Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 25.5.2019

Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ”Sahara”

Citroën 2CV 4×4 ”Sahara” toteuttaa nelivedon ranskalaisella tavalla asentamalla autoon toisen moottorin toista akselia varten.

Jaa artikkeli

Ranskalainen pikkuauto saisi olla mallia 2CV, mutta neliveto olisi tarpeen ja kahdella erillisellä moottorilla tämä yhdistelmä kuulostaisi juuri sopivalta. Sellainen Citroën 2CV 4×4 tuntee lempinimen Sahara. Huutokauppatapahtuma on samana päivänä juttumme ilmestymisen kanssa, joten nyt on kiire toimia.

Kyseessä on Como-järven rannalla käytävä huutokauppatapahtuma, jonka myyntilistauksia olemme nostelleet viime viikkoina lähes ehtymättömästä tarjonnasta johtuen. Valitettavan moni herkkupala jäi vielä huomioimatta, mutta Huutokauppahelmet-juttusarjaan on osunut oivallisia omituisuuksia.

Sellaista edustaa samassa huutokauppatapahtumassa myytävä pohjoismaista väriä kirjaimellisesti omaava Porsche 550 A Spyder. Esiin nostamamme Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake sen sijaan on uudempi harvinaisuus. Viime viikolla palasimme perinteiden pariin Maserati A6G/2000 Berlinetta Zagaton kauniiden ja pehmeiden muotojen mukana.

Citroën on harvemmin huutokauppalistausten kalliimpien autojen listalla eikä näin ole tälläkään kertaa. Se ei suinkaan tarkoita etteikö omituisen ranskalaisvalmistajan historia olisi täynnä mielenkiintoisia malleja. Sitä paitsi lähes 100 000 euroa rättisitikasta kuulostaa aika paljolta sekin.

Citroën 2CV 4x4 Sahara rear - Sotheby's

Citroën 2CV 4×4 ’Sahara’ – RM Sotheby’s

Italiassa on siis huutokaupattavana vuoden 1963 Citroën 2CV 4×4 “Sahara”, joka on eräs poikkeuksellisimmista ja takuulla halutuimmista ikinä valmistetuista rättisitikoista. Sahara pohjautuu jälleenmyyjien ajatuksiin, joista valmistaja muovasi lopulta tuotantoauton Ranskan siirtomaiden aavikoiden vaativiin olosuhteisiin.

Ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää mistä ylipäätään on kyse. Tehdas muovasi suosituksi kohonneesta rättäristä nelivetoisen mallin asentamalla taka-akselille erillisen moottorin. Edessä sijaitseva moottori välittää voimaa etupyörille aivan tavalliseen tapaan, mutta taakse asennettu moottori voi samalla pyörittää takarenkaita.

Tietyllä tapaa tämän kutsuminen nelivetoiseksi on aliarviointia, sillä autoa voi käyttää moottoreita käynnistämällä ja sammuttamalla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin. Harvasta autosta voi sanoa samaa.

Eivätkä muutokset suinkaan loppuneet tähän. Toisen moottorin lisäksi Saharassa on erilainen runko, vahvistettu jousitus, leveämmät vanteet, lisäpolttoainetankki sekä useita pienempiä muutoksia kovaa käyttöä silmälläpitäen.

Kahdella moottorilla varustetun Saharan tuotanto alkoi 50-luvun loppupuolella ja niitä valmistettiin vain noin 700 kappaletta. Vuonna 1962 Citroën luopui myyntinimestä Sahara Algerian itsenäistymisen yhteydessä, ja tämän jälkeen sitä myytiin virallisesti nimellä 2CV 4×4. Kansan kielille vanha nimitys jäi tietenkin elämään.

Citroën 2CV 4x4 Sahara side - Sotheby's

Näin hienokuntoisen ja ennen kaikkea alkuperäisen nelivetorättärin löytäminen ei ole helppo tehtävä. Etenkin täydellisesti tiedossa olevalla omistajahistorialla – yksilö on ollut rekisteröitynä tieliikenteeseen vain yhdellä omistajalla. Molempien moottoreiden lisäksi alkuperäistä on myös harvinainen väriyhdistelmä eli hailakan siniharmaa ulkopinta punaisin istuimin.

Näistä syistä tämän 2CV 4×4 hinta-arvio on välillä 70 000 – 90 000 euroa. Yhtä erikoisen ja harvinaisen urheiluauton hintapyynnin perään joutuisi todennäköisesti lisäilemään nollia. Ehkä lähes 100 000 euroa maksava rättisitikka ei enää kuulostakaan kovin kohtuuttomalta.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Dirk de Jager/RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu