21.4.2019

Honda CBX Super Sport – Rima korkealla entisöinnissä

Honda CBX Super Sport

– Lähtökohta oli suorastaan surkea, mutta pyörä on niin harvinainen ettei siinä ollut muuta vaihtoehtoa kuin alkaa kunnostaa, sanoo tarkasti entisöidyn Honda CBX Super Sportin omistaja Martti Hernetkoski.

Lähes 20 vuotta kosteissa olosuhteissa seissyt ”raato” ei ole se houkuttelevin aihio, josta rakentaa näyttelykuntoinen moottoripyörä. Paitsi jos kyseessä on riittävän harvinainen malli. Ja Honda CBX:n Super Sport -versio on sellainen, sillä mallia valmistettiin vain vuosina 1979 ja 1980. Lisäksi kyseinen yksilö on niitä harvoja, jotka on hankittu Suomeen jo uutena.

Honda CBX Super Sport

Perikunnalta vuonna 2017 hankittu CBX oli kaukana ajokuntoisesta seisottuaan pari vuosikymmentä huonoissa olosuhteissa. Moottori oli jumissa, kaasuttimien luistit eivät liikkuneet, pyörät eivät pyörineet ja jarrutkin olivat täysin jumissa. Kirsikkana kakussa oli puutteellinen sähköjärjestelmä. Se oli aikanaan sähkövikojen takia purettu ja lähetetty korjattavaksi, muttei ikinä palautunut takaisin siltä reissulta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän koevedosta oikean värin löytämiseksi

Moni saattaisi tässä vaiheessa nostaa kädet pystyyn ja myydä osat ”lihalaatikossa” eniten tarjoavalle. Martti Hernetkoski sen sijaan kääri hihat ja purki pyörän alkutekijöihinsä.

– Puoli vuotta tein tämän kanssa töitä täyspäiväisesti, kahdeksan-kymmenen tunnin päiviä ja viisi kuusi päivää viikossa.
Osia hankittiin ympäri Eurooppaa eBayn kautta. Lisäksi Yhdysvalloissa asuttujen vuosien jäljiltä löytyi tuttuja, joiden kautta saatiin hankittua osia Floridasta. Sähköosia löytyi Hollannista. Esimerkiksi erikoinen transistoriohjattu sähköboxi puuttui kokonaan. Hollannissa rakennettiin kokonaan uusi boxi ihan toisesta pyörästä.

Honda CBX Super Sport

– Kun kaikkia puuttuvia osia pyörään ei löytynyt eBayn kautta eikä muualtakaan, tein ne lopulta itse.
Kaikki muu on käytännössä tehty omin käsin paitsi maalaus, joka on Keminmaan Automaalaamon käsialaa. Hondalta selvitettiin tarkasti maalin kaava ja miten se kuuluu sekoittaa, mutta sekään ei vielä taannut tarkasti oikeansävyistä lopputulosta.
– Kun tässä pintamaalissa on vain 40 prosenttia maalia ja 60 prosenttia lakkaa, niin sävy muuttuu jokaisen kerroksen jälkeen. Eikä missään kerrottu montako kerrosta tätä kuuluu vetää. Jouduttiinkin tekemään seitsemän koevedosta ennen kuin oikea sävy löytyi.

3D-tulostus avuksi

Periaatteessa CBX on nyt museorekisteröintikunnossa, mutta muutama osa on silti vielä hakusessa. Koska alkuperäisiä pakoputkia ei juuri ole tarjolla tai niiden hinnat ovat aivan pilvissä, tilattiin Hondaan Pipemastersilta Australiasta pakoputkisto, jossa on kolme vaimenninta kummallakin puolella. Pelkkä rosterista valmistettujen vaimentimien kiillotus kesti kaksi viikkoa, joten siitä jokainen voi päätellä että nämäkään vaimentimet eivät olleet aivan ilmaiset.

Honda CBX Super Sport

CBX:n takalokasuoja on kaksiosainen ja takaosa siitä puuttui. Vuoden etsimisen jälkeenkään sellaista ei löytynyt, joten ratkaisua haettiin muilla keinoilla. Englannista löytyi yritys, joka 3D-tulostaa autojen alustan osia. Hondan takalokasuoja saatiin skannattua ja se tehtiin printtaamalla. Lopputulos on tarkalleen mallin mukainen, jopa mallissa olleet naarmut ovat mukana printatussa kappaleessa.

Koska rakentajan oma rima on kuitenkin vieläkin korkeammalla, niin alkuperäinen takalokarin takaosa ja alkuperäiset vaimentimet ovat vielä hankintalistalla. Jos sinulla on tai tiedät jonkun jolla nämä osat ovat myytävänä, niin Moottorin toimituksen kautta saa yhteyden CBX:n omistajaan.

Honda CBX Super Sport

Tämäkin Honda CBX Super Sport oli nähtävänä American Car Show -näyttelyn Classic Car Show -osastolla.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat