburn Automobile Companyn vuosina 1936 ja 1937 valmistamista ajoneuvoista.

Palaamme näistä Cord 812 Phaetoniin myöhemmin, mutta noin kolmanneksen budjetilla voi katsella vuotta aiemmin valmistettua huutokaupattavana olevaa Cord 810 -mallia. Se on kahdesta aikanaan tarjolla olleesta sedan 810 -mallista ylellisempi Beverly ja alkupään mallina siitä löytyy harvinainen kiinteällä käsinojalla varustettu sohvankaltainen istuin sekä edestä että takaa. Tämän yksilön hinta-arvio on 45,000 - 60,000 dollaria.

Cord 812 Phaeton - takaa
Huutokauppahelmet keskittyy tällä viikolla avoautoiluun. Upea Cord 812 Phaeton on tarjolla lauantaina 5.5. huutokaupassa St.Louisissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cord 812 Phaeton – RM Sotheby’s

Keskitymme kuitenkin myynnissä olevaan vuoden 1937 Cord 812 Phaetoniin. Tarina alkaa vuodesta 1935, jolloin ”uusi Cord” esiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä. Sen muodot saivat kansan villiintymään. Tarinoiden mukaan ihmiset seisoivat autonäyttelyssä muiden autojen katolla vain nähdäkseen Gordon Buehrigin automuotoiluun tuoman uuden suuntauksen.

Edistyksellinen ja veistoksellinen auto oli monella tapaa poikkeuksellinen. Aerodynaaminen arkkua muistuttava keula, piilotetut ovien saranat, jo aiemmin mainitut luukkulamput ja astinlautojen puute saivat sen näyttämään kuin toisesta maailmasta tulleelta. Sitä pidetään tänäkin päivänä yhtenä aikakautensa kauneimmista autoista ja onpa näitä esitelty jopa taidemuseoissakin.

Cord oli teknisestikin mielenkiintoinen. Lycomingin valmistama 4,7-litrainen V8-moottori pyöritti etupyöriä. Voima välitettiin nelivaihteisen sähköisesti ohjatun puoliautomaattisen vaihteiston välityksellä, jossa vaihde esivalittiin h-kaaviota muistuttavan käyttökytkimen avulla.

Cord 812 Phaeton - moottori
Noin 4,7-litrainen V8-moottori on varustettu mekaanisella ahtimella ja lopputuloksena taitaa olla vähintään lupailtu 170 hevosvoiman huipputeho.

Kyseessä oli tuolloin toki aiemmin mainittu Cord 810, mutta ero myöhempään 812 -malliin on lähes olemattoman pieni. Tämä kyseinen 812 Phaeton on varustettu alkuperäisellä moottorilla ja sen historia on varsin hyvin tiedossa. Yksilö voitti ensimmäisen palkintonsa jo vuonna 1978.

Fred Guytonin kokoelmaan se liittyi vuonna 2008 Michiganista. Entisöinti on suoritettu erittäin hyvin ja esimerkiksi konehuoneen viimeistely vaikuttaa hyvin alkuperäistä vastaavalta. Hankalasti verhoiltava kangaskattokin istuu erinomaisesti niin saumojensa kuin mittojensa puolesta.

Cord 812 Phaeton - kangaskatto
Auton entisöinti vaikuttaa onnistuneelta aina kangaskattoa myöden. Cord 812 säilyttää linjakkaat muotonsa myös sadesuojan kanssa.

Cordin alkuperäisestä lisävarusteluettelosta on asennettu sekä lisäajovalot että Cord Delco -radio ajan hengen mukaisesti. Auton mukana toimitetaan kattavasti kirjallisuutta, uusintapainos omistajan käsikirjasta sekä kopiot huoltomuistioista. Muotoiluikonin hinta-arvio on 150,000 - 200,000 dollaria ja se on huudettavana lauantaina 5. toukokuuta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby's.

Luetuimmat