3.7.2016 Ajoneuvot Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda-miesten harmiksi edessä voi todellakin olla pitkä kuuma kesä: uusi Honda NSX piristää mannertamme vasta syksyllä. Honda halusi ystävällisesti muistuttaa NSX-superautonsa uudesta tulemisesta peräti 31-sivuisella lehdistöpaketilla. Perkasimme oleellisimmat pointit tiiviiksi koosteeksi siitä, miksi syksyäkin voi joskus odottaa. Vanha ja uusi Honda NSX Jos Honda NSX kuulostaa tutulta, siihen on hyvä syy. Vuosina 1990–2005 valmistettu alkuperäinen NSX (New Sportscar eXperimental) oli Hondan pyrkimys rakentaa luotettava arkikäyttöinen superauto. Keskimoottorisen ajoneuvon voimanlähteenä toimi 3,0-litrainen V6, joka tuotti 294 hevosvoimaa kirkuvilla kierroksilla. Rakenteissa käytettiin runsaasti alumiinia ja muuan Ayrton Senna suostutteli Hondaa jäykistämään NSX:ää entisestään paremman alustavirityksen aikaansaamiseksi. NSX:n klassinen urheiluautomuoto heijasteli puolestaan F-16-suihkuhävittäjää, sillä täydellinen näkyvyys ympärille oli pääsuunnittelija Shigeru Ueharan mielestä tavoittelemisen arvoista. Pitkän elinkaarensa aikana NSX koki useita päivityksiä, löytäen aina lisää kyvykkyyttä perusrakenteestaan. Auto poistui tuotannosta lopulta 2005, valmistusmäärän ollessa yli 18 000 kappaletta. Aika on muovannut NSX:n mittasuhteet nykymuodin mukaisiksi. NSX:n poistumisesta asti Hondalta on kysytty toistuvasti uudesta mallista ja vuosikausien vihjailuiden ja konseptikiusoittelun jälkeen uusi NSX, tällä kertaa "New Sports eXperience", sai lopulta vihreää valoa. 2010-luvun tulkinta NSX:stä säilyttää esimerkiksi alkuperäisen keskimoottorisen rakenteen ja innokkuuden käyttää uusia materiaaleja auton rakenteessa, mutta moni asia pinnan alla on kokenut muutoksen. Alkuperäisen NSX:n vapaastihengittävä moottori on vaihtunut 3,5-litraiseen tuplaturbo V6:een, joten tehoa luvataan 507 hevosvoimaa. Lisäksi moottorin luonteesta johtuen huippuvääntö, 550 newtonmetriä, tarjoillaan heti 2 000 1/min tuntumasta, joten uuden NSX:n kanssa riittänee, valitettavasti, sivistyneempi ajotyyli. Polttomoottorin lisäksi uudessa NSX:ssä käytetään hybriditekniikkaa, sillä sähkömoottori avustaa polttomoottoria sen tehtävissä tasaisemman voimantuoton aikaansaamiseksi. Avustavan suoravetomoottorin ansiosta myös erillinen starttimoottori on voitu jättää pois kokonaan. 9-vaihteiselta kaksoiskytkinvaihteistolta veto lähetetään takapyörille. Neliveto saavutetaan siten, että auton etuakselilla on puolestaan vielä kaksi 37-hevosvoimaista sähkömoottoria, jotka voivat tarpeen tullen myös jarruttaa eturenkaita paremman kääntyvyyden saavuttamiseksi. Valmistajan mukaan paikoiltaan kiihdytettäessä sähkömoottorit vastaavat ensimmäisen 0,1 sekunnin kiihdytyksestä, polttomoottorin päästessä sen jälkeen juoneen mukaan. Hybridisaation ansiosta NSX:llä voi myös ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkön turvin. Hondan nimitys mielenkiintoisen monimutkaiselle voimalinjaratkaisulle on Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive, eli kavereiden kesken Sport Hybrid SH-AWD. Järjestelmän yhteisteho on 581 hevosvoimaa ja 646 newtonmetriä vääntöä. Tehon lisäksi Honda on keskittynyt myös NSX:n ajettavuuteen, sillä valmistaja kehuu saavuttaneensa elektronisen ohjaustehostuksen osalta kaiken hyvän ja kauniin: pehmeän ajettavuuden arkiajossa ja terävän, palautteellisen ohjaustuntuman todella ajettaessa. Alkuperäisen NSX:n tavoin runsaasti alumiiniin luottava jousitus puolestaan on suunniteltu uuden nelivetojärjestelmän ehdoilla ja säädettävän iskunvaimennuksen pitäisi kyetä muuttamaan auto miellyttävän kauppakassin ja rataohjuksen välillä. Jopa taotusta alumiinista valmistettujen vanteiden luvataan olevan luokkansa keveimmät turhan jousituskuorman vähentämiseksi. Uuden NSX:n ehkä suurin haaste on ollut aerodynamiikka, sillä erinomaisen ajettavuuden, pienen kulutuksen ja riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ilman aktiivisia ilmanohjaimia on vaatinut Hondalta tuhansia tunteja tietokonesimulaatiota sekä lukuisia tuulitunnelivierailuita niin Japanissa kuin Yhdysvalloissa. "Total Airflow Management" -konsepti lupailee kuitenkin, että autossa olevat 10 jäähdytintä ja jarrut saavat tarpeeksi ilmaa lämpöongelmien välttämiseksi. Ilmanvastuksen minimointi ja tasapainoisen downforcen ovat määrittäneet lukuisia pieniä yksityiskohtia ajoneuvon muodossa. Lisäksi Hondalle uskollisesti ajoneuvon arkikäyttöä ei ole unohdettu: tuulilasinpyyhinten ja lasinpesimien luvataan tuulitunnelitestien perusteella toimivan moitteettomasti jopa 290 km/h nopeuksissa! Arkeen ja radalle suunniteltu auto tarvitsee selkeästi eroavat ajotilat moninaisten järjestelmien hallintaan. Hondan versiossa niitä on neljä: Quiet (polttomoottori pysyttelee sammuksissa tai käy hiljaisesti), Sport (enemmän ääntä ja voimaa), Sport+ (terävämpi kaasuvaste ja vaihteisto, parempi ohjaustuntuma, enemmän ääntä) ja ratakäyttöön suunniteltu Track (parempi jarrutuntuma, neliveto ja ajonvakautusjärjestelmät antavat enemmän liekaa, hybridijärjestelmä priorisoi suorituskykyä). Vanhan NSX:n hävittäjähenkinen ohjaamo on vaihtunut modernimpaan mukavuuteen. Hondan mukaan ajotilojen välillä ohjaamossa vallitsee 25 desibelin ero moottoriäänen määrässä, minkä lisäksi pakoputkistossa on nykymuodin mukainen avattava venttiili rouheampia ääniä varten. Järjestelmien luvataan myös muuttavan äänen luonnetta ajotilan mukaan. Ohjaamossa toimii myös erillinen aktiivinen äänijärjestelmä, joka pehmentää moottorilta tarkkailumikrofoneihin kantautuvaa ääntä tuottamalla joko samanvaiheista tai vastavaiheista ääntä äänentoistojärjestelmän kaiuttimista. Kattavasta, jokaista komponenttia koskevasta painonsäästöstä huolimatta kaikki uusi tekniikka painaa, sillä NSX:n painoksi ilmoitetaan noin 1 800 kilogrammaa, varusteista riippuen. Kuten todettua, NSX:n pitäisi saapua eurooppalaisten asiakkaiden pihoihin syksyllä. Saako ruskakyttäyksen aloittaa jo heinäkuussa? Lähde ja kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta