3.3.2016 Ajoneuvot Huipputekniikka tekee Audi SQ7 TDI -katumaasturista nopean – ja pitää sen hallinnassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopea katumaasturi on varustettu sähköisellä ahtimella ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Koska maailma tarvitsee enemmän suorituskykyisiä katumaastureita, julkaisee Audi uuden SQ7 TDI:n. Yli viisimetrisen katumaasturin tärkein uutuus on sähköisen kompressiahtimen piristämä nelilitrainen V8 -dieselmoottori. Hirviömoottorin 435 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä tuotetaan yhteensä kolmen ahtimen toimesta. V8-moottorin sylinteriryhmien välissä lepäävät kaksi erikokoista turboahdinta. Ahtimista pienempi tarjoaa ripeän vasteen matalilla pyörintänopeuksilla. Sen tukena on Audin uusi venttiilienohjausjärjestelmä, joka pitää alakierroksilla toisen pakoventtiilin suljettuna. Koska pakoventtiilit -ja kanavat ovat turboahdinkohtaisia, ohjataan koko pakokaasuvirta alakierroksilla yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa Audi Valvelit System (AVS) avaa toisen pakoventtiilin, jonka kautta pakokaasuvirta ohjautuu kahdesta turboahtimesta suuremmalle. Venttiiliohjauksen ja tuplaturboteknologian tukena on ensi kertaa sarjatuotantoautoon tarjottava sähköinen ahdin. Seitsemän kilowatin sähkömoottorin pyörittämä ahdin on asennettu ahtoilmanjäähdyttimen ja imusarjan väliin. Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta täydet ahtopaineet saavutetaan 250 millisekunnissa. Sen ansiosta moottorin tuottama pakokaasuvirta kasvaa nopeasti, joka taas herättää turboahtimet. Sähköistä ahdinta käytetään vain hyvin lyhyitä hetkiä, mutta sen ansiosta perinteisten turboahtimien viiveestä päästään lähes täysin eroon. Voimakkaan sähkömoottorin vuoksi Audin on täytynyt varustaa auto uudenlaisella 48 voltin sähköjärjestelmällä. Juuri perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on ollut sähköahtimien kaltaisten teknologioiden yleistymisen esteenä. Uuden sähköjärjestelmän ansiosta Audi SQ7 TDI hyödyntää aiemmin sisarmalli Bentley Bentaygassa esiteltyä aktiivista kallistuksenvaimennusta. Etu- ja takakallistuksenvaimentimet ovat kaksiosaiset, ja väliin on asennettu sähkömoottori ohjaama planeettapyörästö. Järjestelmän avulla kallistuksenvaimentimia voidaan löysentää tai jäykistää tilanteen mukaan. Nopeassa kaarreajossa auton kallistelua voidaan vähentää jäykistämällä kallistuksenvaimentimia. Kuoppaisella suoralla vaimentimia voidaan löysätä, mikä parantaa mukavuutta. Sähköinen kallistuksenvaimennus, audikielellä EAWS, kuuluu ajodynamiikkapakettiin. Varustepaketin herkkuja ovat myös aktiivinen takatasauspyörästö ja nelipyöräohjaus. Yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen ja ilmajousituksen kanssa auton ominaisuuksia voidaan muokata poikkeuksellisen paljon ajotilanteen mukaan. Huima teknologia tulee tarpeeseen, sillä yli 2 000 kiloinen linnake kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Ei ihme, että lisävarustelistalla tarjotaan myös huippukestäviä hiilikuitukeraamisia jarruja. Viisi tai seitsenpaikkaisena varusteltu Audi SQ7 TDI saapuu Suomeen loppukesästä. Hintoja ei ole vielä varmistettu, mutta autoja haluavien kannattanee aloittaa säästäminen pikimmiten. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta