Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 13.4.2018

Henkilöautokortilla – uusi raskaan sarjan MAN TGE

MAN on tehnyt ensimmäisen pakettiautonsa. Mahtavaa ponnistusta se ei ole vaatinut, maski ja ratti on vaihdettu Volkswagen Crafteriin.

Jaa artikkeli

MANin taktiikka ei ole kuitenkaan huono, Volkswagen Crafter on eittämättä raskaiden pakettiautojen paras ominaisuuksiltaan ainakin vielä hetken.

Uuden Mercedes-Benz Sprinterin esittely on aivan nurkan takana. Uutta yhteistyötä selittää tietysti Volkswagenin omistusosuus MANista.

Parinkymmenen vuoden ajan Crafterit ja Sprinterit on tehty samalla tuotantolinjalla yhteiselle perusrakenteelle. Nyt mersulle on heitetty hyvästit, Craftereille ja TGE:lle rakennettiin uusi tehdas Puolaan.

MAN GTE

Jos olet jo lukenut kaikki ylistävät lausunnot Crafterista, voit jättää tämän lukematta. Kaikki kehut pätevät myös MAN TGE -mallistoon ja lisäksi vakiovarustelua on parannettu muun muassa törmäysvaroittimella, joka Crafterissa on lisävaruste. Samalla tosin MANin hinnat ovat nousseet tonnin Volkswagenin yläpuolelle. Malliston hinnat asettuvat välille 36 000–70 000 euroa.

Etuvetoinen perusmalli

TGE:n saa etu-, taka- tai nelivetoisena.

Valtaosa myynnistä tullee olemaan etuvetoisia, keveytensä ja hinnoittelunsa lisäksi sen etuihin kuuluu 10 senttiä matalampi kuormatilan lattia. Lastauskynnys on alempana ja seisomakorkeus suurempi.

Osuuttaan tässä luokassa kasvattanut neliveto haukannee toiseksi suurimman palan kakusta. Takavedon kannattajat jäänevät vähemmistöön, suurimmassa viiden tonnin painoluokassa se on kuitenkin ainoa vetotapa.

MAN GTE

Kaksilitrainen diesel

Takavetoisessa moottori on pitkittäin, muissa poikittain. Moottori on aina kaksilitrainen diesel, tehoversioita on neljä. Etuvetoisen perusmoottori on 102-hevosvoimainen, takavetoisen puolestaan 122. Tehokkaammat (140 ja 177 hv) versiot saa kaikkien vetotapojen kanssa.

Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti.

 

Paljon vaihtoehtoja

TGE-mallisto on yhtenevä Crafterin kanssa. Umpikorimalleissa on kolme vaihtoehtoa niin pituudessa kuin korkeudessakin, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiota.

Alustan saa joko lyhyellä ohjaamolla ja maksimissaan viisimetrisellä lavalla tai pitkällä seitsenpaikkaisella ohjaamolla. Bussimallien lisäksi on tarjolla alustat myös retkeilyautojen valmistajille.

Perusvarustus on jo riittävä ja lisävarustelumahdollisuuksia runsaasti. Sähköiseen ohjaustehostimeen vaihtaminen on mahdollistanut henkilöautoista jo tutut elektroniset avustimet. Saatavana on vaikkapa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, törmäysvaroitin ja perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Telemetriayhteydet ja viihdelaitteet on toki myös päivitetty.

Kelpo toimisto

Kuljettajan työskentelyolosuhteet on hiottu kohdalleen. Tilaa on riittävästi pitkälle kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin muotoiltu tukevaksi. Ohjaamoon nousu on helppoa ja leveys riittää kolmellekin.

Kojelauta on suoralinjainen ja selkeä toiminnoiltaan. Leveys vaatii kurottelua, mutta tärkeimmät säädöt löytyvät ratistakin. Säilytyslokeroita on runsaasti ympäri ohjaamoa, katon rajassa, kojelaudan päällä, ovissa ja istuimien alla.

Crafterin ajokokemuksien ja yhtenevän tekniikan perusteella uskaltaa väittää TGE:n ajettavuuden olevan kunnossa. Sähkömekaanisesta ohjauksestakin on kerralla saatu tarkka ja tunnokas henkilömalleilla kerättyjen kokemusten ansiosta. Jousitus paranee kuorman kasvaessa ja melutaso pysyy miellyttävänä. TGE on kotonaan niin maantiellä kuin kaupunkipyörittelyssäkin.

Jaa artikkeli

Keskustelu