1.12.2018

Hienosäätöä huipulla: Mercedes-AMG GT uudistuu, lippulaivana nyt rataoptimoitu GT R Pro

AMG GT Pro

Kaksiovinen Mercedes-AMG GT -mallisto saa hienosäädön lisäksi uuden lippulaivan.

Mercedes-AMG:n GT-malliperhe saa päivitystä. Uudistukset tuovat kaksiovista GT-urheiluautoa lähemmäs keväällä esiteltyä neliovista GT-mallia.

Kerrataan vielä, sillä Mercedes-AMG on onnistunut keittämään nimeämisellä melkoisen sopan: GT-tunnuksen alla tarjotaan neljää urheiluautomallia GT, GT C, GT S ja GT R. Lisäksi tarjolla ovat nelioviset GT 43, GT 53, GT 63 ja GT 63 S.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyttä optiikkaa

AMG GT

Kaksioviset GT-mallit ovat saaneet uudet etu- ja takavalot, jotka kummatkin ovat leditoimisia. Lisäksi GT, GT S ja GT C -mallien takaosaa koristava diffuusorio on myös muotoiltu uudelleen. Lippulaivamalli GT R säilyttää persoonallisen valtavan keskirännin.

AMG GT
Sisätilat ovat saaneet uuden kosketuslevyyn pohjautuvan käyttöliittymän, mutta käyttäjärjestelmä ei vielä ole siirtynyt uuteen MBUX-aikakauteen. Vastaavaan järjestelyyn tutustuimme jo GLC F-Cell -vetyautossa.

Urheiluauton sisätiloja koristaa uusi 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, ja perinteinen mittaristo on korvattu 10,25-tuumaisella digitaalinäytöllä. Näytön näkymää voi muokata kolmesta teemasta, joista urheilullisin on nimetty kutkuttavasti Supersportiksi. Mittariston edestä voi löytää uuden ohjauspyörän, joka sekin on lainaa 4-ovisesta AMG GT-mallista.

AMG GT

Softalla paremmin

Ohjelmistopuolella uutta on AMG Dynamicsiksi nimetty ajonhallintajärjestelmä. Käytännössä kyse on ajonvakautusjärjestelmän laajennuksesta, joka pyrkii ennakoimaan auton käyttäytymistä lukemalla ajonvakautusjärjestelmän anturitietoa, kuten ohjauspyörän kääntökulmaa ja auton pystykiertymää. Järjestelmän kerrotaan parantavan kaarrenopeuksia ja tekevän auton käyttäytymisestä entistä ennakoitavampaa.

AMG GT

AMG Dynamics on liitetty osaksi auton ajotiloja, eli sen vaikutus auton käyttäytymiseen on erilainen mukavuus- kuin rata-asetuksilla.

Uusi lippulaiva

Odotetun Black Series -muskelimallin sijaan Mercedes-AMG esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä ratakeskeisemmän lippulaivan nimeltään GT R Pro. Käytännössä Pro-versio tuo valmiiksi hyvin kyvykkääseen GT R -malliin joukon ratakäyttöä tukevia parannuksia, joihin on saatu oppia AMG:n GT3- ja GT4-luokan kilpureista.

AMG GT Pro

Coilover-tyyppinen jousitus sallii nyt jousien esijännityksen säätämisen lisäksi iskunvaimentimien ulos- ja sisäänjouston säätämisen, ja jälkimmäinen vieläpä erikseen hitaalle ja nopealle vaimennukselle. Ehta motorsport-meininki jatkuu myös kallistuksenvaimentimissa. Sekä keulaan vaihdettu hiilikuituvaimennin että peräpään ontto teräsvaimennin ovat säädettävissä.

AMG GT Pro

Pyöräntuennan puolella panoksia nostetaan varustamalla myös taka-akselin ylätukivarret kovilla uniball-nivelillä, mikä entisestään vähentää pyöräkulmien elämistä rajussa kaarreajossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvakaaria ja aerodynamiikkaa

Euroopassa GT R Pron varustelu kattaa myös turvakaaren, nelipistevyöt ja 2-kiloisen palosammuttimen.

Ulkoa Pro-painoksen erottaa tavalliseksi alennetusta GT R -mallista aerodynaamisista yksityiskohdista. Etuhuulen jatkeeksi on asennettu ilmanohjaimet etupyörien eteen, kun taas perässä diffuusori nousee korkealle takapuskurin reunoille.

AMG GT Pro

Toki Pron erottaa myös teippisarjasta: mattavihreät yksilöt varustetaan harmaalla teipillä, kun muihin väreihin lisätään mattaharmaat teippisarjat. Toki Mercedes-AMG voi myydä auton teipittäkin.

Mercedes-AMG kertoo GT R Pron kiertäneen Nürburgring Nordschleifen 7 minuuttiin ja 4,632 sekuntiin. Kierroksesta voi nauttia alla olevalla videolla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde, kuvat ja videot: Mercedes-AMG

Luetuimmat