9.9.2015 Ajoneuvot Huippusalainen sähköauto Toroidion näyttäytyi Nokialla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton kehittäjä Pasi Pennanen yhä vaitonainen auton tekniikasta. 1341 hevosvoimainen sähköauto. Huikea lukema, jonka siivittämänä hype Toroidion-sähköauton ympärillä levisi internetissä kuin palopommi heinäladossa. Toroidion pyörähti näytillä Nokian rengasjulkaisussa lyhyellä esittelyllä. Yhtiön toimitusjohtaja, suomalainen automuotoilija Pasi Pennanen vastaili kysymyksiin positiivisesti myhäillen. – Megawatin tehot ovat Toroidionin hinnat alkaen malli, meidän Fiat Puntomme, Pennanen myhäili. Itsevarmuuden puutteesta miestä ei voi moittia. Pennanen puhuu Toroidionista teknologiayhtiönä, jonka osaamista 1MW-niminen sähköauto esittelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Painoa alle tuhat kilogrammaa Toroidionin tekniset tiedot ovat edelleen salaisuus. Auton akut painavat tuotantoversiossa 200 kilogrammaa, mutta prototyypissä käytetään 120 kilon akkuja. Ne tulevat Aasiasta. Koko auton painon kerrotaan jäävän alle tuhanteen kiloon. –Salaisuus on akun ja vetoakseleiden välissä, Pennanen valoittaa. Sähkömoottorin kerrotaan olevan täysin nykyisestä sähkömoottoriteknologiasta poikkeava. Toroidionin teknologiasta kuullaan lisää vasta noin vuoden päästä, sillä patentit tulevat julkisiksi vasta vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyn tienoilla. Huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa Torioidionin ympärillä pyörivää mystiikkaa lisäävät käsittämättömät suorituskykylupaukset. Akku on sähköautoksi hyvin kevyt, mutta silti toimintamatkaksi arvioidaan noin 515 kilometriä. Vieläkin älyttömämpi on Pennasen ilmoittama huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa! Arvot ovat nykyisiin sähköautoihin verrattuna kuin toisesta maailmasta, esimerkiksi supernopeasti kiihtyvä Tesla Model S P85D kulkee vain hieman yli 200 kilometriä tunnissa, ja sen sensaatiomainen kiihtyvyys taintuu jo satasen nopeuden jälkeen. Pennanen kertoo Toroidionin pyrähtävän kahteensataan alle viidessä sekunnissa. Tavoitteena Le Mans – Auto on suunniteltu Le Mansin 24 tunnin kestävyyskilpailua varten, Pennanen jatkaa. Sähköauton kannalta ensiarvoisen tärkeää on suorituskyvyn lisäksi akunvaihdoin nopeus. Toroidionissa akku on auton läpi kulkeva palkki, joka voidaan vaihtaa varikolla ajamalla uuden akun ”yli”. Huima huippunopeuslupaus asettaa haasteita auton aerodynamiikalle. Pennanen kertoo, että tuotantomalli on tarkoitus varustaa aktiivisella aerodynamiikalla, joka mukautuu kulloiseenkin ajotilanteeseen. Väitteet ovat käsittämättömiä. Toistaiseksi voi vain toivoa, että raaseporilainen yritys tietää mitä on tekemässä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Päivitetty 9.9.15 klo 22:50: korjattu Teslan mallinimi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku