1.4.2017

Huima kasarilegenda saa arvoisensa seuraajan: RUF CTR on Porsche vietynä äärimmilleen

RUF CTR

Legendaarinen CTR Yellowbird saa arvoisensa seuraajan.

Viraaleita videoita pidetään nettiaikojen ilmiönä, mutta kahdeksankymmentäluvulla Porsche-jalostamo RUFin mainosvideo levisi legendaksi suttuisten VHS-kasettien kautta.

Videolla testikuljettaja Stefan Roser vie viritettyä Porsche 911-mallia huimaa kyytiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla, joka vuonna 1989 oli kuin Eifelin vuoriston keskellä uinuva jättiläinen.

Tavallisena turistiajopäivänä kuvatulla videolla Roser vie RUF CTR:ksi kutsuttua autoa sivuttain mutkasta toiseen. Nykyisin sitä kutsuttaisiin driftaamiseksi, tuolloin kyse oli vain umpihullun vetomiehen irrottelusta.

Keltainen RUF CTR ei ollut aivan tavallinen perusviritetty Porsche 911 Turbo. Auton perusta oli tavallinen vuoden 1987 911 Carrera 3.2. Carreran kori oli Turboa kevyempi ja kapeampi, jonka ansiosta ilmanvastus saatiin matalammaksi.

Porschen teräksiset pintapellit vaihdettiin alumiinisiin, mikä kevensi autoa 200 kiloa. Aerodynamiikkaa parannettiin poistamalla kattoa reunustaneet listat, jotka tavallisessa 911-mallissa estivät veden valumisen avattuun oviaukkoon. Lopuksi Carrera-korin takaluokasuojia levitettiin hieman, jotta leveät takarenkaat mahtuivat pyörimään.

Leveämmille takapyörille oli tarvetta. Muutosten pääpaino oli moottorissa. Bokserikuutosen iskutilavuutta kasvatettiin sylinterit poraamalla 3,4 litraan. Kokonaisuus viimeisteltiin kahdella turboahtimella ja välijäähdyttimellä. Lopputulos oli 469 hevosvoimaa ja 553 newtonmetriä. Kunnioitettavia lukemia vielä tänään – ja täysin käsittämättömiä kahdeksankymmentäluvulla.

Kun yhdysvaltalainen Road & Track -lehti sai RUF CTR:n käsiinsä, kellottivat lehden toimittajat auton huippunopeudeksi 340 kilometriä tunnissa. Lukema oikeutti maailman nopeimman tuotantoauton titteliin. Autosta innostuneet toimittajat antoivat CTR:lle sittemmin vakiintuneen lempinimen Yellowbird.

RUF CTR

RUFin oma CTR-tunnus oli lyhenne termistä Group C Turbo RUF.

CTR:ää valmistettiin 29 kappaletta, jonka lisäksi lukuisia autoja on konvertoitu RUFin toimesta jälkikäteen CTR-malliksi. Auto sai seuraajan vuonna 1996, kun RUF rakensi CTR2-mallin viimeiseksi ilmajäähdytteiseksi 911-malliksi jääneestä 993-sukupolvesta.

RUF CTR
RUF CTR2

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhaa vain ulkonäkö

Geneven autonäyttelyssä RUF paljasti uuden mallin, jonka retro ulkoasu vei ajatukset välittömästi yhdysvaltalaisen Singer-yrityksen rakentamiin upeisiin Porscheihin. Singer käyttää kanta-autoina 90-luvun taitteen 911-malleja, jotka yhtiö menestyksekkäästi rakentaa muistuttamaan kuusikymmentäluvun Porscheja.

RUFin valitsema tie on täysin erilainen. Klassiset linjat on muovattu hiilikuitupaneeleista, jotka kätkevät moottoriurheilumaailmasta tutun hiilikuitumonokokin. Kurkkaus takaikkunasta paljastaa työntötankojen käyttämät jouset ja iskunvaimentimet. Kyse on täysin omasta, tyhjästä luodusta ajoneuvosta.

RUF CTR

Raskaasti ahdettu

Perinteitä kunnioittaen auto on yhä takamoottorinen. 3,6-litrainen bokserikuutonen on erittäin raskaasti ahdettu: huipputeho on 710 hevosvoimaa, ja järjetön 880 newtonmetrin vääntömomentti kehitettään välillä 2750–4000 kierrosta minuutissa!

Voimalaitos tarjoaa 1200 kiloiselle autolle kiitettävän suorituskyvyn. Tehdas kertoo huippunopeudeksi 360 kilometriä tunnissa. Kuusiportaisella manuaalivaihteistolla varustetun auton kerrotaan saavuttavan 200 kilometrin tuntinopeus alle 9 sekunnissa.

RUF kertoo uuden CTR:n olevan toistaiseksi vasta konsepti, mutta auto aiotaan tuoda rajoitettuun sarjatuotantoon vuoden 2018 aikana.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video: RUF

RUF CTR
Uusi RUF CTR herätti huomattavaa kiinnostusta Geneven autonäyttelyssä!

Luetuimmat