1.4.2017 Ajoneuvot Huima kasarilegenda saa arvoisensa seuraajan: RUF CTR on Porsche vietynä äärimmilleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen CTR Yellowbird saa arvoisensa seuraajan. Viraaleita videoita pidetään nettiaikojen ilmiönä, mutta kahdeksankymmentäluvulla Porsche-jalostamo RUFin mainosvideo levisi legendaksi suttuisten VHS-kasettien kautta. Videolla testikuljettaja Stefan Roser vie viritettyä Porsche 911-mallia huimaa kyytiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla, joka vuonna 1989 oli kuin Eifelin vuoriston keskellä uinuva jättiläinen. Tavallisena turistiajopäivänä kuvatulla videolla Roser vie RUF CTR:ksi kutsuttua autoa sivuttain mutkasta toiseen. Nykyisin sitä kutsuttaisiin driftaamiseksi, tuolloin kyse oli vain umpihullun vetomiehen irrottelusta. Keltainen RUF CTR ei ollut aivan tavallinen perusviritetty Porsche 911 Turbo. Auton perusta oli tavallinen vuoden 1987 911 Carrera 3.2. Carreran kori oli Turboa kevyempi ja kapeampi, jonka ansiosta ilmanvastus saatiin matalammaksi. Porschen teräksiset pintapellit vaihdettiin alumiinisiin, mikä kevensi autoa 200 kiloa. Aerodynamiikkaa parannettiin poistamalla kattoa reunustaneet listat, jotka tavallisessa 911-mallissa estivät veden valumisen avattuun oviaukkoon. Lopuksi Carrera-korin takaluokasuojia levitettiin hieman, jotta leveät takarenkaat mahtuivat pyörimään. Leveämmille takapyörille oli tarvetta. Muutosten pääpaino oli moottorissa. Bokserikuutosen iskutilavuutta kasvatettiin sylinterit poraamalla 3,4 litraan. Kokonaisuus viimeisteltiin kahdella turboahtimella ja välijäähdyttimellä. Lopputulos oli 469 hevosvoimaa ja 553 newtonmetriä. Kunnioitettavia lukemia vielä tänään – ja täysin käsittämättömiä kahdeksankymmentäluvulla. Kun yhdysvaltalainen Road & Track -lehti sai RUF CTR:n käsiinsä, kellottivat lehden toimittajat auton huippunopeudeksi 340 kilometriä tunnissa. Lukema oikeutti maailman nopeimman tuotantoauton titteliin. Autosta innostuneet toimittajat antoivat CTR:lle sittemmin vakiintuneen lempinimen Yellowbird. RUFin oma CTR-tunnus oli lyhenne termistä Group C Turbo RUF. CTR:ää valmistettiin 29 kappaletta, jonka lisäksi lukuisia autoja on konvertoitu RUFin toimesta jälkikäteen CTR-malliksi. Auto sai seuraajan vuonna 1996, kun RUF rakensi CTR2-mallin viimeiseksi ilmajäähdytteiseksi 911-malliksi jääneestä 993-sukupolvesta. RUF CTR2 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhaa vain ulkonäkö Geneven autonäyttelyssä RUF paljasti uuden mallin, jonka retro ulkoasu vei ajatukset välittömästi yhdysvaltalaisen Singer-yrityksen rakentamiin upeisiin Porscheihin. Singer käyttää kanta-autoina 90-luvun taitteen 911-malleja, jotka yhtiö menestyksekkäästi rakentaa muistuttamaan kuusikymmentäluvun Porscheja. RUFin valitsema tie on täysin erilainen. Klassiset linjat on muovattu hiilikuitupaneeleista, jotka kätkevät moottoriurheilumaailmasta tutun hiilikuitumonokokin. Kurkkaus takaikkunasta paljastaa työntötankojen käyttämät jouset ja iskunvaimentimet. Kyse on täysin omasta, tyhjästä luodusta ajoneuvosta. Raskaasti ahdettu Perinteitä kunnioittaen auto on yhä takamoottorinen. 3,6-litrainen bokserikuutonen on erittäin raskaasti ahdettu: huipputeho on 710 hevosvoimaa, ja järjetön 880 newtonmetrin vääntömomentti kehitettään välillä 2750–4000 kierrosta minuutissa! Voimalaitos tarjoaa 1200 kiloiselle autolle kiitettävän suorituskyvyn. Tehdas kertoo huippunopeudeksi 360 kilometriä tunnissa. Kuusiportaisella manuaalivaihteistolla varustetun auton kerrotaan saavuttavan 200 kilometrin tuntinopeus alle 9 sekunnissa. RUF kertoo uuden CTR:n olevan toistaiseksi vasta konsepti, mutta auto aiotaan tuoda rajoitettuun sarjatuotantoon vuoden 2018 aikana. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video: RUF Uusi RUF CTR herätti huomattavaa kiinnostusta Geneven autonäyttelyssä! Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku