13.11.2016 Ajoneuvot Hiekka lentää ja moottori ulvoo – Nissan Navara aavikolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alustansa ja jousituksensa puolesta Nissan Navara Double Cab on pätevä etenijä myös hiekka-aavikolla. Marokko tarjoaa puitteet koetella moottorin, vaihteiston, maavaran ja nelivedon lisäksi ratinkääntäjän kykyjä. Hyvää: säädettävä neliveto, moottori, alamäkihidastin, maavara. Huonoa: lyhyt ajoaika, kuuma ohjaamo, pölyävä hiekka. Keväällä esitelty uusi Nissan Navara -lava-auto on yrittänyt ratkaista vaikeata yhtälöä, jonka toisella puolen on henkilöautomainen ajomukavuus ja toisella puolen maastokelpoisuus, kestävyys sekä kuormankanto- ja vetokyvyt. Sen arvaa, että lopputulos on kompromissi. Navaralla ajaa kyllä kaupunkisokkeloissakin, mutta luonteeltaan karuhko työkalu soveltuu paremmin olosuhteisiin, jossa sen etenemiskyvyt joutuvat koetukselle. Sitä tarjoavat kuumuus ja pehmeä hiekka. Kumpaakin riittää Marokon takamailla Errachidian maakunnassa. Näillä huudeilla on ajettu Dakar rallia vuosina 2006 ja 2007. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vauhdikkaasti röykytellen Sorapintaisella tasaisella osuudella saa päästellä ajamisen ilosta. Saattueemme vaivaton matkavauhti on noin 120 kilometriä tunnissa. Vauhti kipuaa ajoittain jopa 145 kilometriin tunnissa. Radiopuhelin rätisee johtoauton varoittaessa vastaantulijoista. Ohitus ei jää tien leveydestä kiinni – sitä riittää. Tien sijasta pitäisi puhua reitistä, jossa on enemmän tai vähemmän vakiintuneita ajouria. Ja jos täällä ei tiedä minne on menossa, on eksymisvaara ilmeinen. Meidät ohittaa ajoelämyksiä tarjoavan espanjalaisyrityksen retkue. Letkassa on kahdeksan Toyotan Land-Cruiseria. Oiva valinta karuille alustoille sekin. Edellä ajavaa seuraa niin sankka pölypilvi, että aika ajoin on höllättävä vauhtia ja annettava pölyn hälvetä. Onneksi vauhti ehtii laantua, sillä pölypilven seasta paljastuu laumastaan eksynyt vuohi. Uusi jousitusratkaisu Reitti muuttuu rinteen reunaa kipuavaksi karuksi ja kapeaksi sorapätkäksi. Jousitus tasaa nöyrästi kulkua vaikka välillä röykytellään menemään jousitusvarojen rajoilla. Nissan Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty versio aikaisemmasta ratkaisusta. Uutta Navara Double Cabissa on takajousituksen monivarsituenta. Se parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia – ja poistaa aiemmalle lehtijousitukselle tyypillistä pompotusalttiutta etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Etenemistä on takaamassa myös elektroninen tasauspyörästön lukko. Jyrkät nousut Navara kipuaa ongelmitta. Kytkettynä on hidas neliveto. Mäen lakea lähestyvä kuski näkee vain sinistä taivasta, kunnes keula sukeltaa vähintään yhtä jyrkkään alamäkeen. Kuskin rattikykyjen avuksi käy jyrkissä laskeutumisissa apuun alamäkihidastin. Se ruksuttelee jarruja juuri sopivasti, joten kuskin tarvitsee vain keskittyä pitämään auto ajouralla. Malttia ja kaasua Tuuli on kasannut hienojakoisen autiomaan hiekan haluamikseen kumpareiksi. Tottumattoman silmin ne näyttävät kaikki samanlaisilta. Espanjalaisen Javier Herradorin kaltainen kokenut aavikkokettu osaa ennakoida dyynien kaltevuuksista ja harjamuodoista, mitä nousun takana todennäköisesti odottaa – ja säännöstellä vauhdin ja ajolinjan sen mukaan. Javier Herrador Neljästi Dakar-aavikkoralliin osaa ottanut Herrador on mies paikallaan kertomaan perusniksit hiekkadyyneillä ajamiseen. Seikkaperäisen opastuksen tärkeimmät osat voi kiteyttää kahteen: pidä maltti mutta anna riittävästi kaasua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiekka lentää On aika siirtyä varjoisista sisätiloista paahteeseen, jossa on yksi kuormajuhta ylitse muiden. Se ei ole lava-auto vaan dromedaari, joka kantaa kuormansa sitkeästi. Vararavinto eli rasva kyttyrässä takaa pitkätkin taipaleet. Lava-autojen karavaanilla on edessä Er-Rissanista alkava salakavalan upottava offroad-taival. Neliveto on säädetty hitaalle ja renkaista on tyhjennetty ilmaa, jotta ne löysinä toimisivat mahdollisimman hyvin hienossa hiekassa. Radiopuhelin rätisee muistutuksen riittävästä välistä edellä ajavaan ja reippaasta kaasun käytöstä ylämäissä. Navara kipuaa kerkeästi jyrkkiä hiekkadyynejä, kunhan antaa tasaisesti ja riittävästi kaasua. Veto ei lopu, eikä pito katoa vaikka hiekka lentää ja moottori ulvoo. Mahasta kiinni Ylämäessä hidastaminen tai jyrkkä ohjausliike ovat varma tae siitä, että renkaat möyrivät itselleen kuopan ja auto jää mahastaan kiinni – maavarasta huolimatta. Matka tyssää tästä syystä muutaman kerran, mutta hötkyilemätön peruuttelu ja uusi vaihdinotto pelastavat pälkähästä. Ja juuri kun kumpikin kuski on päässyt ajoelämyksen makuun, onkin aavikko-osuus suoritettu ja on aika palata tylsiä päällysteteitä pitkin majapaikkaan. Edeltäjäänsä sinnikkäämpi kuormajuhta Lava-auton valttina on pitkä takuu Nissan Navaran kyvyt kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Kantavuus on nyt enimmillään 900 kiloa ja vetokyvyt 3 500 kiloa. Niiden varaan voi uskoa raskastakin työ- ja harrastuskäyttöä. Valmistajan laatu-uskosta kielii pitkä viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Navaran konepellin alla mouruaa aiempaa suorituskykyisempi ja myös taloudellisempi 2,3-litrainen dieselmoottori. Se on tarjolla 160 hevosvoiman turboversiona ja 190 hevosvoiman kaksoisturbona. Koriversioina on Double Cab- ja King Cab. Koeajossa Marokon hiekka-aavikolla yltympäriinsä pölytetty Navara on paistatellut myös putipuhtaana parrasvaloissa. Vuodesta 1988 lähtien valmistettu Lava-auto sai tänä vuonna International Pick-up of the Year -palkinnon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku