6.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Type R on kallis, mutta koukuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 310 hevosvoimaa on paljon, mutta niin on myös 50 000 euroa. Honda Civic Type R:llä on edessä melkoinen työ. Poikkeuksellisen raju korisarja herättää kovia lupauksia suorituskyvystä. Ilmanohjainten, helmasarjojen ja 310 hevosvoimaisen turbomoottorin yhdistelmän pitäisi jotenkin perustella noin 50 000 euron hinta. Moottori on irtiotto aiemmista Type R -malleista. Korkeaviritteisten, lähes instrumenttimaisten ahtamattomien moottoreiden sijaan nyt luotetaan ylipaineiseen turbovoimaan. Kiehtovat imuäänet ovat vaihtuneet väkevään 400 newtonmetrin vääntömomenttiin, joka on käytössä 2 500–4 500 kierroksella minuutissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ahdin helpottaa ajoa Uutuusmoottori häviää sielukkuudessa vanhoille VTEC-voimanlähteille, mutta ahtimen ansiosta ajaminen on helpompaa. Veto on raivokasta kautta koko kierroslukualueen, ja nykyaikaiseksi ahdetuksi moottoriksi Honda kiertää pirteästi punarajalle saakka. Tasaisen väännön ja erittäin sulavan kuusivaihteisen käsivaihteiston ansiosta arkiajo uudella Type R:llä on vaivatonta. Elämää helpottavat myös hyvät tilat, jotka ovat siirtyneet tavallisesta Civicistä Type R:ään lähes sellaisenaan. Takapolvitilat kärsivät hieman muhkeista etuistuimista, mutta erinomainen tuen ansiosta uhraus on ymmärrettävä. Kääntöpuolena on suurten sivutukien hankaloittama käynti ulos ja sisään. Mutta ei noin 50 000 euron Civiciä pelkkien tilojen vuoksi osteta. Paras vastine rahoille tarjoillaan +R-painikkeella. Painallus värjää mittariston punaiseksi, iskunvaimennus jäykistyy ja kaasunvaste terävöityy. Type R herää eloon. Nopea ja määrätietoinen 310 hevosvoimaa repii eturenkaista kaiken irti. Keula hakee ja vikuroi, mutta voima siirtyy tiehen. Ajoittain moottorista kantautuu vienoa konekiväärimäistä parkunaa, joka vie ajatukset Hondan 90-luvun moottoreihin. Kirkkaat vaihtovalot syttyvät. Kiihtyvyys taukoaa vaihdon ajaksi, mutta yläkierroksilla turboahdin tulee mukaan lähes viiveettä. Kiihtyvyys jatkuu raivolla läpi seuraavan vaihteen. Honda lupaa menon jatkuvan aina 270 kilometriin tunnissa asti! Mutkaan Civic Type R kääntyy määrätietoisesti ja kallistelematta. Kuljettajalle syntyy vahva luottamus auton liikkeisiin, vaikka ohjauksen keskialue jääkin keinotekoisen tunnottomaksi. Auton perusbalanssi on kevyen puskeva, mutta perän saa irti kaasunnostolla. Epävakautta jarrutuksissa Mutkista kiihdyttämistä auttaa torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko. Vetopito on hyvä, ja reippaalla kaasunkäytöllä keula hakeutuu sisämutkaa kohti. Sähkösäätöinen iskunvaimennus selviää kunnialla pahoistakin töyssyistä, mutta vaatii ymmärrystä arkiajossa. Auton nopeudesta kertoo alle kahdeksan minuutin kierrosaika Nürburgring Nordschleife -kilparadalla. Honda on tehnyt kierrosajasta suuren numeron, joten auton rauhattomuus rajuissa jarrutuksissa hieman ihmetyttää. Slovakia Ringillä ajetuissa ensikoeajoissa auto haki jarrutuksissa todella paljon, eikä muutaman koejarrutuksen perusteella ongelma ole poistunut Suomeen saapuneissa autoissa. Honda Civic Type R on erittäin nopea ja hauska perheauto, joka tarjoaa myös monipuoliset tilat. Ominaisuudet ovat kunnossa, mutta aivan hintansa edestä hauskuutta Honda ei tarjoa. Vika ei ole Civic Type R:ssä, vaan Seatin hinnoittelussa. Yhtä etevä Seat Leon Cupra maksaa 10 000 euroa vähemmän, ja sitä on vaikea antaa Hondalle anteeksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Type R GT Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 996 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 228 kW (310 hv), 6500 r/min Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku