20.4.2019 Ajoneuvot Helin Diiva-Viva – säälittävä ja sympaattinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä – Ei tätä Vivaa ensin ajateltu ostaa. Ja kun ostettiin, ei ollut ajatustakaan näyttelyistä vaan piti tehdä kesäksi vappu-Viva. Vaan kuinkas sitten kävikään? – Onhan se säälittävä ja sympaattinen, määrittelee Heli Vuolle Vauxhall Vivansa lyhyesti. Tässä vuoden 1965 Vauxhall Vivassa oli pari erikoisuutta jo ennen kuin se alkoi muovautua näyttelykuosiinsa. Ensinnäkin umpimähkään ostettu aihio osoittautui odotettua hyväkuntoisemmaksi. Vivat kun eivät olleet ikinä tunnettuja ruosteettomuudestaan. Toiseksi naiset autonrakentajina ovat yhä melkoinen harvinaisuus, mutta onneksi löytyy tällaisia Heli Vuolteen kaltaisia poikkeuksia. Miksi rakennusprojektiksi valikoitui juuri Vauxhall Viva, joka ei ainakaan FHRA:n näyttelyssä ole se yleisin näyttelyauto? Meille tarjottiin tällaista pitkään lämpimässä tallissa säilytettyä Vivaa, että ostakaa ja rakentakaa tästä jotain. Ensimmäinen ajatus oli, että ei tällaista… – Tallista otetusta kuvasta jäi etupään pienet kromisilmät mieleen, ja ajattelin että käydään kuitenkin katsomassa. Näin sieltä tallin muiden tavaroiden keskellä olevasta Vivasta vain etupään ja kaupat lyötiin lukkoon, käytännössä ostettiin tietämättä yhtään missä kunnossa se on. Oli ihan vahinko, että se osoittautui näin hyväkuntoiseksi yksilöksi. Siitä huolimatta tarvittiin varaosia ja sen varmistamiseksi hankittiin kolme samanlaista Vivaa. – Esimerkiksi pyörän pultit ovat 11-millisiä ja hienolla kierteellä, eihän sellaisia ole missään nykyisin tarjolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljän kuukauden rakennusprojekti Täysin läpikäyty ja tekniikaltaankin reilusti muutettu Viva syntyi lopulta erittäin nopealla aikataululla. Auto ostettiin 21.11.2018 ja sen jälkeenkin se ehti odottaa pari viikkoa tallin pihassa, ennen kuin alkoi Vivan pelastaminen entisöinniltä. Kun auto purettiin, löytyi pohjasta vain kuusi ruostereikää, joista suurin oli kämmenen kokoinen. Heli poisti massat pohjasta, reiät paikattiin ja nyt sileä pohja on maalattu samalla helmiäisvihreällä maalilla mitä auton värityksessä on käytetty muutenkin. Ideana oli säilyttää ulkopuoli mahdollisimman alkuperäisenä, vanteita lukuunottamatta. Myös sisustan osalta on kunnioitettu alkuperäistä, mm. penkin ovat alkuperäiset, niiden rungot vain maalattiin uudelleen. Ilmajousten jälkeen lähti projekti lapasesta Autoa haluttiin kuitenkin laskea alemmas. Kun rautajousilla tuli raja vastaan, vaihtui alle ilmajouset. – Sitten se lapanen lähti kädestä, tehtiin kaikki uusiksi. Kun alettiin tarkasti käydä autoa osa osalta läpi, piti jokainen ruuvikin lopulta kiillottaa ennen takaisin asennusta. Rättikatto on peräisin Renault Twingosta. Moottori on saanut kylkeensä Opel Meriva dieselistä peräisin olevan turboahtimen. Ensimmäisen kerran Viva räjäytettiin käymään näyttelyn aattopäivänä. Räyhäkkäät äänet eivät Helin mukaaan oikein sovi yhteen ulkonäön kanssa, mutta toisaalta se vain lisää mielenkiintoa autoa kohtaan. Vielä moottorissa on pieniä käyntihäiriöitä, mikä ei Lucaksen sähköillä varustetuissa brittiautoissa ole täysin uusi ominaisuus. Sanonta ”Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies” pätee edelleen. Ei siis tullut alkuperäisen ajatuksen mukaista vappu-Vivaa, vaikka Heli onkin rakentamisen aikana saanut kuulla kyllästymiseen asti vanhaa hokemaa ”osta Viva vapuksi, menee vappu…ihan pieleen”. Sen sijaan tuli yksi näyttelyn erikoisimmista ja mielenkiintoisimmista autoista, ja takuulla erilainen kuin kellään muulla. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?