11.9.2017

Huhumylly pyörii – katsaus Frankfurtin autonäyttelyn odotetuimpiin uutuuksiin

Frankfurtin autonäyttely

Syksyn suuri kansainvälinen autonäyttely, Frankfurtin IAA 2017, kerää jälleen automaailman yhteen. Keräsimme ennakkokatsaukseen kuumimmat huhut uutuuksista.

On aika unohtaa hetkeksi kriisit, murheet ja takaisinkutsut. Nyt keskitytään autoilun riemuun ja valoisaan tulevaisuuteen. Moottorin seuraavat päivät kuluvat Frankfurtissa, jossa autonäyttelyn huhutut päätähdet ovat tunneladattuja tehomalleja tai toivontäytteisiä sähköautoja.

Maailmanluokan näyttely toimii esittelyareenana valmistajien odotetuimmille uutuuksille. Tiivistimme tärkeimmät ennakkohuhut lyhyeksi listaksi.

Tänään maanantaina seuraamme Volkswagen Groupin ennakkotilaisuudessa konsernin kaikkien merkkien uutuuksia. Varsinainen näyttely aukeaa lehdistölle tiistaina. Raportoimme uutuuksista tiheästi Moottori.fi:ssä ja tietysti Instagramissa (@moottorimedia) ja Facebookissa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näitä odotetaan

Audin päätähti on uusi Audi A8, johon Moottori tutustui jo kesällä. Odotamme myös Audin lähihistorian ensimmäistä takavetomallia, kun tehodivisioona Audi Sportin odotetaan paljastavan kaksivetoinen R8. Audi on myös luvannut paljastaa kaksi uutta konseptimallia. Näemmeköhän jotain myös merkin sähköisestä tulevaisuudesta?

BMW Z4 Concept

BMW liikkuu konseptikärjellä. Yhtiö on jo paljastanut Z4 Roadsterin ja 8-sarjan coupén, ja nyt rinnalle liittyy X7-lippulaivamaasturi. Tuotantopuolella tiedossa on uusi 6-sarjan GT ja X3. Tietysti kuolaamme myös uutta M5:ttä.

Mercedes-Benzin odotetaan paljastavan EQ-sähköautobrändin alla vahvasti tuotantomallia muistuttava painos seuraavasta A-sarjasta – tärkeä uutinen siis Suomen autoteollisuudelle. S-sarjan kasvojenkohotus jatkuu coupé ja cabriolet –malleilla. Jännittävin uutuus lienee silti AMG Project One -hyperauto, joka pohjautuu moottoria myöten Formula 1 -teknologiaan.

Saksalaisjättien lisäksi pääsemme ensi kertaa tutustumaan Citroënin sympaattiseen C3 Aircrossiin ja uuteen Dacia Dusteriin. Tiedossa on myös uusi Honda CR-V prototyyppimuodossa ja Ford EcoSportin kasvojenkohotus.

Hyundai Kona

Hyundai jatkaa i30 N:n esitttelyä. Golf GTI:n kilpailija on imagollisesti tärkeä tekijä korealaismerkille, sillä se tarjoaa linkin katuautojen ja rallitoiminnan välille. Nähtävillä on varmasti myös katumaasturi Kona.

Kia-serkulta odotetaan Stonicia ensi kertaa suuren yleisön eteen. Myös Kia Sorenton kasvojenkohotuksesta ja C’eed Shooting Brakesta on juoruttu.

PSA-konsernin leiriin siirtyneen Opelin odotetaan esittelevän suorituskykyinen Insignia, joka palauttaa hohdokkaan GSi-nimen.

Seat Leon Cupra R
Seat Leon Cupra R

Renaultin kärki on uuden Meganen odotettu RS-painos. Oletettavasti viisiovisena saapuva RS tarjonnee turbovoimaa nelipyöräohjauksen kera. Espanjalaiset tarjoavat autolle kirittäjää Seat Leon Cupra R:n muodossa. Arkihyllyltä tiedossa on Seat Arona.

Škodan kovin juttu on Yetin korvaava katumaasturi Karoq. Kolmas konsernimaasturi on Volkswagen T-Roc. Konseptipuolelta Volkswagen on jo ilmoittanut paljastavansa maastohenkisen sähkökonsepti ID Crozzin.

Toyota luottaa klassikkovoimaan: vuorossa on uusi sukupolvi Land Cruiseria. Subarulta odotetaan uutta Imprezaa ja Suzukilta pirteän Swift Sportin seuraavaa sukupolvea.

Herkkutaivas

Bentley Continental GT
Bentley Continental GT

Eikä autonäyttely olisi mitään ilman herkkuja. Ainakin kuvissa Bentleyn uusi Continental GT näyttää hunajaiselle. Elegantti britti kätkee Porsche Panameran tekniikkaa. Ferrarin uutuus on California T:n korvaava Portofino -avoauto. Rakas kilpailija Lamborghini taas tarjoaa Aventador S:ää Roadster-painoksena. Porschen kärki on uusi Cayenne, johon Moottori ehti jo tutustua. Huhuja liikkuu myös 911 GT3:n siivettömästä painoksesta

Kaikki eivät ole mukana. Tänä vuonna Frankfurtin pitkiltä käytäviltä puuttuvat DS:n ja Peugeotin lisäksi Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Morgan, Tesla ja Volvo.

Teksti: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinunen

Luetuimmat