8.9.2017

Honda Monkeyn valmistus historiaan? – ”Ehkä loppuu, ehkä ei”

Honda Monkey 50th Anniversary

Kiinnostaisiko hankkia tallin tai olohuoneen koristeeksi uusi Honda Monkeyn 50th Anniversary -juhlamalli? Sori, olet myöhässä.

Pitkin tätä vuotta on uutisoitu Hondan lopettavan kulttimaineeseen nousseen Monkeyn valmistus. Markkinoille on Monkeyn 50-vuotisjuhlan kunniaksi tuotu rajoitettuna eränä valmistettava 50th Anniversary -malli, joiden valmistuksen jälkeen Hondan sanotaan lopettavan Monkeyn valmistus. Olisiko nyt siis oikea aika hankkia Monkey?

– Ensinnäkään meillä maahantuojana ei ole varmaa tietoa siitä loppuuko Monkeyn tuotanto. Ehkä loppuu, ehkä ei, sanoo Hondaa maahantuovan Oy Brandt Ab:n Honda-myyntipäällikkö Patrick Manner.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Ei myydä teille”

Monkeyn tarina Suomen ja Euroopan osalta on loppunut virallisesti jo kauan sitten. Varsinainen maahantuonti Suomeen lopetettiin vuonna 1999. Sen jälkeen maahan on tuotu lähinnä Monkeyn kiinankopioita, kuten Skyteam ja Jincheng. Vaikka Monkeyn valmistus on jatkunut tällä vuosituhannella, on markkina-alue ollut muualla kuin Euroopassa. Mallille ei enää ole haettu EU-hyväksyntää eikä niitä siten saisi rekisteriin Suomessa. Konservatiivinen japanilaisvalmistaja on siitä syystä myös nihkeä myymään pyöriä ”koriste-esineiksi” meille.

– Kun kuulin skottiruutusatulaisesta 50th Anniversary -juhlamallista, niin kyselin mahdollisuutta saada tilattua niitä Suomeen vaikka kymmenen kappaletta. Ne olisivat varmasti tehneet kauppansa muun muassa keräilijöille. Honda ilmoitti heidän politiikkansa olevan, että kun niitä ei voi Suomeen rekisteröidä niin he eivät myöskään niitä myy tänne, jatkaa Manner.

Maahantuojan tiedon mukaan juhlamallia saattaa silti olla tulossa Suomeen 1–2 kappaletta todellisille keräilijöille, jotka ovat tilanneet omat kappaleensa suoraan japanilaisilta Honda-jälleenmyyjiltä. 500 kappaleen valmistuserän 50th Anniversary -erikoismallin ostajat arvottiin netissä ostajaksi ilmoittauneiden noin 45 000 henkilön kesken.

Ei ainoa apinamalli

Honda Monkeyn tarina alkaa vuodesta 1961, jolloin Japanin Tama Tech ja Suzuka Circuit -huvipuistojen käytössä nähtiin ensimmäiset Honda Z100 Monkeyt. Vientimarkkinoille kehitetty versio oli mallimerkinnältään CZ100 Monkey. Siitä edelleen kehitetty nykyisen Monkeyn esi-isänä pidetty Z50M näki päivänvalon vuonna 1967 ja sen perusteella tänä vuonna juhlitaan Monkeyn 50-vuotista taivalta.

Aluksi Eurooppaan tuotiin Z50A -mallia, mutta vuonna 1973 se vaihtui Z50J:ksi, jota alettiin tuoda Suomeen vuonna 1975. Se oli rekisteröitävissä mopoksi, joskin maahantuoja joutui tekemään siihen muutoksia, jotta se ei esimerkiksi ylittäisi mopolle sallittua maksimipainoa.

1970-luvulla nelitahtimoottori mopossa oli harvinaisuus, samoin kolmivaihteinen puoliautomaattivaihteisto. Myöhemmin vaihteisto vaihtui neliportaiseksi ja kytkin yksilevyiseksi ja käsikäyttöiseksi. Alunperin Monkey oli suunniteltu lyhyiden matkojen siirtymiin ja auton tavarasäiliöön mahtuvaksi ”pelastusveneeksi”, jos auto sattuu jättämään tielle. Monkey ei ollut Hondan malliston ainoa apina-aiheinen mallinimi, vaan tarjolla olivat myös mallit Gorilla ja Ape.

Teksti: Janne Huhtala, Kuva: Honda

Luetuimmat