10.3.2017

Hiilikuitua, kromia ja perinteitä – katsaus Geneven autonäyttelyn villeimpiin vanteisiin

Bugatti Chiron

Vanha tuttu vanne voi hyvin ja kehittyy.

Vanteen vaikutus auton ulkonäköön on valtava ja autonäyttelyssä esiintyvien uutusmallien vannevalinnat on tehty poikkeuksellisen huolella. Erityisen mielenkiintoisia ovat konseptiautot, joiden vanteet antavat vilauksen tulevasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bugatti Chiron

Hyvin ohuet puolat (avauskuva) ovat muodissa superautopuolella. Uuden Bugattin vanteet ovat kehitelmä klassisesta Y-puolasta, ja kaksivärimaalaus on tehty hyvällä maulla. Ehkä vaikuttavinta kokonaisuudessa on kuitenkin avaran vanteen paljastama valtava jarrulevy. Jarrupalat puristetaan hiilikuituista levyä vastan siniseksi maalatun jarrusatulan kahdeksalla titaanisella männällä. Tehdas kertoo jarrutusmatkaksi 300 km/h nopeudesta 275 metriä.

Peugeot Instinct

Peugeot Instinct

Peugeot Instinct -konseptiauton tuima ilme viimeistellään vanteilla, joiden puolien väliset alueet on katettu rivotuksin. Erikoisen ratkaisun ansiosta 21-tuumaisten etuvanteiden aerodynamiikka paranee, eikä vanne näytä pölykapselin peittämältä.

Peugeot 3008 DKR

Peugeot 3008 DKR

Peugeotin Dakar 2017 -voittaja-auton vannedesign edustaa näyttelyn funktionaalisinta päätä. OZ Racingin valmistamien vanteiden keskiöstä erottuu letku, jonka avulla maastorenkaiden ilmanpainetta voidaan säätää kesken ajon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Maybach-käsitelty G-sarjan Mercedes on Geneven autonäyttelyn ylivoimaisesti järjettömin auto, eivätkä vanteet tee poikkeusta. Kokoa on hurjast 22 tuumaa, ja ulkoasu viimeistellään Landaulet-plakaatilla.

Mercedes-AMG GT Concept

Mercedes-AMG GT Concept

Mercedes-AMG GT -urheiluauton nelipaikkaiselta versiolta näyttävä konseptihybridi hurmasi menevällä muodollaan. Auton vannedesign oli yksi näyttelyn omaperäisimmistä: Kymmenpuolaisen vanteen keskiöstä erottui oranssi kappale, josta lähti viisi puolaa lisää. Saa nähdä jääkö ratkaisu muotoilututkielmaksi, vai näemmekö jotain vastaavaa tuleivaisuuden AMG-malleissa?

Pagani Huayra Roadster

Pagani Huayra Roadster

Argentiinalaisen Horacio Paganin luotsaama Pagani on pitkään ollut automaailman taiteellisin yhtiö. Yhtiön Huayra-mallin uusi Roadster-versio ei poikkea linjasta: erikoinen läpikuultava turkoosi maalipinta ja monet siniset yksityiskohdat renkaita myöten erottavat Paganin superautomassasta. Kokonaisuuteen nähden tiheäpuolaiset, varsin perinteikkäät vanteet näyttävät jopa pelkistetyiltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfastin heittotähdeksi väännetyt Y-puolaiset vanteet ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan yhdet näyttelyn hienoimmista. Tyylikäs ratkaisu on myös pitäytyä perinteisessä hopeisessa värissä, joka korostaa keskiön keltataustaista oria. Ajattoman tyylikäs ratkaisu.

Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Ghost

Kuvan Rolls-Royce Ghostin varsinainen taikatemppu on Diamond Stardust -maalipinta, jossa kimaltaa tuhannen jauhetun timantin pöly. Vanteet jatkavat auton väriteemaa: reunalla perinteinen hopea, keskemmällä toistuu korinväri. Rauhallisen elegantti ratkaisu, joka onnistuu silti näyttämään erittäin kalliille.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11

Aston Martinin näyttelyosasto kätkee yhtiön räätälöintiosasto Q:n muovaaman DB11-urheiluauton. Uutuus heittää hyvästit peribrittiläisille värisävyille ja raskaille jalopuille. Korin menevä sininen sävy toistuu vanteiden rohkeasti maalatuissa puolissa. Aston Martin ei siis ole pelkkää perinteikkyyttä – vaikka rehellisesti sanoen DB11 toiminee paljon paremmin hopeisilla vanteilla ja klassisella British Racing Green -värillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Goodyear Eagle 360 Urban

Goodyear Eagle 360 Urban

Autonäyttelyn ehdottomasti irroittelevin vanne on rengas täysin vailla vannetta. Goodyearin Eagle 360 Urban -tutkielmarengas…anteeksi pallo on 3D-tulostettu ja tekoälyn tukema visio tulevasta. Älyn avulla rengas kykenee analysoimaan ympäristöään ja välittämään tietoa autonomiselle autolle.

Goodyear kertoo renkaan pinnan olevan joustavaa, ihomaista bionista materiaalia, joka kykenee muodonmuutoksiin. Renkaan kuviota voidaan siten karhentaa tai silottaa ajopinnan vaatimusten mukaan. Rengas kykenee myös paikkaamaan itsensä ja viestimään tilasta huoltoon, joka Goodyearin mukaan auttaa tulevaisuuden liikennepalveluissa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Luetuimmat