Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 13.6.2018

Hennessey VelociRaptor 6×6: Koska kuusiveto on enemmän kuin neliveto

Legendaarinen Ford F-150 on Yhdysvaltain myydyimpiä automalleja, joten ei yllätä, että suosikista tehdään myös erikoisversioita. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Hennessey VelociRaptor 6×6, joka on, noh, jatkokehitelty versio kyseisestä lava-autosta.

Jaa artikkeli

Jos autojen kohdalla ajatellaan hienostuneisuutta, mieleen juolahtavat ensimmäisenä metalliväri, kevytmetallivanteet, kromilistat, pehmeä ilmajousitus ja nappanahkasisustus. Hienostelu voi kuitenkin ilmetä myös toisella tavalla. Se voi ilmetä elämyksen muodossa.

Yhdysvaltain Teksasista tuleva Hennessey Performance tunnetaan raskaamman sarjan virityspajana, jonka käsialaa on esimerkiksi katuautojen kiihdytysennätystä hallussaan pitävä Venom GT, omaa sukua Lotus Exige. Lisäksi pajasta on rullannut ulos monia viritettyjä versioita Ford Mustangista Chevrolet Corvetteen ja GMC Yukonista Jeep Grand Cherokee SRT:hen ja McLaren 570:een.

Hennessey VelociRaptor 6x6

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Eikä VelociRaptor 6×6 ole suinkaan ensimmäinen Hennesseyn käsittelyyn päässyt F-sarjalainen; edellinen nähtiin vuonna 2015, kun samaisesta F-150 Raptorista tehtiin viritysosien avulla VelociRaptor 600 Supercharged Engine Upgrade -nimeä kantanut tehopakkaus. Siinä oli nimen mukaisesti tasan 600 villihevosvoimaa. Hennessey on itse asiassa valmistanut yli tuhat kappaletta jo pelkkiä F-150-virityksiä. VelociRaptorkin nähtiin muun muassa Top Gearissa, kun poikien tehtävänä oli pelastaa Richard Hammond jäiseltä vuorelta.

Mutta VelociRaptor 6×6 on sopivasti riisuttu turhasta bling-blingistä, ainakin enimmäkseen. Se on rehellisesti sitä mitä on ja sen se myös osaa. Nähtävästi utopistiset konseptitkin voivat joskus tulla tuotantoon, sillä tätä olikin uumoiltu jo hyvän aikaa.

Montaa eri seosta

Valmistajan mukaan auton tankkiin voi laittaa Yhdysvalloissa myytävistä bensiineistä kaikkia, mutta parhaiten 3,5-litrainen kaksoisahdettu EcoBoost-V6 käy 91-oktaanisella premium-bensiinillä. Eniten kiinnostaa kuitenkin se, onko tämä multifuel, eli löytyykö autosta lisäksi adrenaliinitankki?

Hennessey VelociRaptor 6x6

Auton 60-asteinen, alumiinilohkoinen V6 tuottaa normaalivirityksellä 450 hevosvoimaa, mutta kiitos VelociRaptor 6×6:n vakiovarusteisen ”600”-virityspaketin, on lopullinen summa 605 hevosvoimaa. Vääntölukema on nyt 843 Newtonmetriä. Voima välittyy kaikille kuudelle pyörälle Fordin uuden 10-portaisen automaatin kautta. Tehonlisäys auttaa sen verran, että näinkin massiivinen auto kiihtyy nollasta sataan huimassa 4,9:ssä sekunnissa! Naapurikaistalla saattaisi purukumin jauhaminen unohtua avolavamörön suhahtaessa ohi.

Hennessey VelociRaptor 6x6

Pois alta risut ja männyn kävyt!

Hennessey VelociRaptor 6×6 uhkuu itseluottamusta ja auto onkin tarkoitettu heille, jotka kaipaavat jotain erilaista. Jokainen korinosa puhuu samaa kieltä – täältä tullaan! Maavara on riittävä ja renkaat kookkaat. Lavan etuosassa käytettävää mattamustaa metalliputkea on ilmeisesti jäänyt yli, ja siitä on taiteltu autoon etupuskuri. Puskureista käytetään hurjaa nimitystä get-the-hell-out-of-my-way-bumpers, siis ”hiivattiin pois alta”. Mustat korinosat osoittavat myös auton rujon olemuksen, ja valojen lisäksi oikeastaan ainoa väripilkahdus löytyy etuovien alaosan VelociRaptor-tekstistä, jonka yhteyteen on kirjattu kirkkaanpunaisella auton poikkeuksellinen vetotapa, 6×6.

Hennessey Velociraptor 6x6

Erilaisia valoja on sen verran, että auto luultavasti näkyy avaruusasemalta asti; tavallisten ajovalojen lisäksi ledejä löytyy monesta paikasta puskurista ja maskista sekä katolta suuren ledipalkin (lue: valonheittimen) muodossa. Suuri valaistuksen määrä on tietysti ainakin psykologisesti merkki kyvykkyydestä. Vanteet ovat ”vain” 20-tuumaiset, mutta renkaat ovat hyvin korkeaa profiilia.

Hennessey Velociraptor 6x6

Paljastetaanpa tässä kohtaa se hinta, joka on huimat 349 000 Yhdysvaltain dollaria. Harvaa tuon hintaluokan siviiliajoneuvoa maastoon viedään, mutta löytyväthän sieltä ne takatasauspyörästön lukotkin. Kuusivetoisessa autossa on myös Foxin extreme-jousitus, leveämmät pyöränkaaret sekä Toyon maastorenkaat, mutta 22 000 dollarin lisähinnalla saa VelociRaptorinsa suunnattua urheilullisempaan suuntaan Brembon jarruilla, kookkaammilla vanteilla sekä tyylikkäämmällä sisustalla.

Harvojen herkkua

Auton voidaan sanoa olevan harvojen herkkua kahdesta syystä. Hinta muodostuu toki monille ensimmäiseksi esteeksi, mutta toinen, ehkä vielä suurempi este voi olla saatavuus; näitä päätettiin valmistaa vain 50 kappaletta.

Toisin kuin taannoisesta, hyvinkin samanhenkisestä eurovehkeestä, Mercedes-AMG G63 6×6:sta, VelociRaptorista ei aiota tehdä sotilasversiota. Armeija jää käymättä, eikä Mersu saa aseveljeä, vaikka tämä neliovinen etenijä voisi ehdottomasti olla omiaan myös samanlaiseen käyttöön. Virityspajan omallakin videolla arvellaan, että auto löytänee parkkipaikkansa useammin ravintolan edestä kuin mutaisesta mäestä, mutta se on kuulemma ihan ok.

Hennessey VelociRaptor 6x6

Hennessey tosin mainitsee, että auto on saatavissa ”kaikkialle maailmassa”. Jäämme odottamaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Hennessey

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu