15.6.2019

Huutokauppahelmet – Aston Martin DB5 Bond

Aston Martin DB5 "Bond" - RM Sotheby's

Myynnissä on Aston Martin DB5 ”Bond”. Salainen agentti 007 on ihan oikeasti käyttänyt juuri tätä kyseistä yksilöä elokuvassa Thunderball – Pallosalama.

Aston Martin DB5 yhdistetään nykyään lähes automaattisesti numeroihin 007, joiden takana seisoo James Bond. Malli mielletään Bondin Astoniksi yksilöstä riippumatta. Tällä kertaa tarjolla on kuitenkin ihan oikeasti tuon salaisen agentin oma Aston Martin DB5 Bond tai oikeastaan vain "Bond", sillä mikään virallinen mallinimi ei toki ole kyseessä.

Aston Martin DB5 "Bond" interior - RM Sotheby's

Kirjojen ja valkokankaiden tunnettu salainen agentti on monen miehen ja naisen ihailun kohteena erinomainen mannekiini mille tahansa tuotteelle. Siten tuotantoyhtiön ensilähestymisen voisi ajatella olleen Aston Martinille melkoinen riemuvoitto, mutta aika oli tuolloin erilainen eikä Bondin elokuvasarja ollut vielä nykyisenkaltaisessa kulttimaineessa. Kukaan ei arvannut mihin auton näkyminen elokuvassa tulisi johtamaan.

Päälavastaja Ken Adam ja erikoistehosteista vastannut John Stears vierailivat Aston Martinin tehtaalla vuonna 1963 James Bond -elokuvien tuottajien lähettämänä. Tavoitteena oli saada brittimerkin uutuusauto DB5 Ian Flemingin novelliin pohjautuvan elokuvaversion kuvauksiin. Tämän tulevan Bond -elokuvan nimi oli Goldfinger - 007 ja Kultasormi.

Aston Martin DB5 "Bond" side - RM Sotheby's

Elokuvantekijät pitivät itsestään selvänä, että heille liikenee muutama Aston Martin. Autonvalmistajan puolella tilanne nähtiin toisin ja he vaativat tuotantoyhtiötä ostamaan tarvitsemansa autot. Lopulta päädyttiin kompromissiin, jossa autot lainattiin elokuvaa varten ja ne tuli palauttaa takaisin Aston Martinille kuvausten loputtua.

Tarve oli kahdelle mahdollisimman identtiselle autolle täyttämään kaksi täysin erilaista tehtävää kuvauksissa. Yksi mahdollisimman kevyt ja tehokas auto tarvitaan takaa-ajokohtauksiin ja muihin autolla ajettaviin stuntteihin. Toinen yksilö varustellaan kaikilla mahdollisilla muutoksilla joita James Bond hyödyntää elokuvassa ja sitä käytetään siis myös auton sisällä kuvattaviin kohtauksiin.

Autoon tehdyistä Adamin suunnittelemista muutoksista huokui erikoistehostemiehen Stearsin osaaminen. Hänet muistetaan vuonna 1977 ilmestyneen Star Wars -elokuvan erikoistehosteista, joista hänet palkittiin myös Oscarilla. Tuo ensimmäinen James Bond -auto oli itse asiassa DB5 -prototyyppi ja se varustettiin muun muassa konekiväärein, nousevalla takalasin peittävällä luodinkestävällä suojalla, vaihtuvilla rekisterikilvillä, kojelaudassa olevalla seurantalaitteella sekä tietenkin etumatkustajan heittoistuimella. Autossa oli itse asiassa myös kuljettajan oveen asennettu puhelin yhteydenpitoon MI6-päämajan kanssa, vaikka sitä ei koskaan elokuvassa käytettykään.

Elokuva 007 ja Kultasormi oli jättimenestys ja se näkyi myös Aston Martinin tuloksessa. Ilmainen näkyvyys elokuvassa johti myynnin aivan uusille lukemille juuri uuden DB5 -mallin osalta. Tämä tarkoitti jatkoa yhteistyölle seuraavan elokuvan, eli Pallosalaman, osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1965 Aston Martin DB5 Bond – RM Sotheby’s

Tällä kertaa meitä kiinnostaa Bond -elokuvista juuri edellä mainittu Pallosalama. Tuota elokuvaa varten tuotantoyhtiö tilasi kaksi autoa lisää ja tällä kertaa toimitus sujui ongelmitta. Yksilöiden runkonumerot olivat DB5/2008/R ja DB5/2017/R ja näistä ensin mainittu Aston Martin DB5 Bond on nyt huutokaupattavana.

Molempiin autoihin suoritettiin Ken Adamin edelliseen elokuvaan suunnittelemat muutokset, mutta tällä kertaa Aston Martin hoiti varustelun. Lopputulema oli ilmeisesti merkittävästi ensimmäisen elokuvan autoja laadukkaampi, joiden varusteet oi suunniteltu kestämään vain yhden oton ajan. Sen sijaan Aston Martinin asentamat vempaimet toimivat yhä tänä päivänä luotettavasti nappia painamalla.

Molemmat autot myytiin usean vuoden pölyttymisen jälkeen vuonna 1969 Anthony Bamfordille, joka sai sittemmin lordin arvonimen. Hän myi yksilön DB5/2008/R Yhdysvaltoihin Tennesseen osavaltioon automuseoon. Se olikin siellä näytillä 35 vuoden ajan ja sitä säilytettiin hellässä huomassa aina välillä kevyesti käyttäen.

Vuonna 2006 tämä yksilö oli julkisessa myynnissä RM Auctions -huutokauppayrityksen kautta. Se oli silloin suurilta osin entisöimättömässä kunnossa. Tuon jälkeen autolle on suoritettu erittäin kattava entisöinti Sveitsissä Roos Engineeringin toimesta ja tämä on dokumentoitu huolellisesti. Kaiken muun lisäksi myös kaikki 13 Adamin suunnittelemaa vempainta kunnostettiin.

Aston Martin DB5 "Bond" rear - RM Sotheby's

Kyseessä on kolmas vain neljästä ikinä Goldfinger-elokuvan autojen suunnitelmien mukaisesti valmistetusta DB5-yksilöstä. Ensimmäinen noista neljästä on ollut kadoksissa vuodesta 1997 lähtien ja toinen ei kokenut mitään muutoksia elokuvakäyttöä varten, sillä sitä käytettiin vain ajokohtauksiin. Tämä yksilö sen sijaan sai vempaimensa jo uutena ja sillä on muutenkin ollut vain kolme omistajaa yli 50 vuoden aikana.

Huutokauppa on erityislaatuinen, sillä vastaavia autoja ei juurikaan ole. James Bondin DB5 kilpailee varmasti yhtenä varteenotettavana osanottajana maailman tunnetuimman auton tittelistä. Halukkaita ostajia tulee takuulla riittämään, kun tämä auto huutokaupataan Kaliforniassa elokuun puolivälissä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Simon Clay/RM Sotheby's

Luetuimmat